Det är roligt att veta bäst

Lindgren, Barbro

| 2007

"Efter att ha varit mycket arg mycket länge, utan att få fullt utlopp för min ilska, har jag nu skrivit ned något av det som upprört mig under åren. Men om man saknar humor bör man inte läsa denna bok, eftersom den då kan vara mer till skada än till nytta." Så presenterar Barbro Lindgren själv sin nya bok Det är roligt att veta bäst. Hennes ilska väcks av en rad stora eller små företeelser, det kan gälla socialhjälpen i Glömminge, akutsjukhuset i storstaden, underhållningen i TV, kultureliten, religionen, språket, döden, Ingmar Bergman, posten eller utvecklingen på Öland där författaren är bosatt. Boken har illustrerats av Magnus Bard, känd satirtecknare på bl. a. DN:s ledarsida

Linda Åslund

2012-11-14

Förväntade mig en liten egensinnig pärla, men tycker att Barbro mest slår in öppna dörrar i den här boken. Bäst är hon när hon talar om barndomen i slutet, och jag kan mycket väl sympatisera med enstörighetskänslan. I övrigt är nog problemet att jag i stort sett håller med, och att jag därmed inte riktigt upprörs.