Den vita liljan

Nemert, Elisabet

| 2006

Lyssna och förundras när Louise Raeder läser Den vita liljan! Catherina föds år 1460 i Palermo på Sicilien. Hennes mor dör i barnsäng men hinner uppfatta att den lilla bär på en ovanlig inre styrka. Av fruktan för att den känslokalle fadern ska undertrycka flickan bönfaller hon sin svägerska att låta dottern växa upp hos henne i Messina. Catherina får en lycklig barndom, hon uppfostras till en sofistikerad renässansdam som även är en mästare på ridning och fäktning. Men när fosterfadern dör slås hennes tillvaro i spillror. Hennes biologiske far säljer henne för ett stycke land till en man som är så grym att hon tvingas fly. Under falsk identitet och förklädd till man beger hon sig till Florens för att söka sin lycka som konstnär. Av en slump träffar hon Lorenzo de´ Medici, stadens härskare och samtidens störste konstmecenat. Det uppstår en ögonblicklig kontakt dem emellan. Den vita liljan...

Valentina

2018-08-23

Älskar den här! Tycker om den lika bra som Bortom stjärna av Elisabeth. Skriven med känsla, och även när det inte är bra, så finns det ändå alltid ett hopp. Tro, hopp och kärlek speglas i alla Elisabeths böcker.

Solveig Andersson

2018-01-12

talbok, storytel
Trollbindande historisk roman. Kärleksfull, men det blir tack och lov aldrig för gulligt. Bra inläserska dessutom. Läs den!

Iris Eriksson

2015-08-21

Jag tycker ju så mycket om Nemerts böcker just för att man vet att det kommer sluta bra. Det är en bok man bara kan sätta sig ner och slappna av i. Visst händer det saker som är mindre trevliga också men det finns alltid ett hopp, en positiv stråle som lyser genom hela boken.

Denna bok var bra med ett intressant slut

Bra story med många spännande inslag, och de historiska elementen intresserar mig. Å andra sidan påminner den vääldigt mycket om Nemerts första bok Bortom stjärnan och upplägget är liknande.. Slutbetyg: Förutom att den är aningen pretentiös gillar jag den och speciellt andra delen av boken!

2012-08-29

Besviken. Trivial och tråkig. Brukar gilla hennes böcker men detta var för mycket. Kan också bero på kvinnan som läste som hade allt för mycket socker i rösten.

Maria Klamas

2011-11-27

Historian upprepar sig... och jäsp va trist det blir... Detta är tredje Nemert boken jag läst... och den handlar som vanligt om en stark och vacker kvinna som är utsatt i samhället av galna män, de trampar på henne och utövar makt och våld, men till slut träffar hon en man, vacker han oxå, som trots tidens samhällssyn respekterar henne som den hon är, med de "manliga" egenskaper hon har och de får varandra till slut... Jo missförstå mig rätt... jag tycker det är viktigt med jämlikghet och jag tycker det är intressant med maktstrukturer i samhället... men när jag läser romaner vill jag gärna att de ska ge mig något nytt varje gång... och det enda nya som Nemerts böcker ger mig är att berättelsen utspelar sig i olika länder i olika historiska kontexter... jag blir uttråkad....

Eva Kiani

2011-10-04

En riktigt mysig måbra bok om en stark kvinna i en utsatt tid. Bör tilläggas att omdömet präglas starkt av att boken var precis vad jag behövde läsa om just då.

Marina Larsson

2010-08-08

underbar bok gillar stämningen och spänningen...

2010-08-01

Påminner om en gammal Allers-roman eller en Harlekinbok (om någon minns dem). Men jag tyckte om den! Perfekt sommarlyssning!

Ciccis bokblogg

2010-05-15

Den här berättelsen handlar om Catherina och utspelar sig i slutet av 1400-talet i Italien. Hennes mamma dog i barnsäng och vars sista önskan var att Catherina skulle växa upp hos sin farbror Antonio och hans hustru, eftersom Caterinas pappa var en känslokall man. Hon får en liten annorlunda uppfostran för att vara kvinna. Hon lär sig både att rida och att fäktas. Hon är även väldigt skicklig på att teckna och måla. Men när sedan hennes fosterfar dör så skickas hon hem till sin biologiske far. Han bestämmer sig för att gifta bort henne med en man för ett stycke land. Men i och med Catherinas hemkomst så börjar han förändras och när han väl har gift bort sin dotter så inser han att han har begått sitt livs största misstag. Mannen som han gifte bort sin dotter med visar sig vara en mycket grym och hänsynslös man.

Om man tycker om Elisabeth Nemerts böcker så kommer man att älska den här. Det är en historisk roman med mycket andliga tankar i. Elisabeths böcker bygger mycket på "utan mörker inget ljus", som det även är i det verkliga livet. Personligen så kan jag känna en viss trygghet och glädje när jag läser hennes böcker för de ger mig hopp på något sätt plus att jag gillar historiska romaner.Alltså för min del en riktig feel good roman!

2010-02-02

Alla historieintresserade varnas för denna ?harlekinbok?. Jag rekommenderar ?Renässansmänniskan: 1400-talets Italien ? myter och verklighet? av Michael Nordberg. Tidens förlag 1993. Har man läst den, går det inte annat än att tycka att det är oerhört löjligt att tro att man på den tiden tänkte ?new age tankar? och romansen med den historiska och mycket mäktige personen Lorenzo di Medici är bara så otrolig. Författarens första bok kan jag dock rekommendera och skriva kan hon ju.