Den vite ryttaren

Cornwell, Bernard

| 2007

De oövervinnerliga danerna erövrar rike efter rike i England. Endast kung Alfred av Wessex står emot invasionen, men ett mirakel krävs för att han ska kunna driva bort fienden. Krigaren Uhtred, uppvuxen bland danerna, slits mellan de stridande folken. Han har vänner bland danerna, men har ingen framtid hos dem eftersom han ursprungligen är saxare. För att överleva tvingas han svära Alfred sin trohetsed, trots hatet mellan dem. Motvilligt dras Uhtred in i motståndskampen och följer kungen på fl ykten undan fienden. När danerna anfaller står den djupt religiöse kungen och den hedniske Uhtred enade. De vet att om de förlorar slaget blir det saxarnas undergång Med stor historisk kunskap tar Bernard Cornwell sig an kampen om herraväldet över England på 800-talet. Det är en strid mellan daner och engelsmän, mellan asatro och kristendom.

Kim M. Kimselius

2015-09-02

Författaren skildrar skickligt historiska händelser och har ännu en gång fångat mig helt med denna bok. Bernard Cornwell historiska böcker är detaljrika, utan att för den skull kännas övermäktiga, eftersom han väver in detaljerna i handlingen på ett naturligt sätt. Så även i denna bok.

Ännu en gång får vi följa krigaren Uhtred. Han är uppväxt bland danerna och slits mellan de stridande folken. Han har vänner bland danerna, men har ingen framtid hos dem eftersom han ursprungligen är saxare. För att överleva tvingas han svära Alfred sin trohetsed, trots hatet mellan dem. Ändå har han sitt hjärta hos danerna och till slut blir han tvungen att välja sida.

Tycker du om historiska böcker och ännu inte har upptäckt Bernard Cornwell vill jag varmt rekommendera den här boken och de tidigare böckerna i serien om Uthred. I den första boken möter man honom som ung pojke när han blir tillfångatagen av danerna.

Karin Löfstrand

2015-06-23

150601: Fortsätter i serien mest i brist på alternativ. Blir lite långsamt och jag tappar lätt intresset.

Anna Andreasson

2011-11-26

För att vara lite seg i början blev det massor med spänning när man kommit in i den. Kände att man inte skulle vänta med denna så långt efter första boken.