Det r bara lite AIDS

Granr, Sara

| 2008

Sara Granérs Det är bara lite AIDS fyller ett hålrum i den svenska humorserie-genren. Där Nina Hemmingsson driver med vår försiktighet vevar Granér med rallarnävarna och där Liv Strömquists serier är pedagogiska så är Granérs skämtteckningar som en hel obs-klass. Detta utan att någonsin tappa sin politiska medvetenhet. I ett av duktighetskomplex infekterat samhälle, där neuros avlöser neuros, är det oerhört befriande att se Sara Granér angripa sin omvärld. Med en illvillig och vräkig humor som aldrig blir plump inspirerar hon oss att bryta med traditionella beteenden. Att ta itu med vår så vidrigt trevliga och mysiga tillvaro med nyöppnade ögon.

Magdalena Hanell

2016-07-09

Inte Saras bsta bok men full av guldkorn nd.

John Espling

2014-08-24

Vansinnigt rolig och giftig!

Mats Blom

2011-04-28

Det r bara lite aids! r tecknaren Sara Granrs mycket prisade seriedebut. Hennes frlag Galago beskriver hennes skapande med att ...skmtteckningar angriper samhllet likt hur en obs-klass hg p sockerdricka angriper sin lrarvikarie.Kanske ligger det ngot i det. Klart r i alla fall att hon inte drar sig fr runda ord, r och brutal humor med vnsterperspektiv. Teckningarna r personliga med inslag av storheter inom genren som Pirinen och Lundqvist, vilket inte r det smsta.

En sak r dock lite mrkligt i hennes humor, och det r hennes frkrlek att anvnda uttrycket CP i nedsttande mening. Hon r enligt frlaget fdd 1980 och mig veterligen har CP endast anvnts i dess rtta uttryck frn det rtiondet och framt. Nr jag sjlv var barn p 70-talet var det dremot oerhrt vanligt att man anvnde det fr att gra lrare, frldrar och andra vuxna tokiga och hgrda i ansiktet. I Saras fall blir det mest lite stt samt generar en del frgor; Har hon frlst sig p ungdomsbcker frn 70-talet? Tror hon verkligen att det provocerar?

Avslutningsvis vill jag rekommendera den hr boken som perfekt dasslitteratur! Den intas bst i sm doser d hon, likt mnga av sina seriekollegor, ofta terkommer till sina favoritskmt och -uttryck och att det d blir lite ltt tjatigt. (Kill your darlings r uppenbarligen inget fr komiker inom ngon konst- eller kulturgenre...)

Jag ser dock fram emot hennes kommande alster med stor tillfrsikt!

Lotta Berling

2010-12-25

Ganska absurd och r humor, inklusive samhllskritik.

2010-11-02

Skrattade hgt p tunnelbanan =)

Mikael Westerberg

2010-04-25