Det amerikanska löftet

Gelin, Martin

| 2009

Martin Gelin har skrivit en berättande reportagebok om USA, med Barack Obamas presidentkampanj som återkommande tråd. Presidentkampanjen 2008 var den längsta, mest påkostade och mest hårdbevakade i USA:s historia. Under två års tid har kulturjournalisten Martin Gelin följt Barack Obama och hans försök att bli USA:s 44:e president. Det är en resa genom mer än 20 olika delstater från tjusiga fundraisers i södra Kalifornien till nedlagda stålfabriker i Ohio; från lobbyistfi rmornas glansiga korridorer i Washington DC till baptistkyrkor i South Carolina; från tolv timmar långa bilresor genom snöstormen i Pennsylvania med Obamakampanjens outtröttliga volontärer, till republikanska protestmöten med rasistiska undertoner i Mississippi; från de miserabla slumområden i södra Chicago där Obama jobbade som socialarbetare på 1980-talet, till jättearenan Invesco Field, där han höll sitt nomineringstal...

Robban Frille

2014-01-09

Boken borde dock heta "Min kärleksförklaring till Obama"... Inte ett negativt ord från Gelin, och om någon annan yttrar ett så är Gelin där och försvarar sin hjälte.

Boken är intressant och skildrar presidentvalet väl ur ett Obamafierat perspektiv

Kerstin Eriksson

2012-12-25

Klart läsvärd med intressanta nyanserade inslag runtom i USA, ser nu fram emot att fortsätta med böckerna Den amerikanska högern och Obamas egen Att våga hoppas.

Anna Fransson

2011-01-03

Efter att ha kommit över irritationen över att Martin Gelin vet mer om amerikansk politik än jag själv, eller kanske främst avundsjukan över att han upplevde presidentvalskampanjen 2008 upptäckte jag hur bra skriven den här boken är. Intelligent, lättläst och allmänbildande. Hans gedigna research känns nästan avgrundsdjup, men än mer imponerande är hur han sammanfattar det kaos som är amerikansk politik samt nyhetsrapporteringen om den. Den här boken kommer jag att läsa igen.