Den vita liljan

Nemert, Elisabet

| 2003

ret r 1460. De italienska statsstaterna bekrigar varandra och pven, Sixtus IV, intrigerar fr att ka sin makt. I Palermo p Sicilien fds ett flickebarn som fr namnet Catherina Gravina. Hennes mor Francesca knner omedelbart att det r ngot speciellt med den lilla flickan och innan hon dr i sviterna efter frlossningen bnfaller hon svgerskan Anna att ta med sig dottern till Messina, s att hon rddas undan den knslokalle, kvinnofraktande fadern. Catherina fr en lycklig barndom. Fosterfrldrarna lskar henne som om hon vore deras egen och hon behller dessutom en sllsam kontakt med den dda modern som leder och beskyddar henne. Anna och hennes man Antonio ger Catherina en ngot otraditionell uppfostran. Hon undervisas i allt en adlig renssansdam br kunna men drillas ven i manliga frdigheter. Antonio upptcker ocks hennes slumrande konstnrliga begvning. Vid 19 rs...

Iris Eriksson

2015-08-21

Jag tycker ju s mycket om Nemerts bcker just fr att man vet att det kommer sluta bra. Det r en bok man bara kan stta sig ner och slappna av i. Visst hnder det saker som r mindre trevliga ocks men det finns alltid ett hopp, en positiv strle som lyser genom hela boken.

2014-12-10

Denna bok var bra med ett intressant slut

Bra story med mnga spnnande inslag, och de historiska elementen intresserar mig. andra sidan pminner den vldigt mycket om Nemerts frsta bok Bortom stjrnan och upplgget r liknande.. Slutbetyg: Frutom att den r aningen pretentis gillar jag den och speciellt andra delen av boken!

2012-08-29

Besviken. Trivial och trkig. Brukar gilla hennes bcker men detta var fr mycket. Kan ocks bero p kvinnan som lste som hade allt fr mycket socker i rsten.

2011-11-27

Historian upprepar sig... och jsp va trist det blir... Detta r tredje Nemert boken jag lst... och den handlar som vanligt om en stark och vacker kvinna som r utsatt i samhllet av galna mn, de trampar p henne och utvar makt och vld, men till slut trffar hon en man, vacker han ox, som trots tidens samhllssyn respekterar henne som den hon r, med de "manliga" egenskaper hon har och de fr varandra till slut... Jo missfrst mig rtt... jag tycker det r viktigt med jmlikghet och jag tycker det r intressant med maktstrukturer i samhllet... men nr jag lser romaner vill jag grna att de ska ge mig ngot nytt varje gng... och det enda nya som Nemerts bcker ger mig r att berttelsen utspelar sig i olika lnder i olika historiska kontexter... jag blir uttrkad....

Eva Kiani

2011-10-04

En riktigt mysig mbra bok om en stark kvinna i en utsatt tid. Br tillggas att omdmet prglas starkt av att boken var precis vad jag behvde lsa om just d.

Marina Larsson

2010-08-08

underbar bok gillar stmningen och spnningen...

2010-08-01

Pminner om en gammal Allers-roman eller en Harlekinbok (om ngon minns dem). Men jag tyckte om den! Perfekt sommarlyssning!

Cicci Harstrm

2010-05-15

Den hr berttelsen handlar om Catherina och utspelar sig i slutet av 1400-talet i Italien. Hennes mamma dog i barnsng och vars sista nskan var att Catherina skulle vxa upp hos sin farbror Antonio och hans hustru, eftersom Caterinas pappa var en knslokall man. Hon fr en liten annorlunda uppfostran fr att vara kvinna. Hon lr sig bde att rida och att fktas. Hon r ven vldigt skicklig p att teckna och mla. Men nr sedan hennes fosterfar dr s skickas hon hem till sin biologiske far. Han bestmmer sig fr att gifta bort henne med en man fr ett stycke land. Men i och med Catherinas hemkomst s brjar han frndras och nr han vl har gift bort sin dotter s inser han att han har begtt sitt livs strsta misstag. Mannen som han gifte bort sin dotter med visar sig vara en mycket grym och hnsynsls man.

Om man tycker om Elisabeth Nemerts bcker s kommer man att lska den hr. Det r en historisk roman med mycket andliga tankar i. Elisabeths bcker bygger mycket p "utan mrker inget ljus", som det ven r i det verkliga livet. Personligen s kan jag knna en viss trygghet och gldje nr jag lser hennes bcker fr de ger mig hopp p ngot stt plus att jag gillar historiska romaner.Allts fr min del en riktig feel good roman!

2010-02-02

Alla historieintresserade varnas fr denna ?harlekinbok?. Jag rekommenderar ?Renssansmnniskan: 1400-talets Italien ? myter och verklighet? av Michael Nordberg. Tidens frlag 1993. Har man lst den, gr det inte annat n att tycka att det r oerhrt ljligt att tro att man p den tiden tnkte ?new age tankar? och romansen med den historiska och mycket mktige personen Lorenzo di Medici r bara s otrolig. Frfattarens frsta bok kan jag dock rekommendera och skriva kan hon ju.