Det första världskriget

Keegan, John

| 2003

Den moderna världen kan sägas vara en skapelse av det första världskriget. Ett sekel av relativt lugn och samhällelig blomstring avbröts av detta utbrott av tidigare ej skådat krigiskt vanvett. Det tjugonde århundratets demoner släpptes lösa och dörren till en närmast pastoral värld stängdes för alltid. John Keegan är historiker och han fullföljer med Det första världskriget en livslång ambition att upplysa vår generation om detta krig. Det som sades skulle göra slut på alla krig. Översättning Lennart Forsman John Keegan var i många år docent i militärhistoria vid Royal Military Academy, Sandhurst. Han var också styrelseledamot vid Princeton University och professor i historia vid Vassar. John Keegan är ledamot av Royal Society of Literature och dekorerades för sina insatser i Gulfkriget. John Keegan har författat en lång rad arbeten om 1900-talets krig. Detta är...

Elin O

2012-09-17

Tyvärr förstör översättningen en stor del av intrycket.

erik linge

2011-05-27

Stundtals ganska tung men ett måste för den historieintresserade. Troligen det bästa och mest genomarbetade som översatts och getts ut på svenska om första världskriget. Rekomenderas!

Nils Thor

2010-10-22

Intressant och faktarik skildring av den fruktansvärda och meningslösa slakt som första världskriget var.

Per Appelgren

2009-04-23

Jag hade sannolikt givet betyg fem om jag hade läst den på engelska. Översättningen är inte särskilt lyckad, vilket drar ned intrycket när man läser den. Keegan håller annars toppklass.