Det bästa som har hänt mig

Schreiber, Johanna

Att få barn ? det är ändå meningen med livet. Eller? För Ermina, Freddie och Sigrid har vägen till graviditetstestets plus sett helt olika ut. Men nu sitter de där. Med skrikande bebisar, läckande bröst och en partner som inte förstår. Alla tre frågar de sig samma sak: Är det så här det ska kännas?När mammagruppen inte levererar annat än lögner om ljuv sömn och tacksamhet, springer Ermina av en slump på Freddie och Sigrid och de bildar en egen grupp. Trots sina olikheter svetsas de samman i en vänskap som hjälper dem att hantera förlossningsdepression, kamp mot gravidkilon och en jämställdhetsfixerad men frånvarande sambo. Tillsammans inser de att inget någonsin är som man tror och att även mammor måste få byta latten mot champagne ibland.

Erika Hedéen

2020-08-23

Vilken fullträff! Wow. Välskriven, lätt men ändå svår, sååå viktig bok! LÄS DEN!

2020-04-09

Vilken fullträff! Jag kunde inte sluta läsa denna ärliga och förbannat braiga boken om tre nyblivna mammor i Stockholm!
Boken är verkligen väldigt bra och jag älskar den!
Boken är lättläst, välskriven, grymt svår att släppa när du väl börjat läsa och den beskriver hur det är att vara nybliven förälder med en sådan äkthet att typ alla borde läsa den. Det är hög igenkänningsfaktor på mycket i det Johanna skriver. Jag önskar att jag hade fått läsa den här när jag själv var nybliven mamma för snart tio år sedan. Kanske hade jag mått en aningens bättre då, för det är inte alltid en dans på rosor att vara föräldraledig mamma med en bebis.

Sådan här litteratur saknas tycker jag och därför är jag glad att Johanna har skrivit om det och skrivit det förbannat bra, med humor, kärlek, värme och sorg. Boken berör mig, jag känner igen mig och jag rekommenderar den varmt!

Riktig bladvändare som jag för en gångs skull kände igen mig i. Inga fasader, liksom. Blandar förlossningsdepression med annan oro, trötthet, förlossningsskador, rädslor, otrohet, ätstörning och hur folk just låtsas att allt är toppen. Lite väl glättigt slut kanske, men jag gillade den.

Lysande, gripande & underhållande!