Det fattas en tärning

Johanna Thydell

| 2006

?Om ni hör någon ropa så är det jag. Jag är Puck. Jag är sexton år. Och jag är livrädd.? Det här är boken om Puck. Hon är sexton år, och gör allt för att inte förlora kontrollen, inte låta någon komma för nära, inte visa vem hon egentligen är. Men en gång för väldigt länge sedan var hon 11 år, och bodde med sin mamma och sin pappa och sina guldfiskar i ett radhus i en småstad någonstans. En vanlig flicka i en vanlig familj, kan man tycka. Fast allt är inte vanligt i radhuset där Puck bor. Det här är också historien om en pappa som försvann, och en mamma som stannade kvar. Om hur det är att vara rädd ? rädd för arga röster, rädd för att folk ska försvinna. Det är en berättelse om svek och ilska, men också om vänskap, kärlek och ? kanske ? försoning. Johanna Thydell låter växelvis 16-åringen och 11-åringen komma till tals, och i brytpunkten mellan de två rösterna växer bilden av Puck fram....

villa-freja.se

2018-09-27

Som vanligt är Thydell en riktig mästare när det gäller att skriva autentiska ungdomsböcker. Hon fångar känslan klockrent.

2018-05-01

Riktigt bra ungdomsbok. Man lever verkligen med Puck i hennes ångest, osäkerhet och viljan att vara sedd och omtyckt. Stark 3:a och hade jag varit tretton år hade den säkert fått toppbetyg.

Maria Olofsson

2014-03-24

Riktigt bra ungdomsbok! Men eftersom den inte fanns när jag var ungdom så fick jag läsa den nu. :) Välskriven, man lever sig in i Pucks liv, och minns hur det var själv. Rekommenderas!

Frida Hol

2012-11-28

En välskriven och engagerande bok. Jag blev inte särskilt fäst vid boken från början men framåt sluttampen tog det sig rejält med en, framförallt genom den gripande och mångbottnade skildringen av huvudpersonen Puck. En STARK trea! Rekommenderas!

Alexandra Svensson

2012-11-08

Väldigt välskriven!
Man lever sig in i Pucks liv.
Bra jobbat Johanna!

Alva Ordnörden

2012-04-01

Tyvärr inte lika bra som de andra Thydell-böckerna.

Isabell Ohlsson

2012-03-27

Ganska bra men lite tråkig.

Ulla Englund

2011-11-06

När mina nu tolvåriga barnbarn har fått några år till på nacken så ska jag försöka se till att de läser Thydells böcker. Åtminstone denna och 'I taket lyser stjärnorna'.

Sofies bokblogg

2010-09-18

Åh, så bra! Johanna Thydell är en riktigt bra författare!

Johanna Lundin

2010-07-28

Minst lika bra som hennes debutbok. Men varför kalla hennes böcker för ungdomsböcker bara för att det är unga huvudrollskaraktärer?

Lejla k<<

2010-03-03

Jonna Österlund

2009-12-04

Hon skriver bra, men då föregående bok var enastående når tyvärr denna inte upp. Förväntningarna på den var alldeles för stora.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Ett toppbetyg!
Vilken underbar ungdomsbok.
Hennes språk och ord är bland det bästa jag läst.
Dessutom vet jag ju precis vad hon pratar om, känslorna, spriten, sorgen...kuddkramandet.
Det fattas en tärning för mig oxå..
Den är full av igenkännande och gör mig ärligt alldeles matt. Slut.
Helt otroligt.
Boken passar från 12 år - men jag vill rekommendera oss vuxna att läsa den oxå. Finns mycket att lära i den.