Det femte vittnet

Connelly, Michael

| 2012

Mickey Haller har det jobbigt. Finansmarknadens krasch har inte inneburit det uppsving i klienter han trodde. De personer som vanligtvis behöver hans hjälp tvingas hålla hårt i pengarna. I själva verket består Mickeys verksamhet just nu mest av att hjälpa nya klienter att behålla sin hem. Den ekonomiska turbulensen har drabbat tusentals människor som beviljats orealistiska lån i goda tider. I och med den ekonomiska krisen kan de inte betala sina räkningar och bankerna kräver deras hus. Lisa Trammel har varit klient till Mickey i åtta månader. Hans allra första klient som höll på att bli av med sitt hem. Trots att de har lyckats hindra banken ifrån att beslagta hennes hus, har fallet tagit en olycklig vändning. Banken har nyligen fått igenom ett besöksförbud för att hindra henne från att protestera mot deras metoder. Nu har en hög banktjänsteman, Mitchell Bondurant, hittats död vid bankens...

Stark 3:a

Merith @boktoken

2020-01-27

Inte lika vass som Grishams juridiska böcker.

2015-05-18

Nej, inte min smak. Ganska tråkig rättegångsskildring med många teknikaliteter.

rojo Z

2013-10-23

Det flyter på bra i författarens berättande. Böckerna ger en intressant inblick i polisens arbete i Los Angeles och i det amerikanska rättsväsendet. Romanernas karaktärer är levande och intressanta. Har nu läst tre böcker av Connoly och tycker böckerna är behagliga och intressanta att läsa.

2013-01-13

Svag Mickey Haller bok. För mycket rättegångssnack och för lite spänning.

Pia Stendahl

2013-01-03

Jag gillar böckerna om Michey Haller även om Harry Bosh-böckerna hör till min absolut favorit karaktär bland Connellys böcker.

Connelly skildrar det amerikanska rättsystemet på ett trovärdigt och underhållande sätt. Det är spännande att läsa om strategierna bakom försvaret för att bevisa klientens oskuld.

Connelly har en lite torr, svart humor som tilltalar mig och den får jag ta del av även i denna bok. Som vanligt är boken välskriven. Tempot är högt och boken tar många vändningar och turer utan att för den skull bli rörig.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioer samlade.

Carolina E

2012-11-11

Försvarsadvokaten Mickey Haller har det tufft,
det råder finanskris i USA
och även om brotten är lika många
så är det färre som har råd med en stor advokat.
Han tvingas att ta på sig många småjobb istället.

Men så dyker plötsligt ett mord upp
och en av hans tidigare klienter är misstänkt.
Mickey Haller är tillbaka på scenen igen.
Men om han trodde att det skulle bli lätt så misstog han sig grovt.

Det har tagit mig alldeles för många dagar
att komma igenom den här boken av Michael Connelly.
Jag vet inte vad som har hänt,
antingen med mig eller med Connelly
men vi passar inte ihop som handen i handsken längre.

Det blir segt, långdraget och twisterna kommer inte
förrän i slutet när de redan är alldeles för väntade.
Och utan att avslöja slutet, så kan jag säga att jag inte gillar det.
Det är absolut noll spänning och ingen cliffhanger.

Den är ju fortfarande välskriven och Connelly är påläst
för det känns som att befinna sig i en rättsal,
men jag vill inte vara där i nästan 500 sidor..
Han skriver att juryn ibland tröttnar på att lyssna
och det gör även jag som läsare.

Kom tillbaka med Harry Bosch nu och gör den bra!

Jan Banan

2012-09-14

När förlaget släpper en ny Connelly bok, då vet man vad man får....kvalité! Så också den här gången. Välskrivet med ett bra språkbruk, väl genomarbetade karaktärer och en bra berättelse. Tyvärr har jag personligen allt svårare för domstolsdraman och även om Mickey Haller är en intressant karaktär så blir jag uttråkad av långa vittnesutfrågningar etc. Detta gör att boken som verkligen är bra och säkert förtjänar mer, stannar på en stark 3:a hos mig.

Marianne Strandberg

2012-09-01