Der Sound meines Lebens

| 2014

Flag from de

Peter Berggren

2020-09-13

En rolig och gripande bok. En klar favorit.

Tommy -

2019-09-01

Typisk Tropper-roman. Försöker ta tag i de svåra frågorna men gör det alltid med samma knep.

Emma

2017-01-29

Ännu en härlig tragi-komisk berättelse av Tropper... Silver är en skitstövel till farsa, som aldrig har engagerat sig för någon annan än sig själv och absolut inte är den rätta att ge några råd. Det är bara det att han står för att det är sån han är... det är liksom det som gör att han kommer undan med det och till och med framstår som riktigt sympatisk. Trist slut, istället för att avgöra hur det ska gå håller författaren det öppet. Handlar om skönheten och värdet i det som inte är perfekt. Hur det ofullkomliga kan bli mer värt på nått sätt, eftersom trasiga människor behöver varandra.

Johan Norén

2016-08-21

Alla Jonathan Troppers romaner är som en skön film att titta på en söndagseftermiddag. Visst är det starkt kryddat av amerikanska örter, men allt som oftast slipper du det där sötsliskiga som annars följer med i förpackningen. Har du läst han förut vet du vad du får - mycket humor och en stor dos komplicerade familjeförhållanden och såklart en förvirrad och misslyckad man. Jag gillar det. Bra språk, lagom intressant och framför allt underhållande.

Anna Hedenstedt

2016-03-28

Trevlig kravlös läsning. Pappa-dotter-relationen var dock lite för soggig för min smak.

Josefine Ejebjörk

2015-03-26

Ännu ett mästerverk av Tropper. Även denna bok håller hög klass med mycket känsla.

Hedvig Marklinder

2014-12-15

Tycker inte att man kan kalla den en feel-good bok, snarare tvärtom. Hade väldigt svårt att komma in i boken och ännu svårare att ta mig ur den, en enda röra.

Maria B Hansson

2014-07-21

Tropper har ett underbart sätt att hitta det komiska i det tragiska. Jag skrattar sällan högt när jag läser -men Troppers formuleringar är fantastiska. Hans beskrivningar av trasiga familjer är klarsynta och kärleksfulla. Och denna gillade jag verkligen slutet på.

Jessica Appelqvist

2014-07-16

Orkade inte läsa mer än halva. Ingen bok för mig.

Började rätt kasst, men sen blev det bättre. Jag älskar hans böcker, men den här är tveklöst den sämsta (även om den är helt okej). Lättläst, underhållande och man vill verkligen veta hur det går.

Ytterligare en bok av Jonathan Tropper som med sin speciella, lite humoristiska berättarstil kan göra en enkel historia till att vilja läsa klart. Lätt underhållning när man vill ha något avkopplande att läsa.

Nina Gustafsson

2014-06-07

Visst drar jag på smilbanden någon gång men kanske hade jag för höga förväntningar från Sju jävligt långa dagar. Den här var mycket sämre.

Elin Niklasson

2014-01-15

Inte alls lika bra som hans tre tidigare böcker. Kände liksom ingen sympati för någon av karaktärerna.

Marita Ryen

2013-11-27

Lika bra som de tidigare böckerna. Allvarlig och rolig bok.

OBS! Jag läste boken - lyssnade ej på ljudboken!

Böcker skrivna av män för män - och alla andra, hittar inte alltid rätt rent språkligt.
Denna bok visar hur det kan gå till. Med värme, smärta och sorg samt en obändlig kärlek, tar Jonathan Tropper upp många ämnen. Är det värt att leva till varje pris när allt hitintills i livet visat sig gått åt skogen? Har inte alla rätt att själv få välja om en operation ska ske eller ej?

Silver, mannen i boken, råkar ut för en stroke och sedan blir ingenting sig likt. Hans deprimerande tillvaro på Versailles, lägenhetshotellet där alla ensamstående f.d gifta män huserar, visar hur patetisk han är. Dagarna fördrivs vid poolen där Silver och hans vänner Jack och Oliver, spanar på collegebrudar.

Dialogerna, både de yttre och inre, visar på en stor människokännedom av författaren. Karaktärerna går sina egna vägar, utan gängse regler och moral.

En uppfriskande bok med lite svart humor, vilken jag varmt rekommenderar. Kanske speciellt till den där mannen du inte vet vilken bok du ska ge?

En bok för alla - för män, om män och oss andra. Vi som vill förstå hur män tänker....

Bridget Jones ur en mans ögon! En man vid namn Silver som efter en stroke alltid talar sanning OCH inte alltid vid de mest lämpliga tillfällen. Jonathan Tropper, vilken kille!

Carolina E

2013-10-28

Tragisk och komisk på samma gång och i en salig blandning. Lättsamt språk som känns kul trots en ganska tragisk handling.

Johanna Hellström

2013-10-23

Briljant med fantastiska dialoger!

Lina Zackrisson

2013-10-23

Tropper är rolig mitt i vardagen liksom. Dråpligt och tokigt men realistiskt. Lite för mkt sexsnack i denna, för min smak.

2013-10-04

Det finns fyra böcker av Jonathan Tropper översatta till svenska. Det här var den andra som jag läste. I somras läste jag ?Konsten att tala med en änkling?, som jag tyckte mycket om. Här är en länk till min recension av den.

?Fördelarna med en kollaps? tyckte jag också mycket om. Det är samma härliga svarta humor i den. Och det uppblandat med gripande och rörande allvar. Härligt flyt är det i boken, som är mycket lättläst.

En riktigt ?feel-good?-bok är det tycker jag, även om den innehåller både mörker och smärta.

Jag rekommenderar verkligen den här boken, och även den som jag tidigare läste. Och jag ska absolut läsa dom övriga två böckerna som finns på svenska.