Det fjrde offret

Jungstedt, Mari

| 2011

"One of Scandinavia's best crime writers." The Times En stilla sensommarmorgon begs ett vpnat rn mot en vrdetransport utanfr Sparbanken i den slumriga idyllen Klintehamn p Gotlands vstkust. Rnarna flyr p motorcykel och tar sin tillflykt till ett detorp p landsbygden. Nr polisen s smningom letar sig fram till gmstllet hittas en av rnarna mrdad och ddet beskrivs i medierna som en ren avrttning. Till en brjan koncentreras spaningarna mot Gotlands motorcykelklubbar. Men det r ngot som inte stmmer. Vilka r de tv vriga rnarna och har de ngot att gra med mordet p sin medbrottsling? Gick ngot fel vid rntillfllet eller finns motivet lngre bak i tiden? Kommissarie Anders Knutas brjar leta efter samband i det frflutna samtidigt som han frsker hlla tillbaka sina allt starkare knslor fr kollegan Karin Jacobsson. Journalisten Johan Berg dras obevekligt in i...

2021-03-11

Det r vldigt mycket svensk standarddeckare ver Jungstedts bcker. Det ger en viss underhllning under tiden men glmda direkt efter de r avslutade. Inget som helst bestende vrde. Detta kanske nd r en av de bttre i serien. betyg 2,5

Marina Pedersen

2016-10-13

Jttebra

Hanna Hkansson

2015-10-17

En spnnande bladvndare.

Therese stman

2014-06-25

Helt okej, knns som det r mycket upprepningar frn tidigare bcker. Fr vrigt en bra deckare. Betyg: 4

Sarah Olsson

2014-06-08

Egentligen ganska okej, men jag knner absolut noll intresse av att lsa fler av hennes bcker. Inget som imponerar eller lockar liksom.

Maritha .

2013-12-10

Vacklade mellan trea och fyra. Sprket r inte det bsta utan knns ibland lite otligt framtvingat, men historien griper tag i mig trots att den i grund och botten kanske r lite klyschig. Svag fyra.

2013-11-16

Bedrvligt dlig!

Louise

2013-07-03

En av hennes bsta!

Ellinor Karlberg

2013-06-09

Jag gillar ju Maris Jungstedt Gotland och relationerna runt omkring. Boken r lttlst och lite spnnande men detta r inte hennes bsta. Ett tidsfrdriv, lste ut boken p en tgresa.

Jenny Jansson

2013-05-02

En stark 3 bra spnnande bok trots frutsgbarheten en av de bttre ljungstedt bckerna. .

Sara Nilsson

2012-11-06

Lsvrd som vanligt, inget mer.

Carina Svensson

2012-10-03

r inte s frtjust i d bcker hoppar fram och tillbaka i tiden. Trots detta s tycker jag att den r spnnande och bra. Bokseriens huvudpersoner lever kvar i mina tankar, fast det nu r ngon dag sedan som jag slutade med boken och lser ngot helt annat. S denna serie har helt klart engagerat mig! :)

Charlotte Malm

2012-09-29

Min frsta bok av Mari Jungstedt. Det r en riktigt bra story och hon fr ihop alla trdar...men sprket knns lite som att lsa en informationsfolder och fr mig inte riktigt engagerad.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Lttlst o spnnande.

Bear Edgefield

2012-08-27

Som tidigare talare s r det svrt att inte gilla den hr deckaren. Hela journalistspret var dock strtljligt och s var slutet alldeles fr abrupt.

Lena L

2012-08-05

Satte inga djupare spr men passade perfekt som underhlling p flygresan till och frn Stockholm.

Lena L

2012-08-05

Helena Rasmusson

2012-08-02

Lttlst deckare i Mari Jungsteds anda! Ett brott bakt i tiden utlser ett flertal mord p Gotland. En bra semesterbok!

Charlotta Rylander

2012-07-28

En historia som man har lst tidigare. Innehller logiska luckor

Anna-Karin L

2012-07-15

Njaa. Snabblst, som de tidigare bckerna, men lite hafsig och gr p tomgng. Storyn hller inte riktigt ihop tycker jag.

2012-07-14

Nionde delen om Knutas och hans kollegor tycker jag faktiskt var en av de bttre, eller s beror det helt enkelt p att jag lste den "p plats" p Gotland. Det blir lite annorlunda nr man gr omkring p samma stllen som karaktrerna i boken, en extra dimension om man s vill. Ls resten p http://bokslut.blogspot.se/2012/07/det-fjarde-offret-av-mari-jungstedt.html

Annika Lnneborg

2012-07-03

Slarvigt skriven, trkig stereotyp deckare. Jag r s innerligen trtt p dessa deckarfrfattare som gtt p skrivkurser och lrt sig flja samma mnster: cliffhangers, hopp mellan huvudpersoner och handlingar, tillbakablickar. Och s de tramsiga privata bekymren som polishjltarna har. Sista gngen jag lser Mari Jungstaedt. Hon var betydligt bttre i sina frsta bcker.

se Bandling

2012-06-25

Lttlst underhllning

Ulrika Svensson

2012-06-16

Perfekt sommarlsning! Spnnande och svr att lgga ifrn sig, lste ut den p en kvll o en frmiddag, valde mellan 3 och 4 i betyg men den lmnar inte s mycket att fundera ver nr den r utlst, kommer troligtvis ha glmt bort vad den handlade om nr jag brjar p nsta bok, drfr det lgre betyget, men som sagt, en mycket bra sommarbok!

Madeleine Lfqvist

2012-05-27

Vlskriven, inte fr mycket detaljer och spnnande.

Kitty Cat

2012-04-08

Detta var ingen hit. Intrigerna kring Knutas privatliv knns minst sagt udda o passar inte alls in p min bild av karaktrerna. Intrigen knns platt o halvhjrtad. Boken saknar tyvrr bde spnning o verraskningsmoment.

Oskar Henriksson

2012-03-31

"Det fjrde offret" r Marie Jungstedts nionde bok om kommissarie Anders Knutas och hans kollegor p Visbypolisen. Har alltid tyckt att Jungstedt r en av de bttre svenska frfattarna i kriminalgenren s den hr boken blev en ganska stor besvikelse. Boken knns extremt oinspirerande, lite som att Jungstedt skrivit p autopilot. Handlingen kretsar kring ett socialt utslaget knarkargng och en MC-klubb, knappast ett nyskapande persongalleri. Och antalet mord verstiger vida det som r normalt i den hr genren, ngot som tyder p att frfattaren har haft svrigheter att f ihop en bra story. Fr s r det ju, att ju fler mord desto smre story. Det r lite som kvllspressen, har man ingen bra story s fyller man ut med lite snaskiga bilder, och exakt s knns den hr boken.

S jag rekommenderar alla hoppa ver den hr boken och istllet vnta in bok 10, som ska bli den sista i serien. Frhoppningsvis ger frlaget Jungstedt gott om tid att skriva denna s att hon kan f inspirationen tillbaka!.

Eva Sonesson

2012-03-12

Det som fick mej att tveka p en fyra var att historien runt om kring r lite rum. Men vi knner ju karraktrerna vid detta laget. I vrigt min favorit i serien.

Hannah Nilsson

2012-01-29

Helt okej

Per Nilsson

2012-01-23

Det knns som om boken mer eller mindre r ett hastverk. Lite fr enkel komplott och svagt inlindat.
Det som hller boken till medel r de stende polisrollerna.

Hanna Persson

2012-01-11

Bra och lttlst.

Maria Mobiny

2012-01-08

Den var lika bra som de tidigare bckerna. Intressant historia.

Michaela Schuller

2011-11-28

Nja, ingen ordinr deckare. Storyn lr jag glmma men behllningen r personerna. Gillar Karin och Knutas men som sagt, sjlva intrigen var ganska dlig och slutet kndes som om hon bara ville f slut p boken. Blir en 3:a.

Jenny Mrdh

2011-10-06

Jungstedt levererar igen

Maria Johnson

2011-10-01

En klart lsvrd bok med en historia som hller hela vgen. Jag r helt klart frtjust i Knutas;)

Carina Bcktorp

2011-09-24

Knapp 3:a vill jag ge denna boken. Jag tycker att bde sprket och storyn r naivt och mer lmpar sig fr yngre personer.

En helt ok bok... kanske inte den bsta av hennes men helt ok.

Lena A

2011-08-27

Pia Stendahl

2011-08-18

ag har lst alla tidigare bcker av Mari Jungstedt. Fr tv somrar sedan lste jag Den dubbla tystnaden och jag tyckte att det var perfekt sommarlsning. Drfr lnade jag genast hennes tidigare bcker och pljde dom under semestern. Ngra av bckerna har filmatiserats men jag har faktiskt inte sett dem. Jag kikar ganska lite p tv och har helt missat att de fanns tills jag brjade lsa p infr den hr recensionen.

Mari Jungstedt skriver typiska svenska deckare med hg spnningsniv och dom flesta bckerna har varit svra att lgga ifrn sig. Jag tycker kvalitn varierat p bckerna och jag tycker inte att det r ngra fantastiska bcker. De knns ytliga och Jungstedt gr inte in p djupet ngonstans utan hon skrapar bara p ytan. Men de har alla varit ett behagligt tidsfrdriv som passar p stranden.

Jag tycker att Det fjrde offret tillhr en av de bttre men bst hittills tycker jag nog r Den dubbla tystnaden (2009). Det fjrde offret bygger p en bra story som knns relativt trovrdig och den innehller mnga spnnande och intressanta faktorer som rn, motorcyckelgng, familjetragedier och missbruk. Dock saknar jag passion i Jungstedts berttande. Berttandet knns ganska slentrianmssigt.

Det som ger mest behllning tror jag r de delar av boken som skildrar Tereses tragiska uppvxt (jag vill inte g in fr mycket om vem hon r fr d kanske jag avsljar fr mycket:-)).

Jag har som vanligt klurat lite p betyg. Hade boken skrivits med lite mer berttargldje hade jag kanske gett boken en stark trea till svag fyra. Men nu fr boken nja sig med en trea.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Detta r den nionde boken om Knutas och hans gng. I denna bok hller han p vippen att f ihop det med poliskollegan, fy p sig.Handlingen i boken r bra men kanske att persongalleriet skulle frschas upp med ngon ny person. En kille till Karin s hon slipper stta p Knutas

Camilla Eriksson

2011-07-15

Mari Jungstedt bsta deckare , en deckare som har allt. en bok som passar bra i bokcirklar tycker jag. Ls den! dock mycket otck ,ls och dm sjlva.

Marianne Strandberg

2011-06-23

Lttlst o mycket lttglmd. En svag trea tack vare kommissarie Knutas m fl.

Maria Larsson

2011-06-12

Ett vpnat rn mot en vrdetransport begs i Klintehamn p Gotlands vstkust en sensommarmorgon. Vid flykten ddas en sexrig flicka.
Rnarna tar sin tillflykt till ett detorp p landsbygden. Nr polisen hittar gmstllet finner de en av rnarna avrttad.

Det tar inte mnga timmar att lsa igenom Mari Jungstedts nionde Gotlandsdeckare, "Det fjrde offret". Stor text, korta stycken, banalt sprk.
Sedan 2003 har Jungstedt slppt en bok om ret och jag tror att det r fr ofta. De senaste tre bckerna har gett mig knslan av att hon lider av brist p bde ider och tid. Som om bckerna r nedskriva i all hast fr att f dem klara innan deadline. Researchen knns slarvig och det saknas ett djup, en tanke bakom orden.
Vi blir inte heller direkt bjudna p ngra originella tankegngar eller ngon genomtnkt intrig. Om ett par dagar kommer jag inte att kunna terge handlingen - det finns ingenting i boken som verraskar eller berr mig.

Det enda som r nytt under solen i den nionde boken r att kommissarie Anders Knutas helyllefasad p hemmaplan (ntligen!) brjar att krackelera. Och det r sorgligt nog det enda som jag tycker ger boken ngon slags kryddning.
Journalisten Johan Berg dyker ocks upp i handlingen men hans medverkan har egentligen inget syfte mer n att Jungstedt placerat honom dr fr att inte gra trogna lsare besvikna.

"Det fjrde offret" passerar obemrkt frbi. Den fungerar knappt som tidsfrdriv i hngmattan i sommar. Ls d hellre Jungstedts "Den dende dandyn" frn 2006.

Maria Larsson

2011-06-12

Stor text, korta stycken, banalt sprk. Jungstedt lider av brist p bde ider och tid.

2011-05-31

Det hr r Mari Jungstedts nionde kriminalroman om poliserna Anders Knutas och Karin Jacobsson, journalisten Johan Berg, och alla dom andra p Gotland.

Jag har lskat alla dom tidigare tta bckerna, och jag lskade ven den hr.

Det finns ju s mnga bra svenska deckarfrfattare nu, och speciellt mnga bra kvinnliga. Men en av dom allra, allra bsta, det r nog Mari Jungstedt.

Jag gillar verkligen hennes stt att skriva. S vlskrivet men nd s lttlst. Och jag tycker verkligen om karaktrerna i bckerna. ven miljskildringarna tycker jag om. Och alla relationer r s bra beskrivna.

I just den hr boken, var det som vanligt en bra story. Och som vanligt med aktuella hndelser, som till exempel vrdetransportrn, motorcykelgng, missbruksproblem, familjedraman, med mera.

Jag kan verkligen rekommendera boken, precis som alla Maris tidigare bcker.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Miranda X---------

2011-05-29

Rekommenderar att lyssna p den som ljudbok.
Katarina Ewelf r en suvern upplsare!

Miranda X---------

2011-05-29

En vlskriven bok och handling. Men knappast spnnande. Mycket upprepande av adjektiv och iakttagelser.

Karin Lundberg

2011-05-29

Precis som vanligt nr det kommer till Knutas i Visby, d.v.s. lagom spnnande och lagom igenknnande, varken mer eller mindre.

Fiona *

2011-05-10

Attan s svag jag r fr Gotland. Mindre svag fr frfattarskapet men Marie r en klart lsvrd skrivare nd. Jag gillar hennes flow i uppbyggandet av sina stories. Sympatisk frfattare i en sympatisk personlighet.