Det finns alltid förlåtelse

Ragde, Anne B

| 2017

Tre år har gått sedan Torunn svek släkten och lämnade gården Neshov utanför Trondheim som nu står och förfaller. Farbrodern Erlend och hans älskade Krumme har blivit småbarnsföräldrar och lever ett gott liv i Köpenhamn ? pengar saknas inte och barnen få all den kvalitetstid de behöver. Den andre farbrodern, begravningsentreprenören Margido, har hittat tillbaka till Gud men plågas av grubblerier och de nya tiderna i branschen. Tiden har sprungit ifrån honom. Torunn själv har fyllt fyrtio och står på nytt inför ett vägval i livet. Vart ska hon ta vägen härnäst? Kan hon återvända till Neshov trots sitt svek?Det finns alltid förlåtelse är den fjärde boken i succéserien som inleddes med Berlinerpopplarna och följdes av Eremitkräftorna och Vila på gröna ängar. En bred familjekrönika med allvarlig botten om uppbrott, förändring och nya möjligheter, full av drabbande insikter om livet sådant...

2017-08-09

Har alltid gillat den här serien och blev glad när det kom en uppföljare sent om sider. Och inte blev jag besviken heller. Samma fina personporträtt, relationer och beskrivningar. Bra!

2017-07-08

Betyg: 4,5 av 5.

Den här boken, Det finns alltid förlåtelse, är den fjärde boken i serien om den norska familjen från gården Neshov. Jag läste dom tre första böckerna i serien för nio år sedan, och jag tyckte att alla tre var helt fantastiskt bra. Här är länkarna till mina recensioner av dom: Berlinerpopplarna, Eremitkräftorna, och Vila på gröna ängar.

Nu, nästan tio år senare, så har författaren äntligen skrivit en fortsättning. Jag minns ju inte riktigt allt från när jag läste dom tre tidigare böckerna, men mycket kommer jag ihåg, för det var såna böcker som har stannat kvar i hjärtat och minnet, trots att jag har läst hundratals böcker efter dom.

Och jag tycker att den här fjärde boken har samma anda som dom tidigare böckerna. Det är personporträtt som griper tag och människor som engagerar. Det är vemodigt, berörande, småroligt, gripande och mycket välskrivet.

Man kan nog läsa den här boken fristående, men har ni inte läst dom första tre böckerna, så har ni verkligen missat helt fantastiska böcker, och jag tycker absolut att dom ska läsas först.

Så jag rekommenderar hela bokserien, och jag hoppas verkligen att det kommer fler böcker i serien. Jag skulle gärna vilja följa släkten Neshov mera.