Det är något som inte stämmer

Haag, Martina

| 2015

Man hör om hur det händer andra. Man tycker synd om dem. Och man vet, innerst inne, att detaldrigkommer att hända en själv. Men man har ingen aning.Det här är en roman om överlevnad. Om betydelsen av en rödrutig jacka. Om tama järvar med eldkastare. Om en bottenlös fjällsjö, dit ingen får gå, och om hur man reser sig, trots att man är helt säker på att man inte orkar längre.

Fin berättelse av Martina Haag om hennes upplevelse och vad hon gått igenom under en konflikt med hennes man och dennes nya kärlek. Välskriven, trovärdig, aktuell, personlig.

2024-01-28

2022-12-30

Ärlig bok.

Anna Hedenstedt

2020-10-04

Snabbläst bok om livskris skapad av otrohet och skilsmässa. Säkert relaterbart och stärkande för många läsare som varit i samma sits.

Mimmi Leander

2020-03-28

Berör mer än hennes andra böcker

Emelie Ljungberg

2019-08-23

Väldigt annorlunda mot Martina Haags andra böcker, och jag gillar det. Rättfram, ärlig, sorgsen och intensiv. En stark trea från mig!

Lilla EM

2019-02-07

Medioker. Stundtals smärtsam och bra men även stora delar som är helt meningslös. Tiden i fjällstugan kunde skippas för att utveckla de mer emotionellla bitarna som känns rent av obearbetade stundtals. Låt det kännas Martina.

Ja tyckte denna bok var helt okej 🙂
Små mysig....

Cecilia Engqvist

2018-01-17

Positivt överraskad.

Bokläsaren

2017-12-31

Boken har varit så omtalad bland mina vänner och bekanta och nu tänkte jag ge den en chans. Jag var fast från sida 1. Läste ut den på 5 timmar. Vilken stark berättelse! Martina har konsten att skriva så att man aldrig vill släppa taget, man vill bara ha mer och att få in en liten deckarton gjorde boken susen. Tack Martina för att du skrev boken och för att du delar med dig om det mest omtumlande du varit med om.

Lena

Jenny Olsson

2017-07-14

Maria Lindh

2017-07-10

Otroligt lättläst, och enkel att plöja igenom. Tog mig 4 timmar.
Boken består av några korta scener som ska förklara och berätta känslan kring att bli bedragen och lämnad. Man känner för karaktären, det gör man...men:
Men man lämnar boken med en känsla av att man bara läst om någons skilsmässa i en något tillrättalagd och censurerad blogg.

Malin H

2017-03-12

helt omöjligt att läsa en bok som skrivits så mycket om utan att bära med sig alla omdömen. som många kan jag relatera till bokens tema, att bli lämnad på det vidrigaste sätt, och det ÄR utmärkt skildrat. men också, så mycket utfyllnadsfluff som är ointressant.

Lisa K

2017-03-05

Denna bok imponerade inte på mig. Kanske för att jag inte helt kan relatera till känslorna och händelserna i boken, då jag inte varit med om något liknande själv.
Jag tycker att den är lite osammanhängande och inte har någon större spänning som får mig att vilja läsa vidare. Men den är lättläst och kort, läste ut den på ett par dagar.

Jennifer Wiklund

2017-02-18

Gripande bok som man liksom inte kan sluta läsa... Rekomenderas varmt!

Frida Pallin

2017-01-30

Så himla fin bok! En av mina favoriter.

Kent Lindqvist

2017-01-27

Inte bra handling. Löjligt att det skildras genom att hon ska skriva en bok om sitt liv när hon vistas i fjällen. Inte intresseväckande.

Åsa Ottosson

2017-01-01

Jag var sugen på någonting lättläst, men känslan är nu densamma som de gånger man blivit jättesugen på smågodis, överätit för att sedan ångra sig. Herregud, dessa tramsiga s k författare. Var ska det sluta?

Eva Pettersson

2016-12-11

Väldigt utlämnande skrivet, och man känner verkligen författarens ångest genom sidorna.

Maria Nordström

2016-12-04

Riktigt usel.

Thommy Stenström

2016-10-19

Egentligen en femma i betyg.

Men jag tyckte den slutade lite för tvärt. Jag hade gärna läst mer.

En mycket bra skilsmässoskildring. Där igenkännings faktorn är hög. Trots att jag varken är författare eller åkte till norrländska vildmarken.

Marina Pedersen

2016-10-10

Riktigt bra

Pia Gummesson

2016-09-23

Jättebra och lättläst

Mikaela86

2016-09-18

Lättläst, läste ut den på en dag. Gillade stället hon skrev boken på minst lika mycket som själva storyn. Får tyvärr inte högre betyg med tanke på att den var tunn. Smärtan som beskrivs känns inte. Men kanske den är en stor hjälp för de som går igenom detta.

Inger Jonsson

2016-09-13

En bok där många svikna kan känna igen sig. Sista delen var dock lite svävande och konstig.

Sofia S

2016-09-03

Yes Martina Haag, tack för bra bok. En ny vändning i författarskapet, en ny ton. Jag ser fram emot och hoppas på fler böcker efter denna.

Matilda S

2016-08-04

Sü modig och ärlig. Det är fint att se andras sürbara sidor. Älskar hennes vackra formuleringar och lättsamheten.

Lasse Nordenhem

2016-08-03

Började skumma delarna i fjället, annars mycket bra och intressant.

Louise Ö

2016-08-03

Utlämnade om smärta efter otrohet och skilsmässa. Väldigt rolig på sina håll. Min favoritscen är när Anders har köpt ett par hörlurar i present samtidigt som han precis har sagt att han vill skiljas..typ. Hon försöker att inte visa något ( passiv aggressivitet), men blir så arg att hon slänger iväg dem, varav de hamnar två meter bort i en buske. Hans kommentar efteråt: Moget! Hahaha!! Fyyy!! Eller när hon smsar Klara Bohmans man för att fråga om det kan ses och prata och han säger att han inte orkar det och ber henne att inte höra av sig mer. Hon skickar ett till sms. Och ett till, för att be om ursäkt för att hon smsade igen. Jätteroligt och hög igenkänning. Det kunde ha varit jag! Haha!

Sara Sandquist

2016-07-27

Lättläst och intressant på grund av att man vet att den förmodligen är lik verkligheten. Hade den varit bra annars?

Sara AK

2016-07-24

Beskriver känslor på ett fantastiskt sätt. Stark bok som gärna hade kunna fått vara något längre!

Den här boken hade man ju hört väldigt mycket om, men jag började läsa den utan förutfattade meningar, med tron att det var en roman av en bra författare. Jag blev förvånad att det var karbonpapper mellan romanen och verkligheten. Det är väldigt svårt att inte tänka på de verkliga personerna, jag till och med reagerar på att det liksom fattas ett par barn (det fiktiva paret har bara två söner, Haag har fyra barn). Men boken är helt klart bra. Föredömligt kort, välskriven, stringent i språket. Det är mycket modigt och utelämnande.

elinore järlehag

2016-07-09

Ett berättande som ger mig stark ångest och ont i magen. En tanke slår mig, kan detta hända mig också? Svaret är ja.
Med ett uns "Martina Haag humor" berättar hon om att överleva sveket från den hon trodde hon skulle leva för evigt med.
Starka känslor, naket och ärligt. Järven Ann-Sofie.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Blev mycket överraskad av denna tunna och rödrutiga bok. Jag blev nyfiken efter att ha läst recensionerna av boken och gav mig i kast med den. Har alltid sett Martina Haag som typ kåsör, kul och lite träffande, men jag har aldrig läst något av henne förrän nu. Hennes skildring av känslan av förnedring och att man känner sig dum för man blir lurad är helt drabbande. Ramberättelsen med några spänningsmoment går att bortse från, för huvudhandlingen är det man kommer ihåg ? länge.

2016-06-24

Bra och gripande historia men jag retade mig på en del språkliga saker. Som tur var inte så många så att det tog fokus från berättelsen. Hade gärna sett att den var lite längre dock, kändes lite avhuggen.

Urban Lindstedt

2016-05-09

Martina Haag imponerar när hon skriver om den sorgliga historien om hennes havererade äktenskap med Erik Haag.

Ulrika Håkansson

2016-04-24

Matina Haag som känts så glättig i de tidigare böckerna jag läst blev plötsligt allvarlig. Hon lyckas få mig att känna hur hon känner, det är hemskt och mycket bra.

Jonna

2016-04-12

Okej att läsa, lättläst och snabbläst men den lämnar nog inte jätte mycket tankar efter sig. Kommer nog inte minnas den särskilt. Konstig på vissa ställen.

Ellinor Karlberg

2016-04-08

Det är inget vackert porträtt av Erik Haag.. Bättre än hennes övriga!

2016-04-03

Jo visst gör det ont när något brister. Var det nödvändigt att publicera denna självterapi? Lättläst och självömkande.

2016-03-16

Gripande, omruskande och väldigt bra. Har man själv gått igenom en separation känner man igen många känslor.

Den här boken gjorde ont. Ont, ont, ont. Alla separationer man själv har gått igenom kom upp till ytan och rubbades in. Känslan av att saker och ting inte är som de har varit. Saknaden av en människa som fortfarande lever men som man sörjer som att den vore död, för den är död för en själv.

Jag lyssnade på boken som ljudbok, och det tillförde boken än mer sorg och styrka, då det är Martina Haag som läser upp den själv. Det är ingen hemlighet att boken i mångt och mycket bygger på hennes egen separation, och jag tycker att modet i att dels skriva boken och dels i att läsa in den som ljudbok är beundransvärt. Jag själv bär på en patetisk stolthet när det kommer till mina förhållanden: jag vill inte låta det mindre bra sippra ut (bara här väljer jag mina ord, så att det inte ska låta som att vi har allt för stora problem i vårt förhållande) för jag vill att folk på något märkligt sätt ska tro att vi har det perfekta och beundransvärda förhållandet (ja, jag vet, det låter sjukt. Det ÄR nog sjukt). Därför blir jag så lättad när någon är såhär modig. För jag finner det modigt. Otroligt modigt. Att dela med sig av det allra, allra tyngsta. När den man älskar inte älskar en tillbaka längre.

Boken gjorde ont, men vissa ont är nödvändiga. Den här boken är nödvändig.

My.loved.books

2016-03-13

Hennes bästa roman!

Sonia Siropian

2016-02-25

På ett sätt lite ovant att läsa en så sorglig och dramatisk bok av Martina Haag, men man känner ändå igen hennes språk och sätt att skriva vilket är väldigt positivt. Hon lyckas behålla sin egenhet även i en ny genre som kan vara ganska tuff att tackla när man tidigare skrivit lättsammare böcker. Jag tror att den här boken är bra att läsa när man går igenom en separation, då den verkligen lyckas sätta ord på de känslorna många går igenom. Dock skulle jag inte hålla med Martina Haag om att det är en bok om "överlevnad", som hon flera gånger beskrivit det. Jag känner mer att det är en bok om att nästan dö. Visst, kanske är det samma sak, jag vet inte, men överlevnad betonar ju livet och jag känner att boken framförallt handlar om ångest och förtvivlan. Det finns inte så mycket ljus eller hopp någonstans, och därför tror jag att det är jobbigt att läsa om man redan påbörjat en läkningsprocess, utan jag skulle rekommendera att man läser denna precis i början av en separation eller när man känner att ens mående är stabilt. Det är en väldigt välskriven bok som lyckas fånga ens engagemang direkt, jag läste ut den på två dagar. Då jag inte kände till så mycket om hennes skilsmässa var det som att jag upplevde alla händelser samtidigt som jag läste, med henne, och hennes beskrivningar av de känslor och tankar hon gick igenom var så levande att paniken smittade av sig vilket förstärkte läsupplevelsen. Väldigt bra bok!

Viveca Eriksson

2016-01-05

Stark skilsmässoskildring. Sträckläsarbok.

Kerstin Hellgren

2016-01-03

Bra och lättläst. Man känner den förtvivlan som genomsyrar boken!

Susanna Svanberg

2015-12-28

Väldigt lättläst och väldigt avskalad bok. Men den träffar rakt i hjärtat och det gör ont att läsa den.