Der Tod in Venedig

| 1998

Flag from de

Fredrik Engstrm

2015-08-30

Hrligt men komplicerat sprk om homosexuell frfattare p en desmttad semester i Venedig.

Inger Jonsson

2015-01-18

Berttelserna kndes tunga och dystra.

2014-07-07

Tyska bcker resp. klassiker ska man lsa p tyska. Der Tod in Venedig var ett mste i tyska skolan likasom Hermann Hesse, Gnther Grass, Franz Kafka, Goethe, Schiller, Mrike ... listan r lika lng som den ryska eller franska - Shakespeare p svenska eller Oscar Wilde, Thomas Wyatt Jonathan Swift ...

2014-05-12

msta lsas p tyska

2014-05-06

I mitt tyska hemland var bokens original ett mste i skolan - lser jag den p svenska nu saknas en del men hller sitt vrde som alla andra klassiker gr efter de versattes

Mattias Lnnebo

2013-02-05

Ja, vad skriver man om det hr? Boken tolkades av ddtiden som "en metafor ver hur den tyska sjlen var fjttrad i plikter och asketism." Frfattaren Gustav von Aschenbach ker till Venedig. Dr blir han blir frlskad i oerhrt vacker polsk pojke, Tadzio. Detta gr att boken hamnar p nazisternas bl.
Den brjar lite trevande, lite svligt med miljbeskrivningar bland annat av gravmonument. Det r inte helt lttillgngligt. Krleken, eller snarare Gustavs fixering stegras till passion och han brjar snudd p "stalka" pojken. Hela tiden anvnds hnvisningar till grekisk mytologi och antika myter. Krleken r gudomlig, bortom allt frnuft och samtidigt omjlig och patetisk. Det blir en krlek p avstnd utan ngra som helst erotiska skildringar (lyckligtvis). Stegringen och besattheten r oerhrt skickligt beskriven. Den utmlas inte som ngot positivt, utan som en patetisk galenskap, som knns obehaglig och rent av pinsam att ta del av, och d har han verkligen lyckats berra sin lsare. Det visade sig ocks, nr man hittade Thomas Manns dagbcker att han byggde p egen erfarenhet. Dden i Venedig krver mycket av sin lsare. Den r snrig, skickligt skriven och obehaglig p ett subtilt stt. Samtidigt lmnar den ett bestende intryck av att ha skdat in i en plgad sjls psyke. Det gr den lsvrd.

Johannes Soldal

2012-11-05

Tillsammans med Fallet av Camus, antagligen tidernas bsta kortroman.

Mats Karlstrm

2012-09-18

Lite svrlst till en brjan, men mycket bra

Adrien Combier Hogg

2012-07-26

Jag lskade verkligen "Bergtagen" och jag hoppades drfr att Manns kortare "Dden i Venedig" skulle vara minst lika bra. Mina frhoppningar infriades till slut inte fullstndigt. Men DiV kommer nd ganska nra. Sprket r - som alltid nr man har att gra med Mann - fantastiskt. Berttelsens symbolik r drtill mycket intressant - srskilt fr dem som har lite kunskaper om Nietzsches filosofi, och d srskilt dennes tankar kring tragedins uppkomst och distinktionen mellan det dionysiska och apolloniska. Ls. Njut. Begrunda.

Maria Eriksson

2011-07-18

En klassiker som bockas av p min lista. Det tl att funderas p hur man ska tolka den. Mitt i pedofildebatten som Patrik Sjberg startat knns det lite mrkligt att lsa om en uppburen frfattares skildring av en mans passion fr en liten pojke. Men boken kan nog ocks frsts som att spnnvidden av en mnniskas vsen p ytan och vad som finns dr inne kan vara vldigt motsgelsefullt.

fredrik viking

2011-06-26

Kerstin Ms versttning frn 1927, p Hugo Gebers frlag.

Matilda Palmqvist

2011-06-23

Fantastiskt hur ltt det r att blunda fr den Intelligenta Framstende MANNENS 'snedsteg'. Tnker nd att det r en frtrfflig bok, trots tidigare nmnda kontrovers. Frgan r dock vem som blir lst; boken, eller lsaren.

Olle N

2011-03-10

Visst skriver han vackert. Men trots ett litet antal sidor r den ganska seg.

Conny J

2011-01-05

En bra bok, helt klart. Mann har sprket!
Sga vad man vill om storyn..

Tony Andersson

2010-09-03

Lste den fsts p svenska. Den svenska versttningen finns inte upptagen hr - ett tecken p vr dliga uppdatering av klassikerna. Men en prla var den - ls om den p min blogg.

sa Norlund

2010-05-12

En pedofilhistoria. Spelar ingen roll att sprket r vackert eller nietzschianska tankemnster. Usch s trkig.

Ally Regins

2010-04-06

Jag gillar verkligen den hr fr jag fann att jag brjade tnka "men det r vl ok?" en bit in i texten. Slutar aldrig frvnas ver hur en skickligt skriven text kan f en att sympatisera med huvudpersonen i alla fall.

Nanna Naumann

2010-02-24

Otroligt vacker, nrmast poetisk, berttelse om en ldrande frfattare som blir frlskad i en ung pojke i Venedig. Jag nskar att jag var tillrckligt bra p tyska fr att kunna lsa den i original.

Elin Alm

2009-11-16