Den vite ryttaren

Cornwell, Bernard

| 2007

De overvinnerliga danerna ervrar rike efter rike i England. Endast kung Alfred av Wessex str emot invasionen, men ett mirakel krvs fr att han ska kunna driva bort fienden. Krigaren Uhtred, uppvuxen bland danerna, slits mellan de stridande folken. Han har vnner bland danerna, men har ingen framtid hos dem eftersom han ursprungligen r saxare. Fr att verleva tvingas han svra Alfred sin trohetsed, trots hatet mellan dem. Motvilligt dras Uhtred in i motstndskampen och fljer kungen p fl ykten undan fienden. Nr danerna anfaller str den djupt religise kungen och den hedniske Uhtred enade. De vet att om de frlorar slaget blir det saxarnas undergng Med stor historisk kunskap tar Bernard Cornwell sig an kampen om herravldet ver England p 800-talet. Det r en strid mellan daner och engelsmn, mellan asatro och kristendom.

Kim M. Kimselius

2015-09-02

Frfattaren skildrar skickligt historiska hndelser och har nnu en gng fngat mig helt med denna bok. Bernard Cornwell historiska bcker r detaljrika, utan att fr den skull knnas vermktiga, eftersom han vver in detaljerna i handlingen p ett naturligt stt. S ven i denna bok.

nnu en gng fr vi flja krigaren Uhtred. Han r uppvxt bland danerna och slits mellan de stridande folken. Han har vnner bland danerna, men har ingen framtid hos dem eftersom han ursprungligen r saxare. Fr att verleva tvingas han svra Alfred sin trohetsed, trots hatet mellan dem. nd har han sitt hjrta hos danerna och till slut blir han tvungen att vlja sida.

Tycker du om historiska bcker och nnu inte har upptckt Bernard Cornwell vill jag varmt rekommendera den hr boken och de tidigare bckerna i serien om Uthred. I den frsta boken mter man honom som ung pojke nr han blir tillfngatagen av danerna.

Karin Lfstrand

2015-06-23

150601: Fortstter i serien mest i brist p alternativ. Blir lite lngsamt och jag tappar ltt intresset.

Anna Andreasson

2011-11-26

Fr att vara lite seg i brjan blev det massor med spnning nr man kommit in i den. Knde att man inte skulle vnta med denna s lngt efter frsta boken.