Desirada

Condé, Maryse

| 2009

"Det blev en upprymd stämning bland läsare och kritiker när Maryse Condés bok Färden genom mangroven kom på svenska 2007. Vårt språk fick plötsligt del av ett stort, moget författarskap med rötter i Guadeloupe.[...] Styrkan och skärpan i berättandet är tveklös och man häpnar över hur nära det går att komma en människa i en roman. Bilderna är hämtade ur en annan flora och fauna än den europeiska. Bröst kan likna guavaknoppar, en mun en hibiskusknopp. Färgskalan är starkare. Berättandet mer högljutt. Desirada gestaltar en av vår tids största skamligheter, men med hetta, språk och energi som känns hoppfull." - Maria Schottenius, Dagens nyheter Marie-Noëlle har aldrig vetat vem som är hennes far. Hennes mor Reynalda var bara fjorton år när Marie-Noëlle föddes och kort därefter överlämnas hon i den barnlösa Ranélises vård när Reynalda reser till Paris för att söka lyckan. Strax efter...

Ida

2015-03-02

Den verkar lovande men jag fastnar aldrig riktigt. Ibland så får den fast mig men oftast bara för en kort stund. Den är för hoppig, från en mening till en annan kan författaren börja berätta en annans persons historia. De sista 50 sidorna skummar jag eftersom jag vill att den ska ta slut. Hade kunnat bli så bra men jag förstår mig inte på huvudpersonen som inte har något djup eller mål i livet.

Klinga

2014-02-20

Jag letar men hittar inte tråden. Jag och Condé är inte i fas. Inte dålig men ändå en kamp att ta sig igenom. Ändring: Efter att ha funderat ett tag måste jag höja betyget till 4. Även om jag har svårt för Condes cirklande berättarstil så är det en magnifik berättelse om resan, om exilen och om invandringen. Om kärlek och att tillhöra. Jag kommer trots allt inte att glömma Marie-Noëlle. En ensam universitetslärare med brokig bakgrund..

Karin Lundberg

2012-04-29

Den första jag läst av Maryse Condé men förhoppningsvis inte den sista. "Desirada" och Marie-Noëlle, oj så bra!

Anna Widerberg

2011-07-12

Berättelsen om Marie-Noëlle slutar inte alls som man tror att den ska göra och det är så befriande!

Desirada är en berättelse om kvinnor. Nina föder Ranyelda som vid 15 års ålder föder Marie-Noëlle. Ranyelda lämnar sin dotter hos Ranélises och beger sig till Paris. Marie-Noëlle lever med Ranélises på Guadeloupe tills hennes mamma skickar efter henne när hon är tio år. Ranyelda är dock ingen varm mamma och den enda som bryr sig om Marie-Noëlle är moderns make Ludovic.

Den vuxna Marie-Noëlle är en antihjältinna. Hon tror inte sig själv om någonting. Männen överger henne, den ene efter den andre. Ofta utan ett ord till förklaring. Själv tror hon att det har sin grund i mörka hemligheter från hennes förflutna som hon själv inte vet något om men som strömmar ur henne som en ond karma och gör henne till ett monster.
Samtidigt går hon från klarhet till klarhet i den akademiska värld som hon egentligen inte förstår eller har någon längtan efter men som verkar passa henne som en andra hud. När hon återvänder till Paris på sin jakt efter rötter och ett förflutet blir hon uppvisad som ett lyckat exempel på en västindisk kvinna som gjort karriär i USA.
Jag blir väldigt förtjust i Maryse Condés huvudperson. Marie-Noëlle är intelligent och tanklös, stark och behövande, säker och förvirrad, allt i en enda röra. Hon tar de mest ogenomtänkta beslut och väljer vägar som gör att man som läsare jämrar sig men hon kommer ändå fram, på något sätt. Det är helt enkelt så att hon växer, boken igenom, och genom att läsa om hennes utveckling så växer också jag. Det är litteratur när den är som allra bäst.

Ullis N

2010-10-13

Jag ville så gärna, då flera med min boksmak hyllat den, men nej; den var helt ok men kommer att vara borta ur mitt minne när jag läst ett par böcker till.

Elias Chougui

2010-09-09

Den bästa boken jag någonsin läst!!

lotten zandzel

2010-09-04

Välskrivet och intressant om en kvinna som söker svar på frågor om sitt förflutna och sitt ursprung. En fint berättelse som omfattar flera generationer och kontinenter.

Emma Utter

2010-06-22

Ett allt för snabbt händelseförlopp i kombination med en nästan obefintlig dialog gjorde Desirada allt för tung och ointressant för mig. Synd, för berättelsen i sig är egentligen både spännande och riktigt vacker.

Samuel Karlsson

2010-05-26

Nej, inget för mig.

Elisabeth E

2010-05-25

Maryse Condé skriver bra och som läsare rycks jag med i berättelsen. Stundtals känns den som en stressad dialog eftersom det händer saker nästan hela tiden. Berättelsen tar aldrig en "paus" utan det är tempo. Hur som helst, intressant att följa tre kvinnors öden.

Annicka Olsson

2010-05-14

Nej inte alls så bra som jag trodde .Många namn och personer att hålla reda på.

2010-05-14

Inte dålig alls, men jag hittar ingen rytm i texten, tänker på annat. Den fångar mig inte just nu. Hamnar på Surströmmingshyllan en stund.

Lena L

2010-02-07

En mycket läsvärd släktkrönika som sträcker sig över tre generationer och tre kontinenter. Allt tar sin början på Guadeloupe i Västindien och slutar i USA via Europa. Människor och miljöer beskrivs på ett sätt som gör att det känns som man som läsare är på plats hela boken igenom.

jan dalgren

2009-10-31

fasansfullt och ändå så rikt och vackert. Hur hon lyckas förena olikak kulturer och liv gör en bara så glad