Der Vorleser

Schlink, Bernhard

| 1997

Flag from de

INHALT Vorbemerkung Einleitung 1.Der Autor Bernhard Schlink 1.1 Datenübersicht 1.2 Leben und Werk - Blickpunkte Aufgabenblock 1 Literaturblock 1 2.Zum Roman "Der Vorleser" 2.1 Handlungsverlauf 2.2Übersicht über die Romankapitel 2.3 Die Charaktere der Hauptfiguren 2.4 Struktur, Stil, Sprache Aufgabenblock 2 Literaturblock 2 2.5 Die Schuldfrage 2.6 Sekundärer Analphabetismus Aufgabenblock 3 Literaturblock 3 3.Rezensionen zu "Der Vorleser" Aufgabenblock 4 4.Produktionsorientierte Zugänge zum Roman 5.Ergänzende Literatur- und Materialsammlung Einleitung Bernhard Schlinks Roman "Der Vorleser" erschien 1995 und wurde in 25 Sprachen übersetzt. Innerhalb des ersten Jahres wurde der Roman 700.000 mal verkauft. Allein in Deutschland stand der Roman über 137 Wochen (Stand: 14.01.2000) auf der Bestsellerliste. In Frankreich hat er eine...

Zack Simone

2017-07-13

Fint berättat, poetiskt språk. Den styrande moraliska principen stör därför inte (så mycket).

2014-02-04

Efter Högläsaren läste jag novellsamlingen Kärleksflykter, som jag kom att tycka mycket om. Täta små berättelser ofta med ett moraliskt dilemma ...mycket bra!

2014-02-04

om förtoligheten mellan två människor en kvinna och en mycket yngre man just efter andra världskriget och boken avslutas så att läsaren stannar kvar i boken dillemma eller etiska och moraliska fråga.

Maria Jönsson

2012-08-14

Svår att betygsätta men närmare en fyra än en trea. Intressant perspektiv.

Ciccis bokblogg

2012-04-19

Det är en oerhört känslosam och bra berättelse om en udda relation och även om Tysklands nutidshistoria. Boken är så välskriven att det känns som det verkligen är Michael som har skrivit boken, alltså att berättelsen är självupplevd.

Annorlunda bok där det händer en massa saker men som egentligen inte har någon direkt handling. Boken är ganska tunn, mycket lättläst och enkel att komma igång med.

2011-12-07

Jag har boken i min hand och jag har en ljudbok men jag har i skrivande stund bara sett filmen som är strålande. I filmen är upplösningen ett stort etiskt dilemma och jag börjar undra vad som är rätt och vad som är fel och allt som finns där emellan. Jag återkommer när jag läst boken eller lyssnat på den.

Anna-Karin L

2011-01-18

Första boken vi läste i bokklubben och boken var fängslande även om jag inte riktigt gillade huvudpersonerna. Tvivlar på att det var kärlek...

Amelie Adrielsson

2010-11-30

Tyckte inte oken räckte ända fram. Något saknades och den kändes inte ärlig utan konstruerad. Enda anledningen till att jag läste klart var att jag ändå ville veta hur den skulle sluta och det är tackvare det som jag ger den två stjärnor.

Nils Thor

2010-05-26

Bra, fängslande.

Ulla Englund

2010-04-04

Nåja, läst och läst; filmen var toppen!

Anette B

2010-02-05

Det var vår första Bokklubbsbok och jag blev besviken på valet jag gjort. Hade höga förväntningar. Inför träffen gick jag igenom boken lite igen och upptäckte att jag fick en helt annan bild av handlingen nu när jag visste vad som skulle hända. Ska absolut läsa den en gång till.

2010-02-04

Handling: De har massor med sex en sommar sen försvinner hon. Han återser henne 10 år senare som juridikstuderande. Hon är anklagad för ohyggligheter som vaktare vid koncentrationsläger. Jag uppfattade inte alls att det var frågan om kärlek mellan dem. Kan vi säga att han blev hennes sexslav? I alla fall: Jag tyckte inte om boken. Kanske för att jag hjärtligt avskydde bägge huvudpersonerna.

Gunvi Lundqvist

2010-01-30

Läser här att den finns som film, skall bli en njutning att se den, finns förhoppningsvis på DVD.

kom på nu, att det är den här boken som är THE READER. Jag läste boken för åratal sedan och var inte särskild överväldigad... Filmen är mycket bättre. Jag minns att jag läste boken på en flygplats och att pappa hade skickat den till mig i Karibien.

kristina johansson

2009-07-12

En annan favorit. Jag hade sett filmen innan och var bara tvungen att läsa boken och inte blev jag besviken heller. En fem etta!