Det broderade hjärtat

Martinez, Carole

| 2010

"Redan som mycket liten brukade Frasquita dra sig undan för att sy. Frasquita började med att lappa ihop byxbakar och för varje byxa blev nålens bana allt säkrare, stygnen finare, handens rörelse snabbare och blicken mer uppmärksam. Hon lyckades så bra att arbetet inte syntes. Fadern letade förgäves efter spår av slitaget på knäna, det var som om han fått nya kläder." Frasquita Carasco växer upp i den andalusiska byn Santavela och blir en sömmerska med magiska krafter. Krafter som får de misstänksamma byborna att ropa trollpacka efter henne. Med hjälp av sin synål kan Frasquita återskapa vad som helst och göra det levande: Blommorna på hennes brudklänning vissnar av bybornas avundsjuka blickar; madonnan i kyrkan får ett sidenhjärta som slår; hennes makes röda stridstupp lappas ihop, fjäder för fjäder; den upproriska lantarbetaren Salvador får sitt svårt sargade och sönderslagna ansikte...

Izabela Horn

2016-05-29

Jag älskade denna historia som var fylld av trolldom och mystik utan att tappa sin trovärdighet och realism. En resa genom Spaniens landsbyggd under en en svår tid när Spanien kokar av revolusionens anda.
Rekomenderar denna bok!

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag tycker att denna bok var bra och hade en väldigt osannolik och rolig historia! Dock var den lite för lång, jag tycker att den hade tjänat på om den hade avslutats ungefär 100 sidor tidigare... Slutet blev lite frikopplat från resten av boken. Helt klart läsvärd fast ingen superfavorit!

Helena S

2013-07-23

Superlångtråkig. Orkade inte läsa klart.

Sanna Carlborg

2012-11-27

Jag tycker inte att denna mix av saga och realism är optimal. Det är inte tillräckligt magiskt för att kunna smickra ramberättelsen utan får mig att tänka på något småmediokert ur en samling med folksagor. Instämmer i att början och slutet är bättre än mitten. Att läsa om så många systrar och deras egenheter är också på något sätt särskilt underhållande.

Anna-Karin L

2012-05-12

Svag trea! Visserligen ett fint språk, men det blev för utbroderat för min smak. Det gällde att vara koncentrerad när man läste för att hänga med i alla liknelser, som inte alltid var så enkla att förstå.

Maria Sundin

2012-03-05

Författaren tar med oss på ett äventyr och jag låter mig svepas med. Vackert skriven.

Kerstin K.

2011-12-29

Jag tycker som heidi T. Först intressant, sedan zzzzzz, sedan spottade den upp sig och fick mig intresserad i slutet. Ojämn och emellanåt lite tjatig.

eva arkelid

2011-08-19

underbar bok mellan dröm och verklighet men man anar hotet och oron i världen . jag vill läsa mera av henne.

Elisabeth Karlberg

2011-02-08

En underbart vacker bok som höll mig fängslad från första till sista sidan. Annorlunda miljöer och annorlunda människoöden. Funderade mer än en gång över hur man kommer på en sådan här historia. Läsvärd då man trots allt känner en mild fläkt över hela historien.

Heidi T

2011-01-08

Jag gillade verkligen första delen av boken, del två höll på att få mig att sluta läsa, men del tre sög mig in igen!

Kristina Simar

2010-11-19

Recension av Carole Martinez’ bok Det broderade hjärtat

Boken är utgiven på Norstedts förlag och innehåller 399 sidor.

Det broderade hjärtat är Carole Martinez’ skönlitterära debut. Boken har belönats med nio priser när den utkom 2007 i Frankrike, däribland Prix Renaudot des lycéens. Martinez har ett brokigt förflutet och har bland annat arbetat som skådespelare och franskalärare innan hon blev författare på heltid. Det är i sin spanska farmors historier om släktens anmoder Frasquita Carasco som Carole hämtat inspiration till denna roman.

Handling: Berättarrösten i den här romanen är Soledad. Hon är huvudkaraktären Frasquita Carascos yngsta dotter, men hon föds inte förrän i slutet av boken.

Frasquita Carascos föds i en liten by i södra Spanien och växer upp till en skönhet, men också till en kvinna med speciella gåvor. Frasquita behärskar sömnadskonsten som ingen annan, och med sin synål kan hon åstadkomma underverk. Redan som sextonåring gifts hon bort med José, en märklig man som arbetar som smed och lyssnar på allt hans mor säger. När Frasquita föder den ena dottern efter den andra, bosätter han sig i hönsgården och där tar han efter deras beteende. När Frasquita äntligen föder en son, bli José väldigt glad och kommer ut från hönsgården, men när han får se att det lilla gossebarnet är rödhårig, går han in i sig själv igen. Ända tills den dagen Frasquita upptäcker ett rött ägg och visar José det. Han vaktar ägget och en dag kommer en röd tupp ut från ägget. José tränar upp tuppen och blir en galen tuppfäktare. Det går dock inte så bra för hans tupp och Frasquita får sy ihop tuppen flera gånger.

När maken en dag spelar bort Frasquita i en tuppfäktning, bestämmer hon sig för att lämna byn för alltid. Iklädd sin gamla brudklänning tar hon med sig sina fem barn på en dragkärra och ger sig av. När de kommer till det fattiga Andalusien, där en revolution står för dörren, tvingas hon sy ihop ansiktet på en katalansk anarkist. Under sin långa resa får familjen uppleva både ondska och död. Frasquita föder även Soledad, en flicka som är missbildad under resan. När Soledad är fyra år dör Frasquita och hennes barn öppnar en kista med brudklänningar som hon sytt åt sina döttrar. Frågan är om de kommer att använda dessa vackra klänningar.

En underbar och vacker debutroman av Carole Martinez. Orden går rakt in i hjärtat och jag känner stor sympati för Frasquita och hennes barn. Carole Martinez skrivsätt påminner mig lite om Isabel Allendes sätt att skriva och hon är en stor författare i mina ögon. Franska böcker är ofta skrivna med mycket romantik, något som fattades i denna roman. Språket däremot är väldigt romantiskt. Däremot innehöll berättelsen väldigt mycket text och det tog lite längre tid för mig att läsa boken än vad det brukar göra. Det är viktigt för mig att ta in varje litet ord. Missar jag bara några, är jag tvungen att läsa om halva sidan. Inte för att boken var svårläst utan för att jag älskade den tragiska berättelsen och ville inte missa något. Jag hoppas att Carole Martinez återkommer med en ny bok snart.

Betyg 5/5 Kristina Simar

2010-10-08

Så uselt formulerad att jag häpnar.