Den vita kungen

En mörk men samtidigt humoristisk berättelse om en uppväxt bakom järnridån. Elvaårige Djata är noga med att alltid vara hemma på söndagarna. Det var nämligen en söndag som militärpolisen kom för att hämta hans pappa, och han tror att pappan därför kommer tillbaka på en söndag. Under tiden leker Djata krig på de brinnande vetefälten, letar guld i övergivna lertäkter och smygtittar på pornografiska biofilmer. Men under den tuffa ytan skär faderns frånvaro djupa sår inom honom. När han till slut får reda på sanningen är hans barndom över för alltid. György Dragomán föddes 1973 i Transsylvanien men flyttade vid femton års ålder till Ungern. Han är journalist, filmkritiker och översättare. Hans prisbelönta genombrottsroman är delvis baserad på hans uppväxt i 80-talets Rumänien under Ceausescuregimen.

D

Den här boken beträder mig djupt. Med en berättarstil som påminner on Catcher in the Rye beskrivs en ung pojkes liv i ett totalitärt samhälle som nog måste vara Ceacescus Rumänien. Statens förtryck är inte mäktigt men godtyckligt, och kommunikationen mellan alla, utom de allra närmsta, reduceras till våld.

Eva Sandhammar

2010-08-22

Måste erkänna att jag bara läste de första 50 sidorna ordentligt och sen skummade igenom resten. Tycker ofta att romaner, där ett barn berättar i första person, blir tråkiga. Undantag finns men detta var inte ett sådant.

Väldigt konstigt slut!