Det finns ingenting att vara rädd för

Heltne, Johan

| 2014

Uppsala, tidigt 90-tal. 16-årige Jonatan står på tröskeln till vuxenvärlden. Livets Ord dominerar hans värld, i tanken och i vardagen. Han är starkt troende, mönsterelev, duktig i fotboll. Livet borde vara enkelt. Men han plågas av skamkänslor kring sin sexualitet och får epileptiska anfall. Läkarna hittar ingen medicinsk förklaring och skickar honom till en psykolog som börjar ifrågasätta hans sanning. Under en skolresa till Israel förälskar sig Jonatan i Nina och de inleder en trevande kärleksrelation som för honom kantas av en djup ångest, blandat med tonårsförälskelsens krav på absolut närvaro. De ljuger för sina föräldrar och reser iväg. I Ninas stuga, långt från församlingens dömande blickar, kan deäntligen vara tillsammans. Men vågar Jonatan? Kommer anfallen att bli värre nu när han släpper taget? Och vad händer om någon får reda på vad de gjort? Hela tiden pågår en strid mellan änglar...

Anna Hedenstedt

2019-04-17

Ämnet lockade och jag hade höga förväntningar, men boken lyfte inte för mig. Från och med tredje avsnittet började jag skumläsa, då det började bli väl mycket ögonblicksdetaljer (i korta meningar) istället för handling.

Maria Olofsson

2017-04-18

Väldigt seg bok i början. Blev tröttsamt med alla väckelsemöten, predikningar, handpåläggningar och allt vad det var. Efter första delen om Israel blev det en intressantare historia om stark kärlek. Konstigt och snopet slut.

Carina Karlsson

2014-08-25

Viktig, välskriven och intressant bok om hur tro och församlingsgemenskap krockar med ungdomsförälskelse och sjukdom. Huvudpersonens liv är präglat av synsättet om att tron går före allt till och med egna tankar och känslor. Författaren lyckas att beskriva tro, epilepsi och sexualitet på ett sätt som stannar kvar hos läsaren och ger vidare kunskap bortom det fiktiva.

Christian Rydberg

2014-04-26

Stark om gemenskapen i kärleken och tron till gud och hans helande krafter. Samtidigt en bakbundenhet och fråntagandet av mänskliga lidelser, av kärleken till varandra. Livets ord, 1990-tal. Där fanns det verkligen något att vara rädd för - att bli ifråntagen liv.

Stig Svåren

2014-04-20

En fantastisk bok. Ärlig och vacker om en till viss del skrämmande ungdomstid. Jag uppmuntrar alla ungdomsledare i alla kyrkor att läsa den

Stig Svåren

2014-04-20

En fantastisk bok jag uppmuntrar alla ungdomsledare i alla kyrkor att läsa.