Det är något som inte stämmer

Haag, Martina

| 2015

Självutlämnande och högst personlig! Det är något som inte stämmer utspelar sig långt från den charmiga värld som Martina Haag tecknat i sina tidigare böcker. Läsaren kommer nära in till den smärta som uppstår när kärleken lämnar en. "Den här gången låter hon ett stråk av smärta och pina löpa genom historien. Det känns äkta och är modigt gjort. Det är också intresseväckande och humorn lyser klarare nu, när den får kontrastera mot en mörkare bakgrund." Icakuriren "Men så börjar Martina Haag berätta om en skilsmässa så att jag tappar andan: få kan beskriva känslor som hon. Sorgen, ångesten, självförtroendet som bara försvinner. Delar av den här boken är bättre än allt annat Martina Haag har skrivit." Dagens Nyheter "Romanen är intensiv och stark, ärlig i sitt tonfall, genomstungen av smärta. Men också av drastisk galghumor." Östgöta Correspondenten "En...

Hade inga bra vibbar först, tyckte den var tråkig men ju mer jag läste desto mer fick jag en större inblick i hennes liv och hennes tankar. Den var riktigt bra och rent psykiskt sett så var den hemsk

Sara Länk

2017-07-30

Bra

Jenny Olsson

2017-07-14

Maria Lindh

2017-07-10

Otroligt lättläst, och enkel att plöja igenom. Tog mig 4 timmar.
Boken består av några korta scener som ska förklara och berätta känslan kring att bli bedragen och lämnad. Man känner för karaktären, det gör man...men:
Men man lämnar boken med en känsla av att man bara läst om någons skilsmässa i en något tillrättalagd och censurerad blogg.

Malin H

2017-03-12

helt omöjligt att läsa en bok som skrivits så mycket om utan att bära med sig alla omdömen. som många kan jag relatera till bokens tema, att bli lämnad på det vidrigaste sätt, och det ÄR utmärkt skildrat. men också, så mycket utfyllnadsfluff som är ointressant.

Lisa K

2017-03-05

Denna bok imponerade inte på mig. Kanske för att jag inte helt kan relatera till känslorna och händelserna i boken, då jag inte varit med om något liknande själv.
Jag tycker att den är lite osammanhängande och inte har någon större spänning som får mig att vilja läsa vidare. Men den är lättläst och kort, läste ut den på ett par dagar.

Jennifer Wiklund

2017-02-18

Gripande bok som man liksom inte kan sluta läsa... Rekomenderas varmt!

Frida Pallin

2017-01-30

Så himla fin bok! En av mina favoriter.

Kent Lindqvist

2017-01-27

Inte bra handling. Löjligt att det skildras genom att hon ska skriva en bok om sitt liv när hon vistas i fjällen. Inte intresseväckande.

Åsa Ottosson

2017-01-01

Jag var sugen på någonting lättläst, men känslan är nu densamma som de gånger man blivit jättesugen på smågodis, överätit för att sedan ångra sig. Herregud, dessa tramsiga s k författare. Var ska det sluta?

Eva Pettersson

2016-12-11

Väldigt utlämnande skrivet, och man känner verkligen författarens ångest genom sidorna.

Maria Nordström

2016-12-04

Riktigt usel.

Thommy Stenström

2016-10-19

Egentligen en femma i betyg.

Men jag tyckte den slutade lite för tvärt. Jag hade gärna läst mer.

En mycket bra skilsmässoskildring. Där igenkännings faktorn är hög. Trots att jag varken är författare eller åkte till norrländska vildmarken.

Marina Pedersen

2016-10-10

Riktigt bra

Pia Gummesson

2016-09-23

Jättebra och lättläst

Mikaela Metafor

2016-09-18

Lättläst, läste ut den på en dag. Gillade stället hon skrev boken på minst lika mycket som själva storyn. Får tyvärr inte högre betyg med tanke på att den var tunn. Smärtan som beskrivs känns inte. Men kanske den är en stor hjälp för de som går igenom detta.

Inger Jonsson

2016-09-13

En bok där många svikna kan känna igen sig. Sista delen var dock lite svävande och konstig.

Sofia S

2016-09-03

Yes Martina Haag, tack för bra bok. En ny vändning i författarskapet, en ny ton. Jag ser fram emot och hoppas på fler böcker efter denna.

Ann Simonsson

2016-08-08

Trodde nog på nåt bättre. Tyckte slutet spårade ut vid slutet.

Matilda S

2016-08-04

Sü modig och ärlig. Det är fint att se andras sürbara sidor. Älskar hennes vackra formuleringar och lättsamheten.

Lasse Nordenhem

2016-08-03

Började skumma delarna i fjället, annars mycket bra och intressant.

Louise Ö

2016-08-03

Utlämnade om smärta efter otrohet och skilsmässa. Väldigt rolig på sina håll. Min favoritscen är när Anders har köpt ett par hörlurar i present samtidigt som han precis har sagt att han vill skiljas..typ. Hon försöker att inte visa något ( passiv aggressivitet), men blir så arg att hon slänger iväg dem, varav de hamnar två meter bort i en buske. Hans kommentar efteråt: Moget! Hahaha!! Fyyy!! Eller när hon smsar Klara Bohmans man för att fråga om det kan ses och prata och han säger att han inte orkar det och ber henne att inte höra av sig mer. Hon skickar ett till sms. Och ett till, för att be om ursäkt för att hon smsade igen. Jätteroligt och hög igenkänning. Det kunde ha varit jag! Haha!

Sara Sandquist

2016-07-27

Lättläst och intressant på grund av att man vet att den förmodligen är lik verkligheten. Hade den varit bra annars?

Sara AK

2016-07-24

Beskriver känslor på ett fantastiskt sätt. Stark bok som gärna hade kunna fått vara något längre!

Den här boken hade man ju hört väldigt mycket om, men jag började läsa den utan förutfattade meningar, med tron att det var en roman av en bra författare. Jag blev förvånad att det var karbonpapper mellan romanen och verkligheten. Det är väldigt svårt att inte tänka på de verkliga personerna, jag till och med reagerar på att det liksom fattas ett par barn (det fiktiva paret har bara två söner, Haag har fyra barn). Men boken är helt klart bra. Föredömligt kort, välskriven, stringent i språket. Det är mycket modigt och utelämnande.

elinore järlehag

2016-07-09

Ett berättande som ger mig stark ångest och ont i magen. En tanke slår mig, kan detta hända mig också? Svaret är ja.
Med ett uns "Martina Haag humor" berättar hon om att överleva sveket från den hon trodde hon skulle leva för evigt med.
Starka känslor, naket och ärligt. Järven Ann-Sofie.

Tove Skarstedt

2016-06-30

Blev mycket överraskad av denna tunna och rödrutiga bok. Jag blev nyfiken efter att ha läst recensionerna av boken och gav mig i kast med den. Har alltid sett Martina Haag som typ kåsör, kul och lite träffande, men jag har aldrig läst något av henne förrän nu. Hennes skildring av känslan av förnedring och att man känner sig dum för man blir lurad är helt drabbande. Ramberättelsen med några spänningsmoment går att bortse från, för huvudhandlingen är det man kommer ihåg ? länge.

emmakicki

2016-06-24

Bra och gripande historia men jag retade mig på en del språkliga saker. Som tur var inte så många så att det tog fokus från berättelsen. Hade gärna sett att den var lite längre dock, kändes lite avhuggen.

Urban Lindstedt

2016-05-09

Martina Haag imponerar när hon skriver om den sorgliga historien om hennes havererade äktenskap med Erik Haag.

Ulrika Håkansson

2016-04-24

Matina Haag som känts så glättig i de tidigare böckerna jag läst blev plötsligt allvarlig. Hon lyckas få mig att känna hur hon känner, det är hemskt och mycket bra.

Jonna

2016-04-12

Okej att läsa, lättläst och snabbläst men den lämnar nog inte jätte mycket tankar efter sig. Kommer nog inte minnas den särskilt. Konstig på vissa ställen.

Ellinor Karlberg

2016-04-08

Det är inget vackert porträtt av Erik Haag.. Bättre än hennes övriga!

Engelska Väninnan

2016-04-03

Jo visst gör det ont när något brister. Var det nödvändigt att publicera denna självterapi? Lättläst och självömkande.

2016-03-16

Gripande, omruskande och väldigt bra. Har man själv gått igenom en separation känner man igen många känslor.

amanda hildur

2016-03-14

Den här boken gjorde ont. Ont, ont, ont. Alla separationer man själv har gått igenom kom upp till ytan och rubbades in. Känslan av att saker och ting inte är som de har varit. Saknaden av en människa som fortfarande lever men som man sörjer som att den vore död, för den är död för en själv.

Jag lyssnade på boken som ljudbok, och det tillförde boken än mer sorg och styrka, då det är Martina Haag som läser upp den själv. Det är ingen hemlighet att boken i mångt och mycket bygger på hennes egen separation, och jag tycker att modet i att dels skriva boken och dels i att läsa in den som ljudbok är beundransvärt. Jag själv bär på en patetisk stolthet när det kommer till mina förhållanden: jag vill inte låta det mindre bra sippra ut (bara här väljer jag mina ord, så att det inte ska låta som att vi har allt för stora problem i vårt förhållande) för jag vill att folk på något märkligt sätt ska tro att vi har det perfekta och beundransvärda förhållandet (ja, jag vet, det låter sjukt. Det ÄR nog sjukt). Därför blir jag så lättad när någon är såhär modig. För jag finner det modigt. Otroligt modigt. Att dela med sig av det allra, allra tyngsta. När den man älskar inte älskar en tillbaka längre.

Boken gjorde ont, men vissa ont är nödvändiga. Den här boken är nödvändig.

Books I love

2016-03-13

Hennes bästa roman!

Sonia Siropian

2016-02-25

På ett sätt lite ovant att läsa en så sorglig och dramatisk bok av Martina Haag, men man känner ändå igen hennes språk och sätt att skriva vilket är väldigt positivt. Hon lyckas behålla sin egenhet även i en ny genre som kan vara ganska tuff att tackla när man tidigare skrivit lättsammare böcker. Jag tror att den här boken är bra att läsa när man går igenom en separation, då den verkligen lyckas sätta ord på de känslorna många går igenom. Dock skulle jag inte hålla med Martina Haag om att det är en bok om "överlevnad", som hon flera gånger beskrivit det. Jag känner mer att det är en bok om att nästan dö. Visst, kanske är det samma sak, jag vet inte, men överlevnad betonar ju livet och jag känner att boken framförallt handlar om ångest och förtvivlan. Det finns inte så mycket ljus eller hopp någonstans, och därför tror jag att det är jobbigt att läsa om man redan påbörjat en läkningsprocess, utan jag skulle rekommendera att man läser denna precis i början av en separation eller när man känner att ens mående är stabilt. Det är en väldigt välskriven bok som lyckas fånga ens engagemang direkt, jag läste ut den på två dagar. Då jag inte kände till så mycket om hennes skilsmässa var det som att jag upplevde alla händelser samtidigt som jag läste, med henne, och hennes beskrivningar av de känslor och tankar hon gick igenom var så levande att paniken smittade av sig vilket förstärkte läsupplevelsen. Väldigt bra bok!

Viveca Eriksson

2016-01-05

Stark skilsmässoskildring. Sträckläsarbok.

Kerstin Hellgren

2016-01-03

Bra och lättläst. Man känner den förtvivlan som genomsyrar boken!

Susanna Svanberg

2015-12-28

Väldigt lättläst och väldigt avskalad bok. Men den träffar rakt i hjärtat och det gör ont att läsa den.

karolina liljedahl

2015-11-20

Får ont i magen men kan inte sluta läsa!

Tarja Ahlgrén

2015-11-05

Ja, det gör förfärligt ont att bli bedragen av sin allra närmaste, av sitt livs kärlek, pappan till de gemensamma barnen. Och det gör ont att bara läsa den här boken. Martina Haag skriver utlämnande och nära om den bedragnes känslor och vånda.

Ingrid Selnes

2015-10-26

Skilsmässoskildring, det finns många av dem. Denna är inte en av de bättre. Känns som författarens egen terapidagbok som hon fått förmånen att publicera.

Fiona *

2015-10-13

Hämnd eller egenterapi? Gillar helt enkelt inte den här typen av böcker där den förfördelade (subjektiv) fläker ut sig i media, efter 18 års äktenskap och fyra barn är det skilsmässa på gång. Krossade relationer är alltid tragiska, mest för någon. Men vad tjänar det till att skriva så fingertopparna glöder om alla oförrätter man anser sig upplevt/uppleva, vad vill man uppnå? Kul - not - för ungarna att få läsa vilket praktarsel mamma anser deras far vara. Var deras liv byggt på en lögn, för nog har det varit bra dagar i den familjen också - enligt uttalanden i media titt som tätt.

Jag skulle vara mycket tacksam över att någon gång få läsa en bok där samtliga involverade parter kommer till tals, men det sker aldrig.

Man skriver i sken av att man vill "dela med sig". eller "någon kanske lär sig något". Av vad? Det usla bedrägeriet man ansett sig fått uppleva? Varför skulle jag vilja veta det?

Det enda positiva med den här boken är att den är ett recensitionsex, således gratis.

2015-10-07

Det här är Martina Haags åttonde bok. Hennes tidigare produktion är tre romaner, plus fyra böcker med krönikor och samlade texter i. Jag har läst dom allihopa, och även tyckt om dom allihopa. Här en länk till mitt blogginlägg om hennes senaste bok, ?Heja, heja?, och till hennes senaste roman, ?Glada hälsningar från Missångerträsk?, där det också finns länkar till mina recensioner av hennes tidigare böcker.

?Det är något som inte stämmer? är en roman. Men som jag har förstått det så är den också mycket självbiografisk, och skildrar till stor del Martina Haags egen skilsmässa från Erik Haag.

Boken är något mörkare än Martina Haags tidigare böcker, vilket kanske också framgår av handlingen och ämnet. Men den innehåller också en hel del av Martinas härliga humor.

Jag tyckte mycket om boken, som var väldigt lättläst. Och jag kan absolut varmt rekommendera den.