Det där som nästan kväver dig

Chimamanda Adichies romankonst är den lågmälda stilens och den avslöjande blickens konst, känsligheten inför hur en yttre världs kaos griper in i familjeliv och kärlekar. Hennes noveller är inget undantag. Vi kan känna igen motiven och miljöerna från romanerna En halv gul sol och Lila hibiskus: den ständiga politiska oron och utbrotten av våld, medelklasshemmen där luften står helt stilla som inför ett åskväder, osäkerheten och anpassningssvårigheterna inför livet i exil.

Izabela Horn

2016-12-04

En novell samling om att vara svart kvinna. Alla noveller är välskrivna och bra men jag hade önskat att historierna fortsatte och inte slutade tvärt.

Sofia Grundtman

2015-01-07

"Det fanns känslor hon ville hålla i sin kupade hand som helt enkelt inte fanns längre"

Stefan Grip

2013-08-03

Noveller

Johan L

2013-03-08

Vackert berättat och älskar Chimamandas berättarröst.

Cecilia Magnusson

2012-12-12

Hon fick kämpa i motvind den här gången Chimamanda eftersom hon skrivit en novellsamling. Jag gillar inte novellsamlingar. Men som alltid berör hennes berättelser. Mycket bra är den och jag rekommenderar den verkligen.

eva arkelid

2012-09-23

hon skriver så underbart jag blir mycket berörd av hennes texter. Läs den!

Sara .

2012-09-15

Starka noveller om överlevnad och kamp. Hon är otroligt begåvad.

Fanny Gunnarsson

2012-08-06

Att ha en novellsamling som "vid-sidan-av-läsning" din ordinarie bok är suveränt när man känner att man behöver en läspaus. Att ha en novellsamling av Chimamanda Ngozi Adichie är utöver det vanliga då hennes miljöer, personer och starka berättarröst generellt skiljer sig från dem man är van vid.

Författarinnan slog igenom med En halv gul sol och därefter kom hennes egentliga debutroman ut på svenska: Lila hibiskus. I Det där som nästan kväver mig visar hon åter prov på samma starka språk som i tidigare böcker. Ett språk som får en att hålla andan, känna efter och får läsaren att vara med i t.ex. Äktenskapsarrangörerna när Chinaza träffade sin make och hon förundrat ser "Ytterligare en detalj äktenskapsarrangörerna försummat att nämna - munnar som berättade sömnens historia, som kändes smetiga som gammalt tuggummi, som luktade som sophögarna vid Ogbetemarknaden”.

Två andra starka noveller är En privat angelägenhet och Den amerikanska ambassaden, i vilka Adichie berättar om sorg, flykt och revolt i Nigeria.

Som alla novellsamlingar gör sig novellerna bäst om man läser dem en och en, då och då.

Merja A

2011-04-08

Många väldigt bra noveller. "Den Amerikanska Ambassaden" där en kvinna står och köar i den fuktiga hettan i Lagos för att ansöka om visum och varför hon gör det, berörde mig starkt.

2011-02-26

Läs inte hela novellsamlingen på en gång. Ta en novell i taget. // De första 6 novellerna är mycket, mycket bra. Jag känner igen så mycket från mitt eget vardagsliv - både händelser, tankar och funderingar. Boken blir på så sätt också en käftsmäll gentemot mina egna förutfattade meningar och fördomar. Helt fristående berättelser som är levande och nära. Där blir betyget en 7:a. // Sen vet jag inte vad som händer, det blir lite oengagerat och flyktigt, utom i den sista novellen. LÄS! Men ta en i taget, med paus emellan.

Camilla Eriksson

2011-02-05

En bok om Afrika i novell form om livet i afrika. Helt okej men inte mer,själv föredrar jag romaner inte korta noveller men smaken är olika.

Fiona *

2011-01-25

Hon kan sin miljö Chimanda och efter succen med En halv gul sol, har hon sina läsare översatt till trettiotalet språk. Handlar om kriget i Nigeria som splittrar och sliter sönder, familjeliv, konflikter och splittring

Victoria G

2010-09-23

Att recensera Ngozi Adichies novellsamling "The Thing Around Your Neck" är svårt. Jag ville få den till att handla om Afrika men ungefär halvvägs in i boken insåg jag att den inte gör det. Eller rättare sagt, så klart handlar den om Afrika och Nigeria, men också om så mycket mer. Istället för att skriva en bok som bygger på skillnader mellan folk, kulturer och världsdelar så har Chimamanda Ngozi Adichie faktiskt lyckats skriva en bok om likheter, en bok som binder samman människor från hela världen i gemensamma upplevelser, känslor, tankar och förhoppningar.

Kanske den zimbabwiska författaren Petina Grappah (författare till "En Sorgesång för Easterly") säger det bäst i en intervju inför Bok- och Biblioteksmässan 2010: ”[Jag] hatar… att bli kallad afrikansk författare. […] Reaktioner [på min bok] kommer från alla delar av världen. Det säger mig att något i mina historier från Zimbabwe tilltalar människor från olika länder, med olika bakgrund och olika åsikter”.

På samma sätt tycker jag det är med den här boken. Den visar att Afrika är en del av världen och att världen är en del av Afrika.
Jag ser också boken som ett starkt ställningstagande mot alla former av förtryck och ojämlikhet. Den dissekerar, blottlägger och exponerar den hierarki och den dikotomi som i så stor utsträckning styr människor och världen idag. Man/kvinna, svart/vit, nord/syd, hetero/homo, rik/fattig, allt får plats i "The Thing Around Your Neck". Den är trovärdig och aktuell.

Sara Bergström

2010-06-27

Hon är en fantastisk berättare, men det tog faktiskt ett tag innan jag insåg att boken var en novellsamling.