Det fjärde offret

Jungstedt, Mari

| 2011

"One of Scandinavia's best crime writers." The Times En stilla sensommarmorgon begås ett väpnat rån mot en värdetransport utanför Sparbanken i den slumriga idyllen Klintehamn på Gotlands västkust. Rånarna flyr på motorcykel och tar sin tillflykt till ett ödetorp på landsbygden. När polisen så småningom letar sig fram till gömstället hittas en av rånarna mördad och dådet beskrivs i medierna som en ren avrättning. Till en början koncentreras spaningarna mot Gotlands motorcykelklubbar. Men det är något som inte stämmer. Vilka är de två övriga rånarna och har de något att göra med mordet på sin medbrottsling? Gick något fel vid råntillfället eller finns motivet längre bak i tiden? Kommissarie Anders Knutas börjar leta efter samband i det förflutna samtidigt som han försöker hålla tillbaka sina allt starkare känslor för kollegan Karin Jacobsson. Journalisten Johan Berg dras obevekligt in i...

2021-03-11

Det är väldigt mycket svensk standarddeckare över Jungstedts böcker. Det ger en viss underhållning under tiden men glömda direkt efter de är avslutade. Inget som helst bestående värde. Detta kanske ändå är en av de bättre i serien. betyg 2,5

Marina Pedersen

2016-10-13

Jättebra

Hanna Håkansson

2015-10-17

En spännande bladvändare.

Therese Östman

2014-06-25

Helt okej, känns som det är mycket upprepningar från tidigare böcker. För övrigt en bra deckare. Betyg: 4

Sarah Olsson

2014-06-08

Egentligen ganska okej, men jag känner absolut noll intresse av att läsa fler av hennes böcker. Inget som imponerar eller lockar liksom.

Maritha .

2013-12-10

Vacklade mellan trea och fyra. Språket är inte det bästa utan känns ibland lite otåligt framtvingat, men historien griper tag i mig trots att den i grund och botten kanske är lite klyschig. Svag fyra.

2013-11-16

Bedrövligt dålig!

Louise Ö

2013-07-03

En av hennes bästa!

Ellinor Karlberg

2013-06-09

Jag gillar ju Maris Jungstedt Gotland och relationerna runt omkring. Boken är lättläst och lite spännande men detta är inte hennes bästa. Ett tidsfördriv, läste ut boken på en tågresa.

Jenny Jansson

2013-05-02

En stark 3 bra spännande bok trots förutsägbarheten en av de bättre ljungstedt böckerna. .

Sara Nilsson

2012-11-06

Läsvärd som vanligt, inget mer.

Carina Svensson

2012-10-03

Är inte så förtjust i då böcker hoppar fram och tillbaka i tiden. Trots detta så tycker jag att den är spännande och bra. Bokseriens huvudpersoner lever kvar i mina tankar, fast det nu är någon dag sedan som jag slutade med boken och läser något helt annat. Så denna serie har helt klart engagerat mig! :)

Charlotte Malm

2012-09-29

Min första bok av Mari Jungstedt. Det är en riktigt bra story och hon får ihop alla trådar...men språket känns lite som att läsa en informationsfolder och får mig inte riktigt engagerad.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Lättläst o spännande.

Bear Edgefield

2012-08-27

Som tidigare talare så är det svårt att inte gilla den här deckaren. Hela journalistspåret var dock störtlöjligt och så var slutet alldeles för abrupt.

Lena L

2012-08-05

Satte inga djupare spår men passade perfekt som underhålling på flygresan till och från Stockholm.

Lena L

2012-08-05

Helena Rasmusson

2012-08-02

Lättläst deckare i Mari Jungsteds anda! Ett brott bakåt i tiden utlöser ett flertal mord på Gotland. En bra semesterbok!

Charlotta Rylander

2012-07-28

En historia som man har läst tidigare. Innehåller logiska luckor

Anna-Karin L

2012-07-15

Njaa. Snabbläst, som de tidigare böckerna, men lite hafsig och går på tomgång. Storyn håller inte riktigt ihop tycker jag.

2012-07-14

Nionde delen om Knutas och hans kollegor tycker jag faktiskt var en av de bättre, eller så beror det helt enkelt på att jag läste den "på plats" på Gotland. Det blir lite annorlunda när man går omkring på samma ställen som karaktärerna i boken, en extra dimension om man så vill. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/07/det-fjarde-offret-av-mari-jungstedt.html

Annika Lönneborg

2012-07-03

Slarvigt skriven, tråkig stereotyp deckare. Jag är så innerligen trött på dessa deckarförfattare som gått på skrivkurser och lärt sig följa samma mönster: cliffhangers, hopp mellan huvudpersoner och handlingar, tillbakablickar. Och så de tramsiga privata bekymren som polishjältarna har. Sista gången jag läser Mari Jungstaedt. Hon var betydligt bättre i sina första böcker.

Åse Bandling

2012-06-25

Lättläst underhållning

Ulrika Svensson

2012-06-16

Perfekt sommarläsning! Spännande och svår att lägga ifrån sig, läste ut den på en kväll o en förmiddag, valde mellan 3 och 4 i betyg men den lämnar inte så mycket att fundera över när den är utläst, kommer troligtvis ha glömt bort vad den handlade om när jag börjar på nästa bok, därför det lägre betyget, men som sagt, en mycket bra sommarbok!

Madeleine Löfqvist

2012-05-27

Välskriven, inte för mycket detaljer och spännande.

Kitty Cat

2012-04-08

Detta var ingen hit. Intrigerna kring Knutas privatliv känns minst sagt udda o passar inte alls in på min bild av karaktärerna. Intrigen känns platt o halvhjärtad. Boken saknar tyvärr både spänning o överraskningsmoment.

Oskar Henriksson

2012-03-31

"Det fjärde offret" är Marie Jungstedts nionde bok om kommissarie Anders Knutas och hans kollegor på Visbypolisen. Har alltid tyckt att Jungstedt är en av de bättre svenska författarna i kriminalgenren så den här boken blev en ganska stor besvikelse. Boken känns extremt oinspirerande, lite som att Jungstedt skrivit på autopilot. Handlingen kretsar kring ett socialt utslaget knarkargäng och en MC-klubb, knappast ett nyskapande persongalleri. Och antalet mord överstiger vida det som är normalt i den här genren, något som tyder på att författaren har haft svårigheter att få ihop en bra story. För så är det ju, att ju fler mord desto sämre story. Det är lite som kvällspressen, har man ingen bra story så fyller man ut med lite snaskiga bilder, och exakt så känns den här boken.

Så jag rekommenderar alla hoppa över den här boken och istället vänta in bok 10, som ska bli den sista i serien. Förhoppningsvis ger förlaget Jungstedt gott om tid att skriva denna så att hon kan få inspirationen tillbaka!.

Eva Sonesson

2012-03-12

Det som fick mej att tveka på en fyra var att historien runt om kring är lite rum. Men vi känner ju karraktärerna vid detta laget. I övrigt min favorit i serien.

Hannah Nilsson

2012-01-29

Helt okej

Per Nilsson

2012-01-23

Det känns som om boken mer eller mindre är ett hastverk. Lite för enkel komplott och svagt inlindat.
Det som håller boken till medel är de stående polisrollerna.

Hanna Persson

2012-01-11

Bra och lättläst.

Maria Mobiny

2012-01-08

Den var lika bra som de tidigare böckerna. Intressant historia.

Michaela Schuller

2011-11-28

Nja, ingen ordinär deckare. Storyn lär jag glömma men behållningen är personerna. Gillar Karin och Knutas men som sagt, själva intrigen var ganska dålig och slutet kändes som om hon bara ville få slut på boken. Blir en 3:a.

Jenny Mårdh

2011-10-06

Jungstedt levererar igen

Maria Johnson

2011-10-01

En klart läsvärd bok med en historia som håller hela vägen. Jag är helt klart förtjust i Knutas;)

Carina Bäcktorp

2011-09-24

Knapp 3:a vill jag ge denna boken. Jag tycker att både språket och storyn är naivt och mer lämpar sig för yngre personer.

En helt ok bok... kanske inte den bästa av hennes men helt ok.

Lena A

2011-08-27

Pia Stendahl

2011-08-18

ag har läst alla tidigare böcker av Mari Jungstedt. För två somrar sedan läste jag Den dubbla tystnaden och jag tyckte att det var perfekt sommarläsning. Därför lånade jag genast hennes tidigare böcker och plöjde dom under semestern. Några av böckerna har filmatiserats men jag har faktiskt inte sett dem. Jag kikar ganska lite på tv och har helt missat att de fanns tills jag började läsa på inför den här recensionen.

Mari Jungstedt skriver typiska svenska deckare med hög spänningsnivå och dom flesta böckerna har varit svåra att lägga ifrån sig. Jag tycker kvalitén varierat på böckerna och jag tycker inte att det är några fantastiska böcker. De känns ytliga och Jungstedt går inte in på djupet någonstans utan hon skrapar bara på ytan. Men de har alla varit ett behagligt tidsfördriv som passar på stranden.

Jag tycker att Det fjärde offret tillhör en av de bättre men bäst hittills tycker jag nog är Den dubbla tystnaden (2009). Det fjärde offret bygger på en bra story som känns relativt trovärdig och den innehåller många spännande och intressanta faktorer som rån, motorcyckelgäng, familjetragedier och missbruk. Dock saknar jag passion i Jungstedts berättande. Berättandet känns ganska slentrianmässigt.

Det som ger mest behållning tror jag är de delar av boken som skildrar Tereses tragiska uppväxt (jag vill inte gå in för mycket om vem hon är för då kanske jag avslöjar för mycket:-)).

Jag har som vanligt klurat lite på betyg. Hade boken skrivits med lite mer berättarglädje hade jag kanske gett boken en stark trea till svag fyra. Men nu får boken nöja sig med en trea.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Detta är den nionde boken om Knutas och hans gäng. I denna bok håller han på vippen att få ihop det med poliskollegan, fy på sig.Handlingen i boken är bra men kanske att persongalleriet skulle fräschas upp med någon ny person. En kille till Karin så hon slipper stöta på Knutas

Camilla Eriksson

2011-07-15

Mari Jungstedt bästa deckare , en deckare som har allt. en bok som passar bra i bokcirklar tycker jag. Läs den! dock mycket otäck ,läs och döm själva.

Marianne Strandberg

2011-06-23

Lättläst o mycket lättglömd. En svag trea tack vare kommissarie Knutas m fl.

Maria Larsson

2011-06-12

Ett väpnat rån mot en värdetransport begås i Klintehamn på Gotlands västkust en sensommarmorgon. Vid flykten dödas en sexårig flicka.
Rånarna tar sin tillflykt till ett ödetorp på landsbygden. När polisen hittar gömstället finner de en av rånarna avrättad.

Det tar inte många timmar att läsa igenom Mari Jungstedts nionde Gotlandsdeckare, "Det fjärde offret". Stor text, korta stycken, banalt språk.
Sedan 2003 har Jungstedt släppt en bok om året och jag tror att det är för ofta. De senaste tre böckerna har gett mig känslan av att hon lider av brist på både idéer och tid. Som om böckerna är nedskriva i all hast för att få dem klara innan deadline. Researchen känns slarvig och det saknas ett djup, en tanke bakom orden.
Vi blir inte heller direkt bjudna på några originella tankegångar eller någon genomtänkt intrig. Om ett par dagar kommer jag inte att kunna återge handlingen - det finns ingenting i boken som överraskar eller berör mig.

Det enda som är nytt under solen i den nionde boken är att kommissarie Anders Knutas helyllefasad på hemmaplan (äntligen!) börjar att krackelera. Och det är sorgligt nog det enda som jag tycker ger boken någon slags kryddning.
Journalisten Johan Berg dyker också upp i handlingen men hans medverkan har egentligen inget syfte mer än att Jungstedt placerat honom där för att inte göra trogna läsare besvikna.

"Det fjärde offret" passerar obemärkt förbi. Den fungerar knappt som tidsfördriv i hängmattan i sommar. Läs då hellre Jungstedts "Den döende dandyn" från 2006.

Maria Larsson

2011-06-12

Stor text, korta stycken, banalt språk. Jungstedt lider av brist på både idéer och tid.

2011-05-31

Det här är Mari Jungstedts nionde kriminalroman om poliserna Anders Knutas och Karin Jacobsson, journalisten Johan Berg, och alla dom andra på Gotland.

Jag har älskat alla dom tidigare åtta böckerna, och jag älskade även den här.

Det finns ju så många bra svenska deckarförfattare nu, och speciellt många bra kvinnliga. Men en av dom allra, allra bästa, det är nog Mari Jungstedt.

Jag gillar verkligen hennes sätt att skriva. Så välskrivet men ändå så lättläst. Och jag tycker verkligen om karaktärerna i böckerna. Även miljöskildringarna tycker jag om. Och alla relationer är så bra beskrivna.

I just den här boken, var det som vanligt en bra story. Och som vanligt med aktuella händelser, som till exempel värdetransportrån, motorcykelgäng, missbruksproblem, familjedraman, med mera.

Jag kan verkligen rekommendera boken, precis som alla Maris tidigare böcker.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Miranda X---------

2011-05-29

Rekommenderar att lyssna på den som ljudbok.
Katarina Ewelöf är en suverän uppläsare!

Miranda X---------

2011-05-29

En välskriven bok och handling. Men knappast spännande. Mycket upprepande av adjektiv och iakttagelser.

Karin Lundberg

2011-05-29

Precis som vanligt när det kommer till Knutas i Visby, d.v.s. lagom spännande och lagom igenkännande, varken mer eller mindre.

Fiona *

2011-05-10

Attan så svag jag är för Gotland. Mindre svag för författarskapet men Marie är en klart läsvärd skrivare ändå. Jag gillar hennes flow i uppbyggandet av sina stories. Sympatisk författare i en sympatisk personlighet.