Det är rätt att göra uppror : Mah-Jong 1966-1976

Mah-Jong var modeföretaget som gjorde kläder till slagord och gav ungdomsrevolten i Sverige en egen look. Tre unga kvinnor ? Helena Henschen, Veronica Nygren och Kristina Torsson ? startade företaget och gjorde allting själva. Deras blandning av design och konst, livsstil och samhällsengagemang blev stilbildande. Men Mah-Jong är långt mer än en sannsaga om 68-rörelsen och dess mest kända stilskapare. Mah-Jong är inte bara dåtid. Det är också nutid. Med sin velourman förde de fram en ny, modern mansvision med en kraft som bara designer som Jean-Paul Gaultier och Ann Demeulemeester kan mäta sig med. De var formgivare som också var opinionsbildare, precis som reklam-fotografen Oliviero Toscani för Benetton. Mah-Jongs ideologiska övertygelse gick långt bortom samhällskritiska reklamkampanjer ? den genomsyrade hela deras verksamhet. Långt innan H&M, efter yttre påtryckningar, antog etiska...

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Bli först med att recensera denna bok