Der Steppenwolf

Hesse, Hermann

| 1997

Flag from de

Läste högläsning med min sambo. Det kändes bra att vara två för att kunna diskutera det man läste. Den är en otrolig skildring av psykoanalys i form av Harrys livsöde. Som lekman måste man våga tänka stort och nytt, för att hänga med i den tidvis otroliga berättelsen. Den dröjer sig kvar som ett starkt minne och jag är tacksam att jag hade tålamodet att ta mig igenom detta mästerverk.

Ulrika Håkansson

2020-03-26

En sådan fantastisk bok! Allt det märkliga som pågår i tankevärlden, nedtecknat och bekräftat. Vi är flera!

Philip Stenström

2019-02-09

Harry Haller är en så kallad stäppvarg. Om morgonen är han trött och omedgörlig men framåt eftermiddagen och kvällen återfinner han sin rätta form. I skymundan och egensinnig håller sig Haller mycket för sig själv. En tillbakadragen, fundersam och mycket klok stäppvarg. Formad i dualitet, en tudelning i varg och människa, i drift och själ. Harry känner sig som en ”människa”, en värld av tankar och känslor, tämjd och sublimerad av samhället, men samtidigt känner han sig som en ”varg”, en dunkel värld av drifter, vildhet, grymhet, av osublimerad och rå natur. Primitiv och tyglad försöker Haller avgöra vilken del han är i varje handling.

Följande roman av nobelpristagaren (1946) Herman Hesse är en fantastisk psykologisk studie om människans dualitet. Handlingen kretsar kring Harry Haller och hur han kommer över traktatet Stäppvargen. Det är en tidlös klassiker som är en djupdykning i en mans mest underliga och abstrakta vy på omvärlden och sig själv. Med fängslande beskrivningar och djupa skildringar lyckas Herman Hesse ge sig bild av Stäppvargen och dennes inre och yttre bataljer i samhället.

SP

2017-08-28

En klassiker som ger mig intressanta bilder. Gillar den!

Victoire Marcel

2016-05-14

Jag kände en väldigt behaglig känsla i magen när jag läste om den (hade glömt fruktansvärt mycket sedan sist), som jag brukar göra när det kommer till Hesse. Slutet är lite lustigt, men intressant.

Emma Svanberg

2014-08-02

Stundtals briljant, stundtals extremt gubbigt och egenkärt.

Sanna Carlborg

2014-06-25

Siddharthas lite mer förvirrade men ändå intellektuellt begåvade lillebror. Än en gång tar jag till mig budskapet om att lycka inte kan existera utan lidande, att den eviga kampen för ouppnåbar jämvikt och symbios är det vad livet är.

Magnus H

2013-06-01

En av mina absoluta favoriter! Språket, närheten och intensiteten!

Maria Brusewitz

2012-12-08

Ännu en av de stora läsupplevelsen i unga år. Förstod vad inte så mycket, var imponerad av att han såg vad nazisternavvar på väg redan tidigt. Läste om den för 10 år sedan, som Ljudbok och Erland Josefsson läste. Underbart, men den kändes inte lika djupsinnig som jag uppleve den i sena tonåren.

2012-08-16

Annorlunda. En psykologiskt skriven bok där vissa stycken är vackra andra underliga. Man känner hans leda och hans bitterhet över livet. Men behöver det vara så? Klart läsvärd.

Evert Nilsson

2012-01-17

En nästan lite kuslig bok med en väldigt välfunnen titel. Väcker många frågor om människans tillvaro.

Jasmine S

2011-01-08

Karl Nordström

2010-05-04

mycket läsvärd!

Suncana Smolic

2010-04-09

Fem stjärnor när jag var runt 20 år. Idag är det inte säkert att det skulle bli samma höga betyg.

Mylar .

2009-12-03

Mitt intresse stiger och sjunker flera gånger medan jag läser boken. Vissa delar är helt ointressanta, några helt uppenbara, andra upprepande. Lite då och då byter lyckligtvis historien riktning och karaktär och därför blir den ändå intressant som helhet.

david palmqvist

2009-11-24

Det är nog den bok jag läst om flest gånger! Jag tycker att den har något nytt att tillföra varje gång. Jag tycker att Hesse är storartad men Stäppvargen är kanske hans mästerverk.

Anders Nilsson

2009-10-10

Tyckte mycket om den här boken som tonåring. Läste om den som 40-åring och tyckte den handlade om en fåne som lärde sig umgås med folk. Platt.

marten l

2009-08-25

Komplett.

Patrik Andersson

2009-07-14

Fullständigt brilljant!

Jack Russel

2009-05-23

Utan att göra några stora utsvävningar i tolkningsväg vad gäller filosofi och psykologi så kan jag säga att jag tyckte om större delen av denna bok, men framför allt pga det vackra språket och de klockrena beskrivningarna av Harrys iakttagelser och funderingar. Förordet var en smula träigt, men tog man sig bara förbi det blev det genast bättre. Upplösningen av boken har i mitt tycke närmast hallucinogenbesläktade inslag, så det var lite av en besvikelse tyvärr.