Det blod som spillts

Larsson, sa

| 2004

Natten fre midsommarafton slr ngon ihjl prsten Mildred Nilsson och hnger upp henne i Jukkasjrvi kyrka mellan orgellktaren och strvkistan. Likheterna med mordet p Viktor Strandgrd knappt tv r tidigare fr polisen i Kiruna att ska efter en copycat. Snart kallnar alla spr och utredningen trappas ner. I september kommer polisinspektr Anna-Maria Mella tillbaka frn sin barnledighet. Hon blir inte kvitt tanken att mrdaren kanske inte var en galning, och tillsammans med sin kollega Sven-Erik Stlnacke frsker hon gra sig en bild av den mrdade prsten. Prsten bodde i byn Poikkijrvi. Det r en by som lever i skuggan av den stora turistbyn Jukkasjrvi som ligger p andra sidan lven. Innan Mildred Nilsson flyttade dit regerades byn av mnnen och jaktlaget. Mildred Nilsson var en feminist och en brkstake som hamnade p kant med bde sin arbetsgivare och en del av mnnen i byn....

Teresia Kjellgren

2016-09-19

Mycket bra bok. Intressanta karaktrer, jag gillar frmst Rebecka och polisen Anna-Maria. Kastade mig direkt ver bok nr 2, "Det blod som spillts".

2015-03-08

Stark och obehaglig berttelse. Gillar huvudkaraktren Rebecka som inte r charmig (p ett generellt stt) och struntar i att bli omtyckt. Hon r stark och vertygad, r stressad och svr men agerar med mod. Jag gillar ocks polisen Anna-Maria som ocks r en stark och intelligent kvinna. Hela boken knns som en uppmaning till att ifrgastta auktoriteter och "sjlvklarheter". Bara fr att ngon sger att du ska gra eller leva p ett visst stt, eller kanske mnga gr det, behver det inte betyda att det r rtt.

Anna Jensen

2015-02-22

En mycket stark trea, men ville inte riktigt stta fyra stjrnor. Vlskriven och bra story. nnu fler onda prster, vilket knns annorlunda och intressant. Sorglig, brutal, men lite fr lite action i mitten av boken. nd jttebra.

Anna Jensen

2015-02-22

Mycket bra spnningsroman! sa Larsson vgar ta ut svngarna, vldigt intressant story och intressanta karaktrer utan att det blir fr mycket.

Lisa Karlmark

2015-01-19

Sdr inte hennes bsta.

Ingeborg Amnus

2014-11-02

Helt ok deckare, men inte den bsta sa Larsson skrivit.

2014-05-22

frutsgbar, fr mnga och enkla karaktrer och i det stora hela en fram tills slutet rysligt lngtrkig bok.

Katarina Johansson

2014-03-11

Spnnande, men inte ngon riktig hjdare.

Mary Gransson

2014-02-28

Alla sas bcker r bra och spnnande. Vntar p
nsta bok.

Bengt Girvall

2013-11-20

Bra exponering av extremister! Fina naturskildringar!

Majja Svensson

2013-10-17

Underbar knsla, sprk och driv!

2013-09-21

Herregud s trkig! Har lyssnat nu i snart 7 timmar, och det hnder INGENTING! Absolut ingenting. Vlskriven och med en bra upplsare, men fr mig ett riktigt smnpiller!

Annelie Eriksson

2013-08-21

Jag gillar hennes bcker mycket, allihop!

Marina Trenkoska

2013-07-25

Mysiga miljbeskrivningar r strsta behllningen av den hr boken.

Merja A

2013-07-07

En mycket spnnane bok den hr ocks.
sa Larsson fngade mig frn frsta sidan och hll sedan mig i sitt "grepp" tills boken var utlst.

Jenny Jansson

2013-06-16

sa Larsson r helt lysande! lskar hennes bcker personerna i dem och knslan som smyger p nr hon s levande beskriver miljerna. Riktig lsnjutning!!

Ellinor Karlberg

2013-04-28

Inte lika bra som frsta tycker jag, men bra! Riktigt otckt p slutet. Beger mig snarast till bibblan fr att lsa den tredje..

Ellinor Karlberg

2013-04-24

Mysiga bcker sa en vn till mig. Och jag frstr hur hon menar ven om sjlva mnet r som deckaren brukar vara, ond brd dd och poliser som letar grningsmn.
Lttlst och trevlig p ngt vis. Gillar den

Karin Erch

2013-03-07

Mycket bra beskrivning bde av personer och milj

2012-10-25

Nja jag gillade denna bok si s dr.
Visst var det en spnnande deckare men den fngade mig inte helt i sitt grepp =(

Jenny Jansson

2012-10-15

Som vanligt skriver sa spnnande med vacker natur och hemska mord. Bra bok

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Jag fick en ny sa Larsson frn bokklubben o efter det har jag lnat o lst de gamla p bibblan. Den hr var verkligen spnnande och jag satt o gissade vem frvaren var efter halva boken.

Karin Sder

2012-08-01

Jag tycker om sa Larsson, nu ska jag till biblan och lna nsta!

Karin Sder

2012-06-21

Ja! Den hr var s bra att jag gick direkt till biblan och lnade nsta :-)!

Petra Hansson

2012-06-04

sa Larssons beskrivning av trosrrelsefrsamling r mycket trovrdig. Kan inte vara annat n sjlvupplevt.
Samma med frlossningsscenen. ver huvud taget knns mnga av beskrivningarna mycket gedigna och trovrdiga. Troligen fr att sa Larsson faktiskt kommer frn Kiruna, faktiskt har studerat juridik osv. Har hon ocks varit med i trosrrelsen, mnne?
Hela boken r fr vrigt mycket vlskriven. Om den r bra som deckare kan jag inte bedma d jag normalt aldrig lser deckare. Dremot lser jag precis allt om sekter. Det var drfr denna bok kvalade in hos mig :).
En lapsus (?) Rebecka Martinsson pstr att det r den 17 januari, medan det faktiskt r 17 februari. Varfr?

Viveca Sten

2012-05-21

Jag r mycket frtjust i sa Larssons bcker och har lst dem allesammans. sa har ett alldeles eget sprk, jag blir avundsjuk!

Mikaela A.

2012-04-26

Tyvrr r jag inte precis frtjust i deckare. Men boken.. Nr det vl kom scener d det gllde liv och dd om man sger s, nr det blev mest spnnande s kunde jag lsa flera blad utan att ha koll p tiden. S efter ngra minuter s hade jag lst flera sidor. S ni som gillar/lskar deckare borde lsa Solstorm.

Kamali 

2012-04-20

Flytande text och en hyggligt spnnande historia. Kryddat med den typiskt norrlndska vrmen hos folk.

Anette Hkerberg

2012-02-26

Lttlst, lite halvspnnande deckare. Tillhr vl inte toppen, men inte heller botten. Gott om stllen att lgga ifrn sig boken. Kan mycket vl tnka mig att lsa mer av sa Larsson.

Maria Carr

2011-11-24

Frn baksidan nr jag lste om boken

Gillar alla sa Larssons deckare. Den hr r en klar trea.

2011-08-19

Vissa bcker r bra direkt och fljer med en genom livet som bra, en del r kass direkt och man vill att de ska lmna en men hnger med nd, vissa lyckas man frtrnga nr man sltt igen boken... Denna bok - Det blod som spillts r bra medan man lser den, eller ja okej i alla fall - men s fort jag la den ifrn mig s kunde jag inte komma ihg vad som var s lockande med den...

Boken handlar om mord och om personer som varit med om trista svra saker och frsker komma vidare i livet... om poliser och advokater om prster och andra vanliga....
Jag lyssnade p sa Larsson d hon var p bokens dag hr i stan och tyckte hon var jtteintressant att lyssna p... men att lsa det... nej det blev ju fr trist... och de dr kapitlen om vargen... hall??!! till slut hoppade jag ver dem... och mrdaren... och hans motiv... ja jo h ganska vntat...

Anneli Lyxell

2011-08-15

Spnnande och lite hemsk

Anna Persson

2011-05-24

Inte s minnesvrd men rtt bra underhllning, antar jag.

2011-05-11

Ja, det hr gillar jag. Egentligen kan jag inte stta fingret p vad jag tycker r s bra, men det r nog det att alla sm delar bildar en riktigt bra helhet. Tempot r hgt, men sprket lngsamt och eftertnksamt. Beskrivningarna r inte mnga, men de som finns r som bildsprk fr min hjrna. Karaktrer och dialog knns trovrdiga. Vem mrdaren r, r inte helt solklart, en del av handlingen r frutsgbar, en annan inte. Fr mig blir det definitivt mer sa Larsson.

Elin Stenblom

2011-03-23

Vlskriven deckare. Larsson kombinerar spnning med ett bra sprk.

Eva Svensson

2011-02-15

sa Larsson brukar jag dras till. Hon r en bra frfattare.Har lst denna men glmt handlingen.

Anna Nyman

2011-02-06

dussindeckare. Blir nog ingen mer larsson fr min del.

Linus R

2010-12-05

Spnnande och uppfriskande lg niv av frvecklingar. Satte inga djupa spr direkt, dock.

2010-09-14

Det hr r den frsta bok jag lst av sa Larsson, men det blir absolut inte den sista. Andra delen om Rebecka Martinsson r redan p vg med post. Jag sg filmen fr ngra r sedan och var inte imponerad, men eftersom det verkar som att jag gillar svenska deckare s tnkte jag ge sa Larsson en chans och det ngrar jag inte fr ett gonblick. Jag hade inte trkigt en sekund, hela tiden hnde ngot eller s hade man ngot att fundera ver. Sprket var enkelt och utan att krngla till det, precis om det ska vara i en deckare och inga milslnga beskrivningar p ovidkommande saker. Jag gillar detta!

2010-07-31

S bra! Spnnande.

2010-07-28

Jag tyckte detta var en bra spnningsroman som utspelade sig i Kiruna.
Det var ven en bra handling och den gjorde sitt ..

Jonna P

2010-07-18

Tyckte boken var riktigt bra! Jag hade hrt dliga saker om den men det stmde inte enligt mig.

Maria Josefsson

2010-07-13

En bok med en lovande inledning med hemvndande storstadskvinna mitt i karriren. Det enda som skavde lite d var de mnga karaktrerna, vilket gjorde att jag inte riktigt fick klm p vem som var huvudperson. Men ett "nytt" grepp r ju alltid intressant och rituella mord med religisa frtecken har ju slt bra som bok senaste ren...

Tyvrr tycker jag inte alls att boken hller. Handlingen r lngsam, inledningen strcker sig fram tills dess att det r kanske 30 sidor kvar. Karaktrerna knns inte trovrdiga, frutom kanske barnen som skildras p ett helt okej stt. Och upplsningen tnker jag nog inte ens kommentera.

Jag tycker nd att det finns ngot underhllande ver boken och inledningen var som sagt intressevckande. Kanske r det debutantmissar jag retar mig p och kanske tar jag upp ngon av de kommande bckerna s smningom. Men just nu knner jag mig ganska mtt och stmmer in i betyget "dussindeckare".

Bjrn Larsson

2010-07-04

Hmmm r inte mycket fr kioskdeckare

Maria Lindh

2010-07-02

Blev besviken. Hade stora frvntningar p spnning och frvntade mig en vlskriven bok. Men tyvrr. Trist och oengagerat.

Elisabeth J

2010-06-06

Kort beskrivning av boken: Rebecka Martinson ker till Kiruna efter att en gammal vn, Sanna, har ringt och berttat att polisen misstnker att hon mrdat sin bror Viktor Strandgrd. Viktor r Paradispojken och vldigt knd i Kiruna. Han r Kristallkyrkan och dess frsamlings andlige ledare. Rebecka ker dit och hoppas p att f ka hem samma dag men blir istllet indragen i historien. Det finns de som inte tycker om att hon r tillbaka...

Jag blev vldigt positivt verraskad av Larsson. Jag har hrt en massa blandade kommentarer om henne dr de mest vervgande kommentarerna har varit att hon r trkig. Trkig tycker jag inte att hon var i Solstorm. Slutet kanske kndes lite Hollywood-aktigt men annars var historien vldigt spnnande.

Betyg: 3.5/5

Elisabeth J

2010-06-06

Spnnande deckare som utspelar sig i Kiruna.

Marita Ivarsbo

2010-02-14

lskar denna bok.

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Trkigt och vldigt, vldigt onytt. En dussinbok.

2009-12-15

Mitt betyg avser filmen.

Jonna sterlund

2009-12-05

Helt okej, men det kndes som att den var slut innan den hade brjat. Tempot var snabbt och jag hann nog inte riktigt med...det sa bara svisch s var den utlst.

Marina Trenkoska

2009-11-01

Helt ok bok. Dock lite frutsgbar... Inte alls verraskande p slutet.... En neutral trea fr den!

Sofia kerberg

2009-10-09

Ahh, den r verkligen s fantastiskt bra. Ok, lite skruvad som s mnga andra deckare, lite "over the top" mot slutet, utan den skrande vardagstragiken i Det blod som spillts och inte ett uns av den bitande politiken hos Sjwall & Wahl, Roslund & Hellstrm eller Arne Dahl, men nd... Sprket bara porlar fram p sidorna och emd ngra f snabba iakttagelser blir karaktrerna, ven de som bara frekommer perifert, otroligt helgjutna. Och s gillar jag att Larsson kallar sin huvudperson fr bara "Rebecka" och inte hela tiden "Rebecka Martinsson" som s mnga andra deckarfrfattare.

Det blev fakatiskt en stjrna till i denna minst tredje omlsning.

maria hansson

2009-09-01

kanske 3,5...

Stina Thunberg

2009-08-17

Rolig att diskutera, speciellt kring religion och mnniskans natur. Favorit bland svenska som andrasprkselever

Johanna Falkered

2009-07-01

Det blir liksom lskigare och mer spnnande i ett dsligt Norrland.

sarah bjrck

2009-06-17

sa larsson r alltid bra

Li Bok

2009-06-08

Solstorm utspelar sig uppe i Norrland bland sntckta landskap och originella mnniskor..Ett mord p byns "sektledare" skapar misstankar mot alla i kyrkans frsamling. Otroligt spnnande..Har du lst boken skippa se filmen, du blir bara besviken..

Jack Russel

2009-05-23

Helt ok lsning en regnig sommardag. Lttlst och hyfsat spnnande, man vet ungefr vad man fr redan frn brjan.