Den yttersta rättvisan

Öhrlund, Dag

Del 2: Suzanne Eriks. Domaren Suzanne Eriks förnekar sig inte. Den rättvisa hon inte kan skipa i hovrätten ordnar hon på fritiden, fortfarande genom att tvinga väninnan, prästen Jessica, att hjälpa henne. Men Jessicas ångest och tvekan växer sig allt starkare, inte minst sedan de mördat två poliser. Hon vill lägga det vidriga bakom sig och bilda familj med sin nya kärlek Anders. Suzanne ser hotet mot deras gemensamma aktioner och måste än en gång överväga vad hon ska göra med väninnan. Och när det gäller att städa undan oönskade människor blir Suzanne allt mer otålig och dessutom slarvig.

A H

2020-08-19

Förutsägbar.

2020-05-28

Den andra boken om domaren tillika psykopaten, Suzanne Eriks och hennes väninna, mördarprästen, Jessica. Precis som i den första boken, "Domaren" så är det här en mycket välskriven och underhållande thriller om en galen kvinna och hennes medbrottsling som tar lagen i egna händer och mördar folk som hon inte anser att samhället har någon som helst användning för. Den är skriven med glimten i ögat och Dag Öhrlund lyckas med van hand att kombinera en samhällskritisk roman med en spännande thriller med mycket inslag av svart humor. Jag ser mycket fram emot fler kommande böcker med Suzanne och Jessica. För det är nästan så att jag till och från kan tycka trots det makabra och hemska, att det nästan lite behövs en sådan som Suzanne. Åtminstone i fantasin.
Som vanligt i en fenomenal uppläsning av Anna Maria Käll.
Slutbetyg, en 4:a! Kan varmt rekommenderas av mig, men man bör ha läst "Domaren" först innan man påbörjar "Den yttersta rättvisan."