Der Nachtzirkus

| 2012

Flag from de

Matilda Persson

2022-02-21

Jag har hört väldigt mycket bra om Nattens Cirkus, men tyvärr förstår jag inte hypen. Enklast är nog att beskriva min läsupplevelse som en bergochdalbana. Prologen var fantastisk men direkt efter blev det rätt rörigt då storyn hoppade fram och tillbaka i tid och mellan olika karaktärer. Runt sida 80 tyckte jag att boken var kanon och jag tänkte att jag äntligen hade kommit in i boken. Men sen blev det hackigt och det kändes som att det var för många storylines att följa och det blev inget riktigt flyt. Emellanåt kändes boken dock magisk men oftast kände jag mig rätt likgiltig till vad som hände. Jag kände mig oengagerad i karaktärerna och jag hoppades helt enkelt på mer. Jag tror däremot att det hade blivit en väldigt vacker film för själva cirkusmiljön är verkligen fantastisk.

Elisabeth B

2020-08-11

Jag fastnade inte riktigt för karaktärerna men berättelsen är magisk. Beskrivningar med hjälp av dofter och smaker lyfter verkligen boken.

Izabela Horn

2019-06-21

En helt magisk bok, inte alls som jag hade väntat mig utan mycket bättre.

Agnes

2018-11-26

Jag hade ganska svårt för denna bok, tror att om jag läste om den så skulle jag gilla den mer. Man följer en hel drös med människor under flera år vilket gjorde det väldigt förvirrande för mig. Framför allt för att jag i början inte kom ihåg vem som var vem..
Men jag gillade storyn.

2016-06-29

Den här boken syntes precis överallt för något år sedan. Jag har ju lite svårt att motstå de där böckerna som alla bara älskar. Alltså var jag ju tvungen att köpa den. Trots att den tydligen handlade om en cirkus. Något jag aldrig har gillat. Men det här är ingen vanlig cirkus och, tack och lov, så finns det inte en enda clown inom synhåll. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/06/nattens-cirkus-av-erin-morgenstern.html

Maria Klamas

2016-05-23

Ja det är frågor som boken på något sätt ska ge svar på eller kanske inte... Den rör sig i en drömvärld... där jag inte helt vet vad som är vad... gillar drömska bilder, drömska berättelser och har inga problem att köpa det... men den här är bitvis svår, jag hänger inte med på vem som är vem, vad som sker, tidsförflyttningarna... så jag tappar tråden, läser om, och tappar tempo och dessvärre påverkar det helheten och lusten...

Josefine Ejebjörk

2016-05-10

Läs den!

Emma

2015-07-18

Drömmarnas cirkus - den är helt sagolik. Som att bjudas in i en annan värld. En annan tid, ändå känns den tidlös. Snurra omkring bland svartvita tält med magiska överraskningar. Boken talar liksom till alla sinnen, ljud, dofter, känslor. Mängder med fantastiska detaljer. Besökarna som inte vill släppa taget. Tvillingarna som föddes samtidigt som cirkusen, en som ser framtid och en som läser människornas historia. Leker med förnuftet om vad som är tänkbart. Men människorna på cirkusen känns platta i sitt inre liv trots alla sina magiska egenskaper. Precis som de är bundna till cirkusen i berättelsen, så är karaktärerna tillförda boken som ett komplement till cirkusen istället för tvärtom. Handlingen är inte det centrala och inte tillräckligt fängslande. Synd, för det är en i övrigt så ljuvlig historia.

Taliah Pollack

2015-03-24

Trots intressant intrig, magisk cirkusmiljö och väldigt bra karaktärer blir jag aldrig riktigt hooked. Tror det beror på att den bygger alltför mycket på långa beskrivningar och dialoger och för lite på faktisk handling. Fin och fantasifull men händelsefattig och något förutsägbar i sin enkelhet.

2015-02-07

Fantastisk berättelse! Magisk och oförutsägbar, ganska mörk men ändå hoppfull. Jag önskar att jag verkligen kunnat känna alla lukter och höra alla ljud som beskrivs. Jag skulle gärna se en film på den här boken. Jag tycker om att den aldrig kändes fånig eller klyschig. Något helt nytt på så många sätt. Jag kommer att bära med mig historien länge.

Jennie Björklund

2014-12-20

Alltså den är fantastiskt skriven och annorlunda, tycker om den väldigt mycket, men kanske är luckorna i handlingen lite för stora i slutändan!

Tanja Lindgren

2014-12-18

Underbar bok! Magisk kärlekshistoria. Älskade den <3

Sara Krondahl

2014-10-12

Jag vet inte varför jag inte riktigt fastnade. Jag läste hela dock, även om både språket och handlingen haltade emellanåt. Vad Erin gör bäst är beskrivningarna av cirkusen, där ligger känslan och resten av orden är mer utfyllnad.

Det tog lång tid att läsa The Night Circus, jag kom liksom aldrig riktigt in i den. Såhär i efterhand minns jag egentligen inte jättemycket mer än att jag tyckte den var fin och drömlik. Jag minns inte ens vad huvudpersonen hette. Tyvärr måste det ändå ses som ett ganska dåligt betyg på en bok, när den liksom inte fastnar.

Maria B Hansson

2014-06-29

En av de mest sällsamma böcker jag någonsin läst. Den kommer nog att dyka upp i mina tankar många år framöver.

Tina Stammel

2014-04-27

fantastiskt bra! det känns som att man verkligen befann sig på cirkusen och dess magiska värld.
Även fast cirkusen bara finns i denna bok känner jag mig som en riktig rêveuer.

Klara Antonsson

2014-04-05

Fantastisk!!

Lollo Löfmark

2013-12-29

udda bok, en vacker drömsk fantasi

Desirée Strömberg

2013-11-24

Magisk!

Veronika Mellqvist

2013-11-21

Hade ganska höga förväntningar på denna bok efter att ha läst så mycket positivt om den och blev lite besviken. Det är en magisk och förtrollande saga i sig som får mig att tänka lite på Harry Potter faktiskt. Erin skriver mycket detaljerat och språket är vackert och det är det som får mig att fortsätta läsa då historien i sig är ganska tunn och händelselös. Vissa stunder var den förvirrande då den hoppar mellan åren och inte är skriven i kronologisk ordning. Tror dock att det kan bli en riktigt bra film om den filmatiseras!

Elin Gry

2013-10-21

herregud så fantastisk bok. om man vill sjunka ner i ett gammaldags, mystiskt, magiskt, helt fantastiskt och känsloväckande cirkusäventyr så är denna boken klockren.

Malin Bredenberg

2013-10-20

En av de bästa böcker jag någonsin läst. en bok jag gärna skulle vilja skriva själv.

Sofia E

2013-07-28

Nattens cirkus är den bästa boken jag hittills läst i år. En av de bästa jag någonsin läst överlag, faktiskt. Utan tvekan en ny favorit. Så vacker och mystisk och klassiskt stilfull på något vis. Ser verkligen framemot fler böcker av författaren!

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Nattens cirkus av Erin Morgenstern är en sällsam historia som förenar saga, magi och realism. Författaren låter dig träda in i en svunnen tid då de kringresande cirkusarna möjligtvis hade sin storhetstid, i slutet av 1800-talet. Le Cirque des Rêves är dock en ovanligt ovanlig cirkus som kan liknas vid dåtidens Cirque de Soleil kryddad av magi ända ut i sista tältpinnen. Den är till bredden full av fantasifulla tält, osedvanliga cirkusartister, hemlighetsmakeri och en estetik utöver det vanliga; allt går i svart, vitt och gråtonerna däremellan.

Läs mer här: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/02/04/nattens-cirkus-en-sallsam-saga/

Kristina Simar

2013-05-28

En någon märklig berättelse eller om jag ska skriva saga år där händelsen är 1873 i New York. Två män, Prospero Besvärjaren (Hector Bowen) och Alexander börjar ett spel där Hector använder sin dotter Celia och Alexander en föräldralös barnhemspojke, Marco som tävlande. Barnen tränas i magi från det de är små, Celia mer praktiskt och Marco teoretiskt. Spelplanen är Le Cirqu Des R?ves ? Drömmarnas cirkus. Det är ingen vanlig cirkus utan mer något som finns mellan saga och fantasi.
Måste erkänna att jag hade svårt att följa med i handlingen och tappade koncentrationen många gånger. Den är allegoriskt skriven och egentligen gillar jag allegoriska berättelser, men denna roman var lite för mycket i min smak. Språket passade mig inte och efter att ha läst den med mycket möda hade jag redan glömt bort den. Tyvärr!

Pernilla Lindholm

2013-05-23

Fin ungdomsbok som dessvärre tappar en hel del i den något tunna handlingen. Cirkusen som vaknar till liv under natten skulle jag dock absolut kunna tänka mig att återvända till i framtiden.

Linda Åslund

2013-04-20

Erin Morgenstern väver magi som ger samma känsla som J.K. Rowlings: egna världar som bottnar i vår och som tillåts vara just så fantasirika så att jag får kliva in i dem. Jag tycker också om hur några icke-magiska personer som finns utanför cirkusen tillåts kliva in i dess värld och hitta sin egen plats. Jag tycker den här boken är perfekt - bra grundidé, bra synopsis där man får veta allt steg för steg, intressanta personer och ett vackert språk. Ibland kanske för perfekt - det finns inget som raspar - men ändå. Hurra! (Och jag önskar att jag hade skrivit den själv.)

Elin Segetorp

2013-03-26

Så otroligt vacker!

h4l h4rtl3y

2013-03-15

Seg och ganska tråkig, med fantasieggande inslag. Snubblar över till en trea, men det mest som uttryck för att jag läste färdigt den. Och då måste det ju ändå finnas någon kvalitet där. Förhoppningsvis växer den till sig nu i efterhand ...

En genre (vilken den nu än är) som jag inte tilltalas av, och en bok som hade tjänat på att skala bort (åtminstone) en tredjedel. Boken känns inte helt sammanhållen. Kanske är det en poäng, kanske är det just vad som är tilltalar andra, kanske helt enkelt att jag inte förstår.

Lina R

2013-03-03

En helt fantastisk roman! Magiska miljöer, magiskt språk och oerhört fantasifull.

Patrik Fjällström

2013-02-26

Den bästa bok jag läste 2012.

Cecilia Grip

2013-02-19

Den tråkigaste bok jag läst hittills. Händer precis ingenting och nä, inget för mig.

Eva Pettersson

2013-01-11

En bok som förtrollar! Magi, kärlek och ond bråd död. En saga för vuxna, som trollbinder och eggar fantasin!

Iris Eriksson

2013-01-07

Jag läste ut denna boken bara en liten stund sedan. Den var väldigt bra, intressant och fängslande. Magi och kärlek och ett hinder, en utmaning, hur kan det gå fel?
Det enda jag hade lite svårt med var nog.. väntandet. Det hände saker hela tiden, men ändå inte.. Man läste vidare och bara väntade på att FÅ REDA på vad de skulle göra, NÄR sakerna skulle hända och så vidare. De flesta skulle nog säga att det är just det som gör en bok bra och det är det kanske, jag har egentligen inget emot det, men det gjorde mig så frustrerad och att känna sig frustrerad hela tiden är lite jobbigt, man läser bara vidare för att komma just DIT och kan därmed inte leva sig in i det som händer just DÅ ..Ja, det var nog det som störde mig om något. Men förutom det så kan jag inte klaga på något, slutet var bra, inte sorgligt eller det lättaste som gick att få fram. De kan inte längre synas fysiskt och umgås med alla de lärt känna eller göra allt som de gjorde, inte precis i alla fall, men de fick varandra och cirkusen lever vidare med flera av karaktärerna man lärt känna och börjat älska, och för mig räcker det gott och väl.

Gunilla Jönsson

2012-08-28

Den här gillade jag jättemycket, alla bilder man fick i huvudet när cirkustälten beskrivs. Huvudpersonerna kunde dock fått lite mer utrymme.

Emma Westberg

2012-08-25

Mysig och intressant historia i otroligt spännande och sirlig sekelskiftesmiljö. Blir lite väl överdådigt komplicerad ibland, men ändå en riktigt fin bok som sträcklästes.

Sanna Carlborg

2012-08-19

Som idé är cirkusen en vacker glittrande femma. Alla utsökta ting och upplevelser man får en förnimmelse av. Men människorna är också som ting. Celia och Marco är prydnadsdockor utan riktiga känslor som skapar en historia som ger boken en anledning att fortsätta, men egentligen skulle jag bara vilja skala bort all halvhjärtad handling och stanna kvar i något av de magnifika cirkustälten, bortom tid och rum . Tre plus.

Kerstin K.

2012-07-30

Så bra!

Anna Nyman

2012-07-15

Jag tröttnar lite på att handlingen går så långsamt. Och på att det liksom inte blir klart på riktigt vad som driver karaktärerna.

Lotta Berling

2012-07-07

En filmisk berättelse. Egentligen händer det inte så mycket, utan boken går framför allt ut på att beskriva cirkusen.

Anna Lindström

2012-06-23

Förtrollande och helt oemotståndlig! Ohh, en sådan cirkus vill jag också uppleva! Den charmar till sig en fyra :)

Karin Söder

2012-06-11

Vilken bok! Vilken stämning! Vilket språk! Har fallit pladask!

Sofies bokblogg

2012-04-10

Både handlingen och spårket är magiskt, en skimrande debut!

Jenny Stenberg

2012-03-24

Helt fantastisk läsning. Oförutsägbar, magisk och spännande. Den har allt och är definitivt en av de bästa böckerna jag har läst hittills i år.