Det blåser på månen - Ljudboksklassiker 3

Linklater, Eric

| 2009

Älskad klassiker för hela familjen med Torsten Wahlund "När det blåser på månen måste man tänka mycket noga på hur man uppför sig. För om det är en ond vind och man uppför sig illa, blåser den rakt in i hjärtat, och sedan uppför man sig illa en lång tid framåt." Så förmanade major Rytter sina döttrar Dina och Dorinda innan han gav sig av på sin långa och farliga resa till Bombardiet. Och Dina och Dorinda försökte nog vara snälla, men eftersom vuxna inte alltid kan skilja på hjälpsamhet och ofog och eftersom det blåste på månen började en mängd underliga saker genast hända.

Helena Flemström

2018-04-18

Älskar denna bok

Helt okej😊

Marita Ryen

2013-02-04

Läste den högt för mina barn för ca 15 år sedan. Vi såg alla fram mot lässtunden med denna tokiga bok.

Miranda Samuelsson

2012-06-12

Det var ett tag sen jag läste den och jag läste aldrig klart den. Tyckte den var så konstig.

Isolde Eriksdotter

2011-07-04

Min första kärlek och den sitter fortfarande i efter många år. Fyllde hela mitt hjärta!

Nu läser jag den för mina två äldsta barn (9,5 och snart 8) och de älskar den! Den är fantastiskt skriven och det är en underbar historia. Dråplig, komisk, magisk, vacker. Men tänk vad mycket jag hade glömt!

Linda Åslund

2011-05-27

Tänk, jag lyckas inte läsa den här boken. Jag tappar intresset i början när föräldrarna inte lyssnar, anklagar flickorna för att vara "stygga" och de vill bli stygga - sedan blir de stuckna med knappnålar av människor i den lilla staden. Känns absurt och ... oschysst. Säkert är det genialiskt, på samma sätt som Barbro Lindgrens böcker, bejakande och befriande, därför att konflikter inte är ett problem - men jag klarar inte den typen av böcker, jag är väl för konflikträdd, kanske. Och nu dömer jag Det blåser på månen utan att ha läst färdigt den, igen, precis som jag gjorde när jag var liten.

janne lindh

2011-03-16

Charmig och fantasifull, men ojämn. Klassisk underhållning för hela familjen. Försvenskningen av namn, verser och sångtitlar i översättningen är dock påfrestande för vuxna.

Jag älskar också den här boken! Har läst den flera gånger som barn. Kanske ska jag försöka läsa den för mina snart. Undrar hur gammal man ska vara?

Gudrun Wendel

2010-01-08

Jag är 74 år och läste Det blåser på månen som barn, flera gånger. Den är både fantasifull och spännande, verkligen originell. Läste den också högt för mina barn och har rekommenderat den till barnbarnen, varav en som läser mycket också tycker om den.

Frank Berglund

2009-09-26

Jag läste denna i tioårsåldern, och minns den som konstig och väldigt underhållande. Minns speciellt när barnen åt och åt och åt och blev så tjocka att de rullade vart de än skulle... Eller varför inte djuren i djurparken som lärde dem att göra ingenting...

2009-06-11

Jag fick "Det blåser på månen" och "Anna Lavinias underbara resa" (finns inte på Boktipset) i samma födelsedagspaket som barn.

Tyckte att båda böckerna var väldigt annorlunda, men de fastnade.

En klassiker sen barndomen