Det är så logiskt, alla fattar utom du

Bjärbo, Lisa

| 2010

I fyra år har Johan varit kär i sin bästa kompis. I fyra år har han lyckats dölja det. I fyra år har han bitit ihop, lyssnat och spelat intresserad när hon har babblat om sina kärlekshistorier. Men nu går det snart inte längre. Han kommer att explodera. Rolig och träffsäker romandebut i Johanna Lindbäck-anda! Johan och Ester har varit bästa kompisar sedan tidernas begynnelse. Först satt de bredvid varandra i sandlådan, nu är de 16 år och sitter bredvid varandra i gymnasieklassrummet på Katedralskolan i Växjö. De vet precis allt om varandra. I alla fall nästan. Det är bara en sak som Johan inte har talat om för Ester - han har varit kär i henne de senaste fyra åren, och tycker inte att det här med bästa kompisar räcker längre. Han vill ha mer. Tyvärr verkar Ester bara ha ögon för den där pinnen med gitarren. Han med hårdrocksfrisyr och slitna converse, som tar henne med till replokalen när...

Anna Hedenstedt

2020-03-08

Ungdomsbok som var helt ok, och blev riktigt spännande mot slutet. Har lite svårt för all "hurtigt ironisk" dialog bara. Orkar folk prata så hela tiden?

Emma T

2015-08-29

Helt okej bok. Påminner lite om Katarina von Bredows böcker. En lättläst ungdomsroman, gillar de sista sidorna.

Sandra Björn

2014-09-16

Lisa Bjärbo är ju alltid Lisa Bjärbo. Och ungdomsromaner ligger alltid nära hjärtat. Läser med nöje och fasa. Nostalgi och igenkänning.

Malin H

2014-01-08

Gillar! Som i bra, roligt, lockande språk! Och pirret, och fånga känslor och det. Men lite gjord story.

Marianne Skoglund

2013-08-19

En ganska standardmässig och oorginell historia, men ack så roligt berättad! Lisa Bjärbo skriver rappt, fräckt och kul, och jag läser gärna mer av henne.

En fin ungdomsskildring där ungdomarna inte är överjordiskt smarta, tuffa eller mogna. Helt vanliga ungdomar med andra ord vilket gör boken väldigt realistisk.

Alva Ordnörden

2012-12-27

Fantastiska karaktärer & dialoger <3

Moa Nilsson

2012-11-14

Jag tycker att den var riktigt bra och den beskriver verkligen hur det kan vara i en tonårings liv!

Sanna

2012-08-02

Jag hade ganska höga förväntningar på denna bok eftersom den var så högt upp på topplistan så länge men den var inte alls så bra faktiskt.

Moa Johansson

2012-03-26

Fin historia, men jag lärde aldrig känna Ester, hon kändes suddig. Det tog ett tag innan boken kom igång också, men den är läsvärd!

Celine Boklus

2012-02-15

Jag tycker den här boken var super bra! Inte den bästa jag läst, men jättebra! Jag gillade Esters lilla "skattjakt". Slutet gillade jag också! Super fin fint! Absolut läsvärd! :D

Maja Åkesson

2012-02-02

Väldigt fin story och bra skriven, men det tog lite tid innan den kom igång :/

anna panna

2011-12-22

Härligt ungdomlig, rolig och fin. Hade kunnats göra en tv-serie som jag gladeligen hade följt.

Jennie Björklund

2011-12-11

Hade förväntat mig det lilla extra, men det kom aldrig. Men den är helt ok.

Michaela Schuller

2011-11-08

Nja, den var ingen höjdare.

Erika Hedéen

2011-10-17

En fin bok om kärlek, vänskap och svek. Jag gillar den skarpt då den känns väldigt ungdomlig och äkta.

Sanna Holm

2011-07-15

Gullig som fan! :D

Ida

2011-07-13

Jag bara läste och läste och ville inte att den skulle ta slut! :)

Emma Olsson

2011-07-05

Väldigt bra bok.
Lätt att följa med i och är läsvärd!

Emelie A

2011-04-27

Mysig och bitvis väldigt rolig, så man måste skratta fastän man sitter på en proppfull buss ^^,

maja vestlund

2011-04-15

så himmelens bra!

Helena Andersson

2011-02-10

Slukade den totalt! Håller med om sista sidan, ville inte att det skulle ta slut, ville vara en fluga på väggen och se vad som hände!

Kristina Simar

2010-12-28

Recension av Lisa Bjärbos bok Det är så logiskt alla fattar utom du.

Boken är utgiven på Rabén & Sjögrens förlag och innehåller 251 sidor.

Lisa Bjärbo är cirka 30 år, journalist och författare. Det är så logiskt alla fattar utom du är hennes första ungdomsroman. Hon jobbar även som redaktör på Barnens Bokklubb.
Läs mer på hennes blogg www.onekligen.blogspot.com

Handling: Ester och Johan har varit vänner så länge de kan minnas. När de var mindre fick de vara hos varandra i stället för på fritids. Eftersom de ville vara tillsammans och klarade sig själva tills någon av föräldrarna kom hem, passade det bättre. Nu går de tillsammans i ettan på gymnasiets samhällvetenskapliga program och umgås lika ofta, men Ester har förälskat sig i en långhårig kille som går estet och spelar gitarr. En kväll är hon i den spellokal där han och hans band uppträder. En kompis, Paula, ser till att Ester får följa med på efterfesten och där blir hon bekant med Adam, som killen heter. De är tillsammans den kvällen och Ester är så lycklig.

Hon berättar det för Johan, men han blir lite sur och vill inte lyssna på Ester. Ester träffar Adam ytterligare en gång, då följer hon med honom till replokalen för att hämta en sak. Där händer det något och efter det blir det inga mer träffar med Adam. Johan råkar en försäga sig till Ester att han är kär i henne och att han varit det sedan sexan. Något som Ester aldrig tänkt på. Efter att Johan berättat detta för Ester börjar han undvika henne.

En dag börjar en ny tjej i klassen, Amanda. Hon sätter sig på den lediga platsen som finns bredvid Johan där Ester brukar sitta, men hon har inte dykt upp än så platsen står tom. Johan och Amanda kommer bra överens och börjar träffas. Johan tycker att hon är lätt och trevlig att umgås med. Nu är det Esters tur att bli svartsjuk, och hon försöker få tillbaka Johan. Frågan är om hon lyckas!

Detta är en härlig och välskriven ungdomsroman. Det är nog så här det fungerar i verkligheten. Esteter med långt hår och en gitarr på ryggen är populära hos tjejer på gymnasiet och de vet dessa killar om, därför kan de flirta med olika tjejer. Författaren har lyckats bra med att fånga känslor och beskriva miljöer. Allt känns väldigt äkta och boken är riktigt bra. Hoppas att den läses av ungdomar i gymnasiet för jag är säker på att de kommer att känna igen sig.

Betyg 4/5 Kristina Simar

Lisa Engström

2010-12-15

Har inte riktigt läst ut den här än, 30 sidor kvar som jag ska läsa i kväll, men gillar den verkligen och kommer att köpa den i julklapp till min lillasyster!

Sofies bokblogg

2010-07-14

Läste bokmanuset till den här boken... Lite för många svordommar, och lite för vanlig handlig; kille gillar tjej, tjej vet inte om det, tjej får reda på det (eller vice versa). Men jag gillade den ändå!

Caroline Bryngelson

2010-07-09

Fint språk, bra dialoger, trovärdiga karaktärer, wanna be there-feeling efter sista sidan. Saker som krävs för att en bok ska vara bra.

Jonna Österlund

2010-06-22

Härlig ungdomsbok om hjärta och smärta som får en att tänka tillbaka till ettan på gymnasiet.

Astrid Broqvist

2010-06-02

Jag visste inte om jag skulle sätta en trea eller fyra på boken men det fick bli en trea. Helt okej bok. Den var väldigt bra men inte fantastiskt. En vanlig bok att fördriva tiden med och få bussresor att gå lite snabbare.