Det andra målet

Noveller som fastnar

Z

Zara Andersson

2017-07-11

En fantastisk bok som i all sin enkelhet är briljant. Språket är inte onödigt överdådigt, det blir lätt bara fånigt då. Jonas Karlsson har skrivit en lättläst bok som kräver sin läsare, det är ingen dussindeckare det här. Novellerna vävs samman på ett kittlande sätt och stundtals skrattar jag högt. Jag kommer att läsa mer av Jonas Karlsson.

Ingeborg Amnéus

2014-09-18

Flera riktigt bra noveller, som hakar i varandra på ett intrikat sätt. Lite för ojämn dock.

Malin Mathiasson

Bra sommarbok!

Torbjörn Nilsson

2011-08-05

Helt ok!
Önskar dock att han sparat på vissa absurditeter då de till viss del känns väldigt tillgjorda, men på det stora hela är det en trevlig bekantskap.

Sofie Petersson

2011-05-27

Skådespelaren Jonas Karlsson imponerar med sin genuina novellsamling som hanterar vardagligheter på flera nivåer. Till ytan framstår texterna som enkla, men innehåller flera bottnar och i sitt sammanhang blir hela boken något nytt. Han skriver på ett enkelt och rakt sätt, men utan att det blir naivt. Jonas Karlsson har helt enkelt tagit sig en titt på det vardagliga men ändå gåtfyllda. Jag tycker om novellerna och slutet får mig att fundera. Har jag verkligen förstått allting?

2010-01-10

Jag tycker om denna novellsamling. Även om jag tycker att redaktören hade kunnat kört en vända till i det stilistiska.

Jag kom på, när boken nästan var slut, att jag har läst den tidigare. Vet inte om det är personporträtten som gör det. Att personerna inte är några personligheter? Gör detta att berättelsen inte fastnar?

Den får en stark trea.

Maria Josefsson

2009-10-28

I början förstod jag absolut ingenting. Sen trodde jag att jag förstod. Nu har jag läst ut och inser att jag nog får börja om och läsa igen.

Jag tycker om denna lilla novellsamling och trean i betyg är stark. Dock tar det en annan vändning ett par gånger för mycket och jag känner mig mest rörig. Kanske beror det på att jag inte är riktigt redo eller i rätt fas för att uppskatta ordentligt? För jag tycker som sagt om den, säger jag igen och känner mig lika absurd som boken.

Christian Rydberg

2009-09-10

Jag vänder och vrider på mig. Av obehag följt av välbehag. Stundtals gör berättarens passivitet och tystnad en galen. Säg något! Och det är säker just den känslan han vill åt, Karlsson. Gång på gång träffas man av de mest av krystade situationer. Så tvistar har språket och väver ihop sina noveller så snyggt och jag är fast. Egentligen borde man reta sig på en någon så lyckad som han, ett kreativt vidunder; dramatenskådis, regissör och nu detta. Men jag står med öppna armar inför nästa verk.

Mattias Karlsson

2009-06-30

Kafka i 2000-talets Stockholm. Rolig, absurd och fylld av subtil tragik.

Mina Böcker

2009-06-14

En sådan där novellsamling som man önskar att man skrivit själv, där allt hänger ihop i ett delikat flöde. Jonas Karlsson har totalkontroll över detaljerna!