Denna dödens kropp

George, Elizabeth

| 2011

Ett mord som uppdagats på en undanskymd Londonkyrkogård får Thomas Lynley att åter träda i tjänst - och han är mer än välkommen. Mordroteln har fått en ny chef under hans frånvaro, och det har börjat gå grus i maskineriet. Thomas Lynleys långvariga och känsloladdade frånvaro efter mordet på hustrun får äntligen sitt slut när han kallas tillbaka till Scotland Yard. De har kört fast i utredningen kring mordet på en ung kvinna, Jemima Hastings, som hittats knivhuggen på en avskild kyrkogård i London. Lynleys gamla gäng litar inte riktigt på sin nya avdelningschef, Isabelle Ardery, vars ledarstil verkar gå alla på nerverna. Faktum är att Lynley är den enda som kan se igenom hennes hårdhudade fasad och få syn på något annat, en väl dold sårbarhet, för att inte säga attraktivitet.  Samtidigt som Lynley arbetar i London följer hans forna kolleger Barbara Havers och Winston Nkata mordspåret...

Karin Åkeson

2020-04-13

Elisabeth George, en favorit. Jag slukar brittiska deckare den här har det lilla extra.

Terese Johansson

2015-03-03

En av Georges bättre böcker, enligt mig. Dock innehåller även denna bok lite svammel på vissa ställen och det drar ner betyget lite. Men i allmänhet gillade jag själva historien och jag gillade att man inte visste så tidigt vem den skyldige var.

Thommy Stenström

2014-06-02

Trots min trea i betyg så är den riktigt bra.

Detta är min förstaläsupplevelse av Elisabeth George. Men inte den sista.
Många blir nog lite avskräckt av boklängden.
Men den är helt okej. Trots att den troligen blir ståendes lite länge i bokhyllan innan man sätter igång att läsa den.

En fascinerande bok mitt i allt det hemska. Man får nämligen lära sig lite om hur man lägger halmtak. Man blir dock lite mörkrädd ibland och nej det beror inte på takläggandet.
Men på annat hemskt i boken.
Hade dock inte riktigt huvudet på skaft när jag läste boken. Så en av polletterna ramlade inte ner förrän på slutet.

Lycka till med läsandet om Thomas Lynley och Barbara Havers. Två av mina favorit karaktärer när det gäller engelska deckare.

2013-06-05

Urtråkig, extremt lång och extremt seeg! Gav upp!

Kerstin Hellgren

2013-03-24

Upptäckte att jag redan läst den här boken!

Ronny Ögren

2013-01-07

Seg, kom som aldrig igång.

Jonna

2012-07-25

Riktigt bra bok, rekommenderas varmt!

Annione H

2012-05-25

Fy så ruskig men ack så bra

A H

2012-05-19

Bra story.

Anita Lundgren

2012-04-06

Som vanligt med hennes böcker

Ann Simonsson

2012-02-16

Lyssnade på boken. Katarina Ewerlöf en mästare på ljudböcker. Elisabeth George är alltid bra. Spänningen uteblev men trevligt att återse Lynley o Haves!

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har läst flertalet av Elizabeth Georges böcker om radarparet Lynley och Havers. Dock inte alla. Jag har också följt tv-sperien och jag tycker verkligen om både Havers och Lynley. Jag har verkligen saknat både Haveres och Lynley sen den senaste boken. I Denna dödens kropp kvarstår delvis min saknad efter Lynley trots att han faktiskt är en del av handlingen. Jag hade gärna sett att han fick ett större utrymme i boken.

Isabelle Ardery, den nya tillförordnade intendenten vid Scotland Yard, har jag lite svårt att känna medkänsla för. Men det är nog inte heller meningen. Ardery gör flera dåliga val i utredningen, lägger sig i Barbaras klädstil och gör sig osams med allt och alla. Både kollegor, vittnen och anhöriga. Jag tycker nog att Ardery får lite för mycket av det utrymmet som jag gärna sett att Lynley fått. Men det ska bli spännande att se hur George kommer att göra med fördelningen av utrymmet i nästkommande bok.

Boken känns onödigt lång och den är lite trög i starten. Det finns många trådar i boken. Så pass många att det är lite svårt att hålla rätt på dom alla men Elizabeth George väver slutligen samman alla trådarna (nästan) på ett mästerligt sätt.

Boken är spännande på ett mer lågmält sätt vilket känns lite typsikt Elizabeth George. Spänningen finns där men tempot är långsamt. Denna lite långsamma spänning är en berättarstil som jag verkligen uppskattar.
/Pia

Marianne Strandberg

2011-07-09

Hon är en mästarinna på att skriva deckare. Men det blev lite väl långsegt bitvis.

Susanne Rydvald

2011-06-18

En dålig fyra, en bra trea? Man vill ju inte vara elak mot en författare som också denna gång kom med den bästa deckarhistorian, men ack så seg eller alltför tjatig emellanåt. Jag antar att en hel del av spänningen hänger på den nya intendenten Isabelle Ardery, världens satkärring som jämt bråkar med alla om allt, men glömmer som mest nödvändig ta hand om och skälla ut sig själv. Det blir många felsteg från hennes sida medan Lynley bara tassar efter som en halv utvecklad hundvalp. Varför är han med överhuvudtaget? Så att boken kan sluta lika billigt som alla andra gör - sidor fyllda med en banal sexröra som gör sig själv och allra mest Lynley till åtlöje. Tråkig om den nästa boken fortsättar som den här slutar.

Gunilla Jönsson

2011-05-03

En av dom bästa hon skrivet, tycker jag. Alla 700 sidorna är bra och spännande.Kul med en ny kvinnlig karaktär, Thomas L hamnade dock lite bakgrunden den här gången.

Christina Larsson

2011-04-30

Vad bra Elisabeth George skriver! Man vill inte att boken ska ta slut fast den är på 699 sidor.

Lena L

2011-04-14

Spännande och välskriven. Två parallella intriger som i slutet visar sig hänga ihop på ett överraskande sätt. Det är en riktig Elisabeth George deckare, kanske den bästa på länge.