Ödesmark

Jackson, Stina

| 2020

"Ödesmark" är nominerad till Årets bok 2020.Vårvintern håller sitt grepp om Ödesmark, den lilla byn utanför Arvidsjaur. Flera av gårdarna är övergivna, lämnade åt ett långsamt förfall. I ett av husen bor Liv med sin gamla pappa Vidar och tonårssonen Simon. De utgör en säregen familj, Liv känner grannarnas blickar, på samma sätt som hon känner kundernas stirrande när hon jobbar kvällsskift på bensinmacken. Alla tycks fråga sig varför Liv har stannat med sin pappa, vad som håller henne kvar i detta bortglömda hörn av Lappland. Människor pratar om Vidars förmögenhet, om hur rik han borde vara efter alla sina skogsaffärer och vilket lätt villebråd familjen är ?Efter sitt stora genombrott med debutboken "Silvervägen" återkommer nu Stina Jackson med en lika tät som berörande berättelse om människors bundenhet till en plats och till varandra, om hur våldsamt starka banden kan vara...

Första 100 sidorna lysande sedan planade den liksom ut och tog inte riktigt fart igen efter det. Kommer inte riktigt upp i nivå med den föregående Silvervägen även om miljön och människotyperna var densamma om än i nya karaktärer. Historien är mörk och väl berättad men någon riktig spänning upplevde jag inte.
Däremot finns det mycket våndan av girighet, hämnd och kontrollbehov.

Mycket spännande och bra bok. Tyckte Silvervägen var aningen bättre, men den här levererade verkligen oxå. Ser redan fram emot fler böcker av Stina Jackson!

Bättre än Silvervägen.

Så mörk i ensamhetens elände och så skimrande fantastisk i ett slut som heter duga. Torftighet och grymhet i mänskliga relationer och i en förlamande obygd drivs till slut på flykten. Monstret är avlivat och ljuset kan skönjas. Läs!

En spännande roman som bjuder på både fantastisk miljö och intressanta karaktärer. Jag blev positivt överraskad av Ödesmark och är minst sagt nyfiken på Stina Jacksons tidigare bok Silvervägen. Det är värt att läsa den här boken om så bara för hur otroligt bra skriven den är.

Henrik Johansson

2020-05-19

Språket skapar en sån stämning som en stunden vill krypa under skinnet på en och andra stunden målar känslan av just ödesmark. Dramatiskt och vackert på samma gång

2020-04-17

Jag läste författaren Stina Jacksons debutbok Silvervägen när den kom ut 2018. Jag tyckte den var helt suverän, och den fick högsta betyget av mig. Helt klart en av det årets bästa böcker.

Nu har jag läst den helt fristående andra boken av Stina Jackson, som heter Ödesmark. Och jag hade verkligen inte trott att den skulle vara ännu bättre än Silvervägen. Men det var den!

Ödesmark är helt fantastisk. Och även om handlingen är mycket bra, spännande, och oförutsägbar, så är det inte det som är det bästa med boken.

Utan det är karaktärerna, personbeskrivningarna, och miljöbeskrivningarna som är det bästa med boken. Det var en upplevelse att läsa den, och den är en sån bok som jag kommer att minnas, och ha med mig länge, länge. För den gick rakt in i hjärtat. Och jag kommer att tänka på Liv, Simon, Liam, Vanja, och alla dom andra. Ödesmark är helt klart en av årets bästa böcker.

Ödesmark kategoriseras som en spänningsroman, men den är lika mycket ett familjedrama. Jag rekommenderar absolut boken till alla. Och jag ser verkligen fram emot Stina Jacksons framtida böcker.