Det falska vittnet

Slaughter, Karin

| 2021

Leigh Collier har jobbat hrt fr det liv hon har. Ett eftertraktat jobb som frsvarsadvokat, en sktsam dotter, till och med skilsmssan frn exmannen var hyfsat civiliserad. Hennes liv r precis s vlordnat som hon alltid nskat. Men bakom allt detta dljer sig en uppvxt som var allt annat n vanlig ...Nr Leigh fr i uppdrag att frsvara en frmgen man som str anklagad fr vldtkt ser hon det frst som ett steg i karriren. Men nr hon mter honom inser hon att det inte r ngon slump att hans fall hamnat p hennes bord. Hon knner igen honom, och han henne. Eller, rttare sagt, han knner till hennes historia och vet varfr hon gnat tjugo r t att frska glmma. Om Leigh inte fr honom flld kommer hon att frlora allt. Den enda som kan hjlpa henne r hennes lillasyster - den sista person hon vill ha kontakt med. Men nu har hon inte lngre ngot val."…intrigen...

Vlskriven, spnnande och genomtnkt!
"Det falska vittnet" r en ganska mrk historia om pedofili, droger och mord. Som motvikt till allt tungsint finns det ven fina och krleksfulla relationer, sjlv knner jag extra starkt fr Callie, den ena av de tv systrarna som det handlar om.

Boken har ganska lng startstrcka och den frsta tredjedelen r lite seg. Det lggs mycket fokus p karaktrerna och sm pusselbitar till deras liv och bakgrunder slpps p om p. Men sen kar tempot och boken blir riktigt spnnande. Och gllande karaktrerna s r de vldigt vl gestaltade, det r mycket tankar och knslor vilket jag upplever ger dem ett djup.

Karin Slaughter r ingen nybrjare, detta r hennes 21: bok och den tredje som jag lser. Det r en frjd att lsa dem, jag tror hon lgger mycket tid p research fr de r vldigt detaljerade gllande tillvgagngsstt, material, miljer osv. Hon missar inget och lmnar inget t slumpen.

Gillar du thrillers som drar lite t det psykologiska hllet ska du absolut lsa denna.
- Visa kortare text

En deckare p feministiska (s bra beskrivet av @rnbhermansson ) som r 100% bladvndare frn frsta sidan. Ville bara lsalsalsa! Det falska vittnet r den frsta boken jag lser av @karinslaughterauthor , och jag brukar sga att jag inte r en deckarperson, men det finns verkligen undantag - som den hr. Den knns dock mer och mer orimlig, och i princip alla personer har enormt nra till vld, ungefr som i en actionthrillerfilm. Men samtidigt - varfr inte? Tar man boken fr vad den r, en spnningsroman som kryllar av hemskheter, s r den vldigt bra i sin genre. Triggervarning: vergrepp, drogmissbruk, pedofili och vld.

2021-11-14

Nstan plgsamt frfrligt att lsa, och s fasansfullt bra!

Idas Recensioner

2021-11-14

Det falska vittnet r frsta boken jag lser skriven av Karin Slaughter och absolut inte den sista! Handlingen innehller mnga pulshjande scener som skapar en nervositet och ett obehag hos lsaren, och karaktrerna r alla lika intressanta och spnnande att lra knna.

Det falska vittnet r en vlskriven thriller med aktuella mnen, det r mnga obehagliga dialoger och karaktrer som skapar en nervositet hos lsaren. Men samtidigt blev jag frustrerad ver scener dr huvudkaraktren Leigh, trots sin extremt duktiga frmga att hlla inne sina knslor som advokat, inte kunde hantera sin paranoia. Jag blev ocks irriterad ver Andrews hemska, manipulerande fraser vilket jag samtidigt tycker r en otroligt vlskriven detalj av Karin Slaughter. Hennes meningar, ord och hndelser skapar enorma knslor hos lsaren.

Karaktrerna r alla djupa och mnga gnger ocks trovrdiga, jag tycker om att frfattaren har skapat aktuella karaktrer som har mnga olika problem; det r missbruk, manipulation, paranoia och andra problem som tillsammans skapar en obehaglig nyfikenhet att fortstta lsa. Men jag blev trots detta ibland ngot uttrkad ver mngden upprepningar, och ver hur lnga alla kapitel var. Jag anser att boken hade kunnat kortas ned lite, d den blev ngot lngtrkig ibland.

Men generellt r Det falska vittnet en vlskriven och spnnande thriller som passar utmrkt till er som vill lsa en aktuell, pulshjande och obehaglig bok, men den r tyvrr lite vl lng fr min smak. Om boken hade kortats ner lite, och om alla upprepningar hade tagits bort hade denna ftt hgsta betyg.

idasrecensioner.se

Bokslott

2021-11-07

Karin Slaughter har gjort det igen! nnu en spnnande och blodisande bok med intressanta karaktrer att falla fr.

Fr 20 r sedan var systrarna Callie och Leigh med om en fruktansvrd hndelse som har pverkat bdas liv. I nutid jobbar Leigh som hgt uppsatt frsvarsadvokat, medan lillasyster Callie jobbar p en veterinrklinik och brottas med svrt drogmissbruk.

Leigh fr i uppdrag att frsvara en frmgen man som str anklagad fr vldtkt. Hon inser snart att det inte r ngon slump att hans fall hamnat p hennes bord. De knner igen varandra, och han vet vad Callie och Leigh gjorde fr 20 r sedan. Snart brjar en katt och rtta-lek som blir alltmer hotfull.

Jag upplevde att Det sista vittnet var ngot mindre blodig n mnga andra av Karin Slaughters bcker. Den pminde mycket om Den goda dottern, som ocks r en lite lngsammare bok med mycket karaktrsfokus och tv systrar i centrum. Jag fastnade verkligen fr Callie och det var bde intressant och sorgligt att lsa om hennes drogmissbruk. Leighs advokatarbete var ocks intressant att f en inblick i. Boken utspelar sig under vren 2021 och pandemin fr stort utrymme, vilket kndes lite surrealistiskt.

Det falska vittnet tar upp svra mnen som pedofili och drogmissbruk, vilket r tufft att lsa om. Men det mrka fr en motpart i de fina relationerna som beskrivs p olika stllen, srskilt mellan systrarna och mellan Callie och hennes chef p djurkliniken.

Om du vill lsa en spnnande bok med fantastiska karaktrsbeskrivningar kan jag varmt rekommendera Det falska vittnet.

2021-10-20

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Boken Det falska vittnet r den sjtte boken som jag har lst av den amerikanske frfattaren Karin Slaughter. Jag har tyckt mycket om dom fem tidigare bckerna, och jag tyckte ven mycket om den hr. Boken r helt fristende frn hennes tidigare bcker. Det falska vittnet r vldigt otck, mycket aktuell, spnnande, vlskriven, lttlst, och ofrutsgbar. Jag kan absolut rekommendera boken.

Monica Bckelin

2021-10-08