Det er ikke så farlig med meg

Jägerfeld, Jenny

| 2012

Flag from no

Maja ville aldri skade seg selv, aldri med vilje som folk later til å tro. Kan man ikke få sage av seg tuppen på tommelen uten at alle blir bekymret? Det vil si alle utenom Majas mamma. Tvert imot er det Maja som bekymrer seg for henne. På en fest hun tilfeldigvis havner på, treffer Maja 20-årige Justin, en superverbal bilmekaniker med rosa bukser. Han får henne til å glemme alt om fraværende mødre og avsagde tomler. Men senere leser Maja en e-post som ikke er til henne, en e-post som gjør mer vondt enn alle stikksager i verden. "Det er ikke så farlig med meg" er en blanding av gappskratt og alvor, av kjærlighetshistorie, splatter, poesi og psykologisk thriller.

senior reporter

2021-09-23

bra bok

villa-freja.se

2019-09-01

En realistisk ungdomsskildring med en stor dos av allvar och utsatthet. Jag kommer snabbt nära Maja och hon blir som en god vän. Någon jag vill väl. Berättelsen är rappt skriven och språket flyter. Jag lyssnade till författaruppläsningen och den kändes så klockren med betoningar på precis rätt ställen. Älskar det smått poetiska språket.

Böcker

2018-03-25

En okej bok men ganska tråkig

Sanna

2015-02-03

Jag fick höra att den skulle vara rolig, det var den inte. Men den har andra bra egenskaper till exempel att den är väldigt realistisk och det är en bok man blir väldigt nyfiken av. Man vill veta mer hela tiden!!

Kamali 

2014-08-06

Påminner mycket om Barnens Ö i språket, de komplicerade föräldrarelationerna, ensamheten, känslan av utanförskap och de återkommande fysiska upprepningarna. Var lite seg i början, kändes som om den stod och stampade på samma ställe men romanen tog sig rejält mot slutet. En stark trea.

Natalie Gustafsson

2014-07-20

Ville verkligen älska den här boken. Hyfsat råa beskrivningar, ärlighet, enkelhet och känslor. Men det gjorde jag inte. Kanske skulle den varit bättre om jag var 16. Det är ju trots allt en ungdomsbok.

Pernilla Engström

2014-07-13

Också en bok jag lyssnade på i P1 ,en bra bok.

Ellen T

2014-06-01

Förstår tyvärr inte alls vad som ska vara så bra med boken. Den tar i från tårna och det blir bara pannkaka

Louise Olsson

2013-06-19

Helt ok! Rolig då och då, men blev lite långtråkig ibland.

Emma Björklund

2013-03-24

håller på att läsa boken nu men med tanke på vad tycker om den nu så blir betyget inte så bra.. Har hört så mycket gott om den blir blir faktiskt lite besviken..

Carolina E

2012-12-04

Jag hade hört mycket gott om den här boken

så varför blir jag inte helt betagen?

Kanske på grund av just det,

att jag redan hade hört så mycket om den.

Mina förväntningar uppfylldes helt enkelt inte.

Det jag tycker är mest uppfriskande med ungdomsböcker

är det brutala, verbala och lite råa språket.

Det skrivs om avsågade fingrar, blod som sprutar och till och med lite sex.

Maja som karaktär är fascinerande cool,

hon är esteten som klär sig i orkesterbyxor och rakar av sig håret

och inte har så många kompisar och som mot den fördomsfulla bilden

inte alls söker sympatier eller uppmärksamhet.

Hon är en självständig tonåring med skinn på näsan.

Varför gillar jag den inte då?

Jag kan faktiskt inte sätta fingret på det men det var inte en bok

som jag hade svårt att lägga ifrån mig eller som berörde mig

eller som drog in mig i en annan värld.

Det blev bara en helt vanlig bok.

Sara Krondahl

2012-11-22

Otroligt bra, fint språk. Underbara ordval och början när hon sågar av sig fingret är så välskriven att jag med min blod och sårfobi dör en aning. Dock så är meningsbyggnaden lite konstig ibland.

Vera .

2012-11-14

Fantastisk bok! ALLA ungdomar borde läsa den!

Ellinor Classon

2012-08-09

Jätte bra bok!

Alekzandra K.

2012-08-02

Jag gillar inte språket, det känns alldeles för påfrestat, som om författaren velat så mycket. Less is more. Dessutom är det, i varje fall min upplaga, otroligt mycket slarvfel. Dubbelord, borttappade ord och stavfel, vilket gör boken otroligt jobbig att läsa. Däremot gillar jag själv storyn, förutom slutet som känns väldigt avhugget.

Emelie A

2012-02-08

Den går verkligen rätt in i en. Fastän boken är kort och snabb kände jag aldrig att jag saknade inblick i Majas värld, känslor, personlighet...
Vilket annars ganska lätt händer i den här typen av böcker.

Karin Söder

2011-11-18

En underbar, ledsam, rolig och härligt skriven bok! Me like!

Ally Regins

2011-11-09

Rolig och lättläst, tyvärr faller den lite mot slutet.

Lina Forss

2011-07-24

Jenny kan en massa saker om hur vi människor är både inuti och ut, hon är rolig som fan och klok som en bok och så skriver hon suveränt sexigt också. I love!

Elin Möllerstedt

2011-07-18

Rappt berättad historia med sensmoral. Fångar mig dock inte helt, hade gärna fått vara längre. Blir nyfiken på huvudkaraktären Maja.

Linnea N

2011-07-16

Seg i början, men oväntad vändning! :)

Love F

2011-07-01

Jag var mycket imponerad. Dråplig, kul, tragisk, stark.

Jenny Stenberg

2011-06-17

Trevlig men inte så mycket mer. Inte alls imponerad av Jennys sätt att skriva.

Ester Hilmersson

2011-05-22

Jag är så nära på att trycka på 4an, men den når inte dit. Hon pratar om påde psykisk och fysisk smärta och lycka, men på något sätt så tror jag inte på det fullt ut. Den är så typisk på något sett, att hon ser både hemsk ut på utsidan och att det visar sig att hennes liv är likadant. Jag skulle nog gilla boken mer om den skulle vara lite mer verklig, att man inte behöver ha ett perfekt liv just för att man ser ut som det, eller för att man inte behöver ha ett hemskt liv för att man klär sig så. Fast båda kanske är lika verkliga? Men jag ger den en stark 3a för att den på något sätt når till mig ändå. För att början och slutet var det bästa.

Åsa Norlund

2010-12-29

Äntligen en bra ungdomsroman! Galet roligt och intelligent, men också desperat och sorgligt. Mycket läsvärd för både tonåringar och vuxna.

Liza Bolin

2010-12-08

Jag har svårt för ungdomsböcker som är sådär, triviala. "Jag är en tonåring med tonårsproblem, skolan är tråkig och jag är kär/mobbad/missförstådd, mina föräldrar är pinsamma osv osv", ni vet vilken typ jag menar.
Den här är en sådan, fast den är så vansinnigt välskriven, och problemen känns liksom lite mer individbaserade än åldersgruppsbaserade, och språket är stimulerande och intressant.

Sofies bokblogg

2010-11-30

Kan vara en av årets bästa ungdomsböcker!

Emelie Sundström

2010-11-30

Jag mår lite illa av den här boken, men jag tror att det delvis är därför jag gillar den så mycket.

Hanna Appelquist

2010-11-25

Den är riktigt bra, men jag tyckte inledningen var lite för detaljerad för att passa mig, så den når inte upp till en femma