Det bldande hjrtat

Taylor, Andrew

| 2009

Utsedd till rets bsta versatta deckare 2009 av Svenska Deckarakademin! Vad r det som hnder p Bleeding Heart Square? Om Philippa Penhow inte hade gtt till Bleeding Heart Square den januaridagen skulle du, och kanske alla andra ocks, ha levt lyckliga i alla sina dagar ...ret r 1934 d lady Lydia Langstone flyttar till det nedgngna Bleeding Heart Square i London p flykt undan sin vldsamma man. Hon har ingen annanstans att vnda sig n till sin far som hon knappt knner, kapten Ingleby-Lewis, som bor p ett sjaskigt lgenhetshotell p nummer sju. Nu ska hon bygga sin egen tillvaro som oberoende arbetande kvinna. Men vad Lydia inte vet r att Bleeding Heart Square r fullt av mrka gtor. Vad hnde med miss Penhow, den ensamstende medellders kvinnan som ger huset och som frsvann fr fyra r sedan? Varfr str en mystisk civilkldd polis och...

Hedvig K

2016-07-30

Lste 100 sidor men blev inte s intresserad av att lsa ngot ytterligare...

Anna Jensen

2015-05-12

En mycket bra spnningsroman med twist i slutet. Taylor har ett bra sprk och r uppenbarligen bra p mnniskors beteenden.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Spnnande, Intressant. Frbryllande. Inte alls det slut jag hade frvntat mig. Vill definitivt lsa mer av denna frfattare.

Marianne Strandberg

2012-06-03

Halvsegt om relationer p 30-talet. Ovntat slut

Ehwa Lindstrm

2012-03-13

Otroligt seg. Inget driv i berttelsen.

Torbjrn Nilsson

2010-11-06

Den var inte p lnga vgar s bra som jag hade hoppats p. Medioker helt enkelt.

Sandra Katby

2010-10-28

Bok som var underhllande och perfekt "dekaraktig" fr min smak. Ltt att hnga med och den hade en knorr p slutet.

FranZone c,)

2010-10-10

Spnnande och lite mrk, fick ox ett frvirrat intryck av 1800-tal!
Hade nog varit bttre p engelska, tveksam (prisbelnt?) versttning redan i frsta meningen:
Ibland blir du rdd fr sig sjlv.

BoelMaria *

2010-09-20

Konstigt, den hr historien utspelar sig p 1930 talet nd ser jag den framfr mig i bsta Sherlock Holmes milj.. Trots bilar och tal om mellankrigstid.

Gunilla Jnsson

2010-07-10

Till skillnad frn mnga andra tyckte jag sen hr var jttebra.Kunde inte sluta lsa den.

Linda Wenneson

2010-06-23

Trist & intetsgande. Tyvrr.

Eva Bommelin

2010-03-29

Mycket bra bok. Hndelserna r fre 2:a vrlsdkriget. Intrigen var inte den bsta men stmmningarna i London och hur det var fr kvinnor var utmrkta.

2010-02-17

Den hr boken trodde jag skulle vara mycket bttre n vad jag tyckte att den var. Jag tyckte att den var alldeles fr lngdragen och omstndlig. Tycker ocks bttre om bde svenska deckare, och deckare i nutid. Den hr utspelade sig i London p 1930-talet. Men den var nd helt okej.

Johanna Galenpanna

2010-02-17

Pbrjad, terlmnad till biblioteket. Den fngade aldrig mitt intresse, kanske provar jag igen lngre fram.

2010-02-07

Lite slarvigt skriven. Plus fr miljn och tiden (ja, jag r en inbiten anglofil). Slutet p romanen r minst sagt ljevckande.

Marianne Bergkvist

2010-02-02

Jag frstr varfr denna bok r en vinnare - en s otroligt vlskriven spnningsroman som vver ihop dagboksanteckningar frn frr med frkrigstid i England p 1930-talet.

Lena L

2010-01-18

En synnerligen vlskriven spnningsroman som r uppbyggd kring utdrag ur offrets dagbcker. Nr mrdaren vl avsljas r det inte alls om man trodde. Ls den!

Merete Madsen

2010-01-16

Mycket skickligt utfrd, spnnande och inknnande med vl tecknade miljer och trovrdiga personportrtt.
Ger en intressant och trovrdig inblick i den brittiska fascistiska rrelsen under 30-talet och de krafter som tillt den etablera sig under den tiden.
Kort sagt mycket bra om det inte vore fr en trg brjan och ett brdstrtat slut.

Anna Hallqvist

2009-12-12

Haha, Lydia Langstone r min nya romanhjltinna. Vilken kvinna med jvlar anamma i. Me like. A lot.
London 1934 och Lydia blir slagen av sin make, tillika fascisten, Marcus. Hon flyr till sin far som hon inte trffat p en herrans massa r och hamnar drmed p ett lgenhetshotell vid Bleeding heart square dr det bor en del intressanta mnniskor redan.

Det r nnu en riktigt bra bok han ftt till Andrew Taylor. Som han dessutom vunnit pris fr. The Cartier Diamond Dagger Award. Martin Beck Award, en gyllene kofot. Och den r vrd alla priser den kan f. Det r en tt bok, det hnder saker hela tiden, med intressanta karaktrer bde som huvudpersoner och bifigurer. Spnnande och vldigt inlevelsefull. Suvern fr anglofiler. Jag knner mig p plats p Bleeding heart titt som ttt sjlv. Dessutom r omslaget riktigt snyggt och passande.
Det r inte mnga mord och det r inte rtt - det r mer kusligt och otckt i knslan, i periferin liksom. I huvudet.

Helt klart en av rets fulltrffar fr mig!