Det r ngot som inte stmmer

Haag, Martina

| 2015

Sjlvutlmnande och hgst personlig! Det r ngot som inte stmmer utspelar sig lngt frn den charmiga vrld som Martina Haag tecknat i sina tidigare bcker. Lsaren kommer nra in till den smrta som uppstr nr krleken lmnar en. "Den hr gngen lter hon ett strk av smrta och pina lpa genom historien. Det knns kta och r modigt gjort. Det r ocks intressevckande och humorn lyser klarare nu, nr den fr kontrastera mot en mrkare bakgrund." Icakuriren "Men s brjar Martina Haag bertta om en skilsmssa s att jag tappar andan: f kan beskriva knslor som hon. Sorgen, ngesten, sjlvfrtroendet som bara frsvinner. Delar av den hr boken r bttre n allt annat Martina Haag har skrivit." Dagens Nyheter "Romanen r intensiv och stark, rlig i sitt tonfall, genomstungen av smrta. Men ocks av drastisk galghumor." stgta Correspondenten "En...

Malin H

helt omjligt att lsa en bok som skrivits s mycket om utan att bra med sig alla omdmen. som mnga kan jag relatera till bokens tema, att bli lmnad p det vidrigaste stt, och det R utmrkt skildrat. men ocks, s mycket utfyllnadsfluff som r ointressant.

Lisa K

Denna bok imponerade inte p mig. Kanske fr att jag inte helt kan relatera till knslorna och hndelserna i boken, d jag inte varit med om ngot liknande sjlv.
Jag tycker att den r lite osammanhngande och inte har ngon strre spnning som fr mig att vilja lsa vidare. Men den r lttlst och kort, lste ut den p ett par dagar.

Gripande bok som man liksom inte kan sluta lsa... Rekomenderas varmt!

Frida Pallin

2017-01-30

S himla fin bok! En av mina favoriter.

Kent Lindqvist

2017-01-27

Inte bra handling. Ljligt att det skildras genom att hon ska skriva en bok om sitt liv nr hon vistas i fjllen. Inte intressevckande.

sa Ottosson

2017-01-01

Jag var sugen p ngonting lttlst, men knslan r nu densamma som de gnger man blivit jttesugen p smgodis, vertit fr att sedan ngra sig. Herregud, dessa tramsiga s k frfattare. Var ska det sluta?

Eva Pettersson

2016-12-11

Vldigt utlmnande skrivet, och man knner verkligen frfattarens ngest genom sidorna.

Maria Nordstrm

2016-12-04

Riktigt usel.

Thommy Stenstrm

2016-10-19

Egentligen en femma i betyg.

Men jag tyckte den slutade lite fr tvrt. Jag hade grna lst mer.

En mycket bra skilsmssoskildring. Dr igenknnings faktorn r hg. Trots att jag varken r frfattare eller kte till norrlndska vildmarken.

Marina Pedersen

2016-10-10

Riktigt bra

Pia Gummesson

2016-09-23

Jttebra och lttlst

Mikaela Veijalainen

2016-09-18

Lttlst, lste ut den p en dag. Gillade stllet hon skrev boken p minst lika mycket som sjlva storyn. Fr tyvrr inte hgre betyg med tanke p att den var tunn. Smrtan som beskrivs knns inte. Men kanske den r en stor hjlp fr de som gr igenom detta.

Inger Jonsson

2016-09-13

En bok dr mnga svikna kan knna igen sig. Sista delen var dock lite svvande och konstig.

Sofia S

2016-09-03

Yes Martina Haag, tack fr bra bok. En ny vndning i frfattarskapet, en ny ton. Jag ser fram emot och hoppas p fler bcker efter denna.

Ann Simonsson

2016-08-08

Trodde nog p nt bttre. Tyckte slutet sprade ut vid slutet.

Matilda S

2016-08-04

S modig och rlig. Det r fint att se andras srbara sidor. lskar hennes vackra formuleringar och lttsamheten.

Lasse Nordenhem

2016-08-03

Brjade skumma delarna i fjllet, annars mycket bra och intressant.

Louise

2016-08-03

Utlmnade om smrta efter otrohet och skilsmssa. Vldigt rolig p sina hll. Min favoritscen r nr Anders har kpt ett par hrlurar i present samtidigt som han precis har sagt att han vill skiljas..typ. Hon frsker att inte visa ngot ( passiv aggressivitet), men blir s arg att hon slnger ivg dem, varav de hamnar tv meter bort i en buske. Hans kommentar eftert: Moget! Hahaha!! Fyyy!! Eller nr hon smsar Klara Bohmans man fr att frga om det kan ses och prata och han sger att han inte orkar det och ber henne att inte hra av sig mer. Hon skickar ett till sms. Och ett till, fr att be om urskt fr att hon smsade igen. Jtteroligt och hg igenknning. Det kunde ha varit jag! Haha!

Sara Sandquist

2016-07-27

Lttlst och intressant p grund av att man vet att den frmodligen r lik verkligheten. Hade den varit bra annars?

Sara AK

2016-07-24

Beskriver knslor p ett fantastiskt stt. Stark bok som grna hade kunna ftt vara ngot lngre!

Lena M Johansson

2016-07-17

Den hr boken hade man ju hrt vldigt mycket om, men jag brjade lsa den utan frutfattade meningar, med tron att det var en roman av en bra frfattare. Jag blev frvnad att det var karbonpapper mellan romanen och verkligheten. Det r vldigt svrt att inte tnka p de verkliga personerna, jag till och med reagerar p att det liksom fattas ett par barn (det fiktiva paret har bara tv sner, Haag har fyra barn). Men boken r helt klart bra. Fredmligt kort, vlskriven, stringent i sprket. Det r mycket modigt och utelmnande.

elinore jrlehag

2016-07-09

Ett berttande som ger mig stark ngest och ont i magen. En tanke slr mig, kan detta hnda mig ocks? Svaret r ja.
Med ett uns "Martina Haag humor" berttar hon om att verleva sveket frn den hon trodde hon skulle leva fr evigt med.
Starka knslor, naket och rligt. Jrven Ann-Sofie.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Blev mycket verraskad av denna tunna och rdrutiga bok. Jag blev nyfiken efter att ha lst recensionerna av boken och gav mig i kast med den. Har alltid sett Martina Haag som typ ksr, kul och lite trffande, men jag har aldrig lst ngot av henne frrn nu. Hennes skildring av knslan av frnedring och att man knner sig dum fr man blir lurad r helt drabbande. Ramberttelsen med ngra spnningsmoment gr att bortse frn, fr huvudhandlingen r det man kommer ihg ? lnge.

emmakicki

2016-06-24

Bra och gripande historia men jag retade mig p en del sprkliga saker. Som tur var inte s mnga s att det tog fokus frn berttelsen. Hade grna sett att den var lite lngre dock, kndes lite avhuggen.

Urban Lindstedt

2016-05-09

Martina Haag imponerar nr hon skriver om den sorgliga historien om hennes havererade ktenskap med Erik Haag.

Ulrika Hkansson

2016-04-24

Matina Haag som knts s glttig i de tidigare bckerna jag lst blev pltsligt allvarlig. Hon lyckas f mig att knna hur hon knner, det r hemskt och mycket bra.

Jonna P

2016-04-12

Okej att lsa, lttlst och snabblst men den lmnar nog inte jtte mycket tankar efter sig. Kommer nog inte minnas den srskilt. Konstig p vissa stllen.

Ellinor Karlberg

2016-04-08

Det r inget vackert portrtt av Erik Haag.. Bttre n hennes vriga!

2016-04-03

Jo visst gr det ont nr ngot brister. Var det ndvndigt att publicera denna sjlvterapi? Lttlst och sjlvmkande.

2016-03-16

Gripande, omruskande och vldigt bra. Har man sjlv gtt igenom en separation knner man igen mnga knslor.

amanda hildur

2016-03-14

Den hr boken gjorde ont. Ont, ont, ont. Alla separationer man sjlv har gtt igenom kom upp till ytan och rubbades in. Knslan av att saker och ting inte r som de har varit. Saknaden av en mnniska som fortfarande lever men som man srjer som att den vore dd, fr den r dd fr en sjlv.

Jag lyssnade p boken som ljudbok, och det tillfrde boken n mer sorg och styrka, d det r Martina Haag som lser upp den sjlv. Det r ingen hemlighet att boken i mngt och mycket bygger p hennes egen separation, och jag tycker att modet i att dels skriva boken och dels i att lsa in den som ljudbok r beundransvrt. Jag sjlv br p en patetisk stolthet nr det kommer till mina frhllanden: jag vill inte lta det mindre bra sippra ut (bara hr vljer jag mina ord, s att det inte ska lta som att vi har allt fr stora problem i vrt frhllande) fr jag vill att folk p ngot mrkligt stt ska tro att vi har det perfekta och beundransvrda frhllandet (ja, jag vet, det lter sjukt. Det R nog sjukt). Drfr blir jag s lttad nr ngon r shr modig. Fr jag finner det modigt. Otroligt modigt. Att dela med sig av det allra, allra tyngsta. Nr den man lskar inte lskar en tillbaka lngre.

Boken gjorde ont, men vissa ont r ndvndiga. Den hr boken r ndvndig.

Books I love

2016-03-13

Hennes bsta roman!

Sonia Siropian

2016-02-25

P ett stt lite ovant att lsa en s sorglig och dramatisk bok av Martina Haag, men man knner nd igen hennes sprk och stt att skriva vilket r vldigt positivt. Hon lyckas behlla sin egenhet ven i en ny genre som kan vara ganska tuff att tackla nr man tidigare skrivit lttsammare bcker. Jag tror att den hr boken r bra att lsa nr man gr igenom en separation, d den verkligen lyckas stta ord p de knslorna mnga gr igenom. Dock skulle jag inte hlla med Martina Haag om att det r en bok om "verlevnad", som hon flera gnger beskrivit det. Jag knner mer att det r en bok om att nstan d. Visst, kanske r det samma sak, jag vet inte, men verlevnad betonar ju livet och jag knner att boken framfrallt handlar om ngest och frtvivlan. Det finns inte s mycket ljus eller hopp ngonstans, och drfr tror jag att det r jobbigt att lsa om man redan pbrjat en lkningsprocess, utan jag skulle rekommendera att man lser denna precis i brjan av en separation eller nr man knner att ens mende r stabilt. Det r en vldigt vlskriven bok som lyckas fnga ens engagemang direkt, jag lste ut den p tv dagar. D jag inte knde till s mycket om hennes skilsmssa var det som att jag upplevde alla hndelser samtidigt som jag lste, med henne, och hennes beskrivningar av de knslor och tankar hon gick igenom var s levande att paniken smittade av sig vilket frstrkte lsupplevelsen. Vldigt bra bok!

Viveca Eriksson

2016-01-05

Stark skilsmssoskildring. Strcklsarbok.

Kerstin Hellgren

2016-01-03

Bra och lttlst. Man knner den frtvivlan som genomsyrar boken!

Susanna Svanberg

2015-12-28

Vldigt lttlst och vldigt avskalad bok. Men den trffar rakt i hjrtat och det gr ont att lsa den.

karolina liljedahl

2015-11-20

Fr ont i magen men kan inte sluta lsa!

Tarja Ahlgrn

2015-11-05

Ja, det gr frfrligt ont att bli bedragen av sin allra nrmaste, av sitt livs krlek, pappan till de gemensamma barnen. Och det gr ont att bara lsa den hr boken. Martina Haag skriver utlmnande och nra om den bedragnes knslor och vnda.

Ingrid Selnes

2015-10-26

Skilsmssoskildring, det finns mnga av dem. Denna r inte en av de bttre. Knns som frfattarens egen terapidagbok som hon ftt frmnen att publicera.

Fiona *

2015-10-13

Hmnd eller egenterapi? Gillar helt enkelt inte den hr typen av bcker dr den frfrdelade (subjektiv) flker ut sig i media, efter 18 rs ktenskap och fyra barn r det skilsmssa p gng. Krossade relationer r alltid tragiska, mest fr ngon. Men vad tjnar det till att skriva s fingertopparna glder om alla ofrrtter man anser sig upplevt/uppleva, vad vill man uppn? Kul - not - fr ungarna att f lsa vilket praktarsel mamma anser deras far vara. Var deras liv byggt p en lgn, fr nog har det varit bra dagar i den familjen ocks - enligt uttalanden i media titt som ttt.

Jag skulle vara mycket tacksam ver att ngon gng f lsa en bok dr samtliga involverade parter kommer till tals, men det sker aldrig.

Man skriver i sken av att man vill "dela med sig". eller "ngon kanske lr sig ngot". Av vad? Det usla bedrgeriet man ansett sig ftt uppleva? Varfr skulle jag vilja veta det?

Det enda positiva med den hr boken r att den r ett recensitionsex, sledes gratis.

2015-10-07

Det hr r Martina Haags ttonde bok. Hennes tidigare produktion r tre romaner, plus fyra bcker med krnikor och samlade texter i. Jag har lst dom allihopa, och ven tyckt om dom allihopa. Hr en lnk till mitt blogginlgg om hennes senaste bok, ?Heja, heja?, och till hennes senaste roman, ?Glada hlsningar frn Missngertrsk?, dr det ocks finns lnkar till mina recensioner av hennes tidigare bcker.

?Det r ngot som inte stmmer? r en roman. Men som jag har frsttt det s r den ocks mycket sjlvbiografisk, och skildrar till stor del Martina Haags egen skilsmssa frn Erik Haag.

Boken r ngot mrkare n Martina Haags tidigare bcker, vilket kanske ocks framgr av handlingen och mnet. Men den innehller ocks en hel del av Martinas hrliga humor.

Jag tyckte mycket om boken, som var vldigt lttlst. Och jag kan absolut varmt rekommendera den.