Ödesmark

Jackson, Stina

| 2020

"Ödesmark" är nominerad till Årets bok 2020.Vårvintern håller sitt grepp om Ödesmark, den lilla byn utanför Arvidsjaur. Flera av gårdarna är övergivna, lämnade åt ett långsamt förfall. I ett av husen bor Liv med sin gamla pappa Vidar och tonårssonen Simon. De utgör en säregen familj, Liv känner grannarnas blickar, på samma sätt som hon känner kundernas stirrande när hon jobbar kvällsskift på bensinmacken. Alla tycks fråga sig varför Liv har stannat med sin pappa, vad som håller henne kvar i detta bortglömda hörn av Lappland. Människor pratar om Vidars förmögenhet, om hur rik han borde vara efter alla sina skogsaffärer och vilket lätt villebråd familjen är ?Efter sitt stora genombrott med debutboken "Silvervägen" återkommer nu Stina Jackson med en lika tät som berörande berättelse om människors bundenhet till en plats och till varandra, om hur våldsamt starka banden kan vara...

Ödesmark tar dig till glesbygden i Lappland, till en håla med skog och myrar runtom. En by när folk knappt pratar med varandra och gamla konflikter ligger och pyr under ytan. Här följer vi Liv, hennes son och far som bor i sin spartanska kåk trots rykten om att de är välbärgade. Varför stannade hon kvar egentligen? Bättre än Silvervägen skulle jag säga. Den kändes lite väl osannolik.

Förra året läste jag Silvervägen, långt efter alla andra, och även om jag inte tokälskade den som så många andra så var den väldigt bra. När jag i våras kände att jag ville stötta bokhandeln så köpte jag uppföljaren Ödesmark. Jag var lite orolig att även denna skulle bli stående i ett år, men under över alla under. Plötsligt kände jag att det var dags och det är minsann inte varje år jag läser en bok som är nominerad till Årets bok, samma år som den är nominerad. Nu har Stina Jackson lyckats med det konststycket två år i rad.
För att bara göra ett kort konstaterande; det är precis sådana här böcker som får mig att längta norrut. Det kan tyckas underligt, för det är varken mysigt eller trevligt, men det är så outsägligt vackert. Till och med det fula. Efter två böcker kan jag nog drista mig till att säga att Stina Jackson kan det här med att få fram en stämning. Den är magisk. Den fullkomligt vibrerar.
Det här är långsamt, nästan outhärdligt långsamt (inte på ett dåligt sätt alltså) och melankoliskt om blodsband och skuld. Jag har hela tiden en obehaglig känsla, att detta omöjligt kan sluta väl. Jag gissar att detta är ett exempel på den "nya" genren slow crime, där det är mer relationer än brott. Den verkar passa mig. Jag tycker att Ödesmark är bättre än Silvervägen, främst för att den faktiskt håller från första till sista meningen.
OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2020/09/odesmark-av-stina-jackson.html.

Ja, det är en spännande bok men lite pastischartad som någon annan skrivit här. Trots allt är de såriga familjedramerna intressanta nog för att man ska ta sig till slutet som ändå inte blir varken för gullelyckligt eller för svart.

Som kommande från Västerbottens inland, inte långt från denna fiktiva (?) by känner jag mig ändå förbryllad. Allt detta deprimerande mörker, de ordkarga och återhållna karaktärerna känns helt främmande. Var fanns de när jag växte upp? Dessa kvävande och outtalade trådar av missunnsamhet, hämndbegär och misstänksamhet - är det verkligen samma bygd vi tänker på?
Förvisso strösslar man inte med "stor-orden" som Sara Lidman benämnde dem men att det är så här illa som Jacksson (och kanske även Smirnoff som jag ännu inte läst) berättar känner jag inte igen mig i.

Björn Öijer

2020-08-10

Språklig spänst i norrländskt ödesdrama

Stina Jacksons andra spänningsroman efter succén med Silvervägen bär tydliga spår av debutbokens norrländska glesbygder och karga karaktärer. Men hennes nya berättelse har ett konstruerat slut som brister i trovärdighet.

Debutbokens skildring av en ensam lärares desperata sökande efter sin försvunna dotter var en starkt realistisk och plågsam läsupplevelse från första till sista sidan. Uppföljaren Ödesmark drivs framåt med samma personliga språk. Författaren blåser mänskligt liv i natur och bebyggelse genom att låta övergivna ruckel jämra sig i vinden, snötyngda granar dansa i sina vita kjolar och nakna grenar treva efter den som vågar sig in i skogen.

Alla objekt tycks ha egna nervsystem i Jacksons värld.

Ödesmarks främsta styrka är interaktionen mellan två drogmissbrukande bröder. Den äldre, Gabriel, har fastnat i sitt utanförskap. Han tar till våld så fort omgivningen inte anpassar sig efter hans vredgade önskemål. Lillebror Liam har en femårig dotter. För hennes skull försöker han byta sin kriminella tillvaro mot fast jobb på bensinmacken och ett eget hus målat i norrskenets färg.

Ett antal udda existenser runt en liten sjö utgör byns persongalleri. De är skarpt tillskurna som i trä och har skammen som gemensam nämnare snarare än blodsband.

Tyvärr har boken en onödigt tillkrånglad disposition med en återkommande parallellhandling, som efter hand visar sig tillhöra huvudpersonens bakgrund. Jag kan bara se detta bygge som en eftergift åt deckargenrens behov av mystifiering och överraskningar.

I all vänskaplighet vill jag höja ett varningens finger till Stina Jackson: fastna inte i de manér som hjälpt dig till framgång. Att mörkret lägger sig ”som en filt” över fur och gran är en metafor som snabbt blir ett slitet stycke väv om filten plockas fram för ofta. Detsamma gäller stilgrepp som ska illustrera rädsla och chock (ymnig svettning, mark gungar under fötterna). Jacksons förlagsredaktör borde göra henne uppmärksam på dessa brister.

Jan Svensson

2020-07-21

Första 100 sidorna lysande sedan planade den liksom ut och tog inte riktigt fart igen efter det. Kommer inte riktigt upp i nivå med den föregående Silvervägen även om miljön och människotyperna var densamma om än i nya karaktärer. Historien är mörk och väl berättad men någon riktig spänning upplevde jag inte.
Däremot finns det mycket våndan av girighet, hämnd och kontrollbehov.

Anna Granström

2020-07-16

Mycket spännande och bra bok. Tyckte Silvervägen var aningen bättre, men den här levererade verkligen oxå. Ser redan fram emot fler böcker av Stina Jackson!

Kristina Dahlberg

2020-07-01

Bättre än Silvervägen.

2020-06-05

Så mörk i ensamhetens elände och så skimrande fantastisk i ett slut som heter duga. Torftighet och grymhet i mänskliga relationer och i en förlamande obygd drivs till slut på flykten. Monstret är avlivat och ljuset kan skönjas. Läs!

En spännande roman som bjuder på både fantastisk miljö och intressanta karaktärer. Jag blev positivt överraskad av Ödesmark och är minst sagt nyfiken på Stina Jacksons tidigare bok Silvervägen. Det är värt att läsa den här boken om så bara för hur otroligt bra skriven den är.

Henrik Johansson

2020-05-19

Språket skapar en sån stämning som en stunden vill krypa under skinnet på en och andra stunden målar känslan av just ödesmark. Dramatiskt och vackert på samma gång

2020-04-17

Jag läste författaren Stina Jacksons debutbok Silvervägen när den kom ut 2018. Jag tyckte den var helt suverän, och den fick högsta betyget av mig. Helt klart en av det årets bästa böcker.

Nu har jag läst den helt fristående andra boken av Stina Jackson, som heter Ödesmark. Och jag hade verkligen inte trott att den skulle vara ännu bättre än Silvervägen. Men det var den!

Ödesmark är helt fantastisk. Och även om handlingen är mycket bra, spännande, och oförutsägbar, så är det inte det som är det bästa med boken.

Utan det är karaktärerna, personbeskrivningarna, och miljöbeskrivningarna som är det bästa med boken. Det var en upplevelse att läsa den, och den är en sån bok som jag kommer att minnas, och ha med mig länge, länge. För den gick rakt in i hjärtat. Och jag kommer att tänka på Liv, Simon, Liam, Vanja, och alla dom andra. Ödesmark är helt klart en av årets bästa böcker.

Ödesmark kategoriseras som en spänningsroman, men den är lika mycket ett familjedrama. Jag rekommenderar absolut boken till alla. Och jag ser verkligen fram emot Stina Jacksons framtida böcker.