Den vita katten

Black, Holly

| 2011

Sexig och provocerande noir-thriller av författaren till Spiderwick! Magi, action och romantik i en ny, fängslande urban fantasy-serie. Holly Black har skrivit en berättelse som inte lämnar någon oberörd... Cassel Sharpe kommer från en släkt som i århundraden kunnat manipulera känslor, minnen, lycka och död - de är berörare. Beröring är olagligt, vilket gör dem alla till brottslingar. Men Cassel, som är den yngste sonen till en känsloberörare, har inte den förmågan. Hans mörka hemlighet är av en annan sort - för tre år sedan dödade han sin bästa vän Lila.Bit för bit börjar Cassel pussla ihop trassliga minnesfragment, och med det uppdagas en konspiration långt mer komplicerad och farlig än han kunnat ana.

Iris Eriksson

2017-04-01

Det tog lång tid innan jag äntligen läste den här boken men glad att jag till sist gjorde det. Väldigt rörande slut!

Denna bok var okej men jag läser inte de övriga i serien för så bra tycker jag inte att den va =(

Elisabeth E

2012-10-24

Det här var en lite mer annorlunda ungdomsbok. Den handlar om Cassel Sharpe som tillhör en Berörarsläkt. Det finns tydligen olika sorters Berörare som kan göra olika saker, exempelvis ge någon nya minnen och ta bort gamla etc. Det finns även dödsberörare (vilket Cassels morfar är) som kan döda någon med en liten rörelse/petning bara.

Cassel går på en internatskola och försöker smälta in som en vanlig ung tonåring men det går inte riktigt som han har tänkt sig när han en dag vaknar upp på skolans tak och inser att han har gått i sömnen. I sömnen har han även drömt om en vit katt, som senare under berättelsens gång kommer att dyka upp. Förutom sömnproblem dras han med minnet att han dödade sin bästa vän Lila men han kommer inte ihåg varför han gjorde det eller hur det gick till.

Jag tror att det här kan bli en riktigt bra ungdomsserie och jag gillar att det inte finns en sockersöt kärlekshistoria i den utan den är lite mer dyster till sättet. Det finns säkert någon inte ont anande elev som jag kan tipsa denna bok om Del 2 - Den röda handsken har tydligen kommit ut också nu.

Bea Johansson

2012-08-30

Riktigt bra! Men får en fyra på grund av att den kan vara lite svår att förstå. Men en stjärnfyra!!! :)

Cecilia Fredriksson

2012-05-23

Mycket bättre än vad jag trodde. En lättläst bladvändare!

Moa Johansson

2012-03-24

Spännande historia om karaktärer man fäster sig vid!

Madelene Helgesson

2012-01-17

Spännande bok. Jag gillar att Black inte ser ner på sina läsare utan vet precis när det passar sig att avslöja saker och ting. Karaktärerna och världen de lever i är intressant och känns trovärdig.

Karin Söder

2011-08-08

Efter att ha läst Tithe, Ironside och Valiant så väntade jag mig såååå mycket mer av den här! Betyget är orättvist, jag vet det redan nu, men jag kan inte ge mer än 3 då jag är så besviken nu :-(.
Mer rättvist är det en spännande 'story' och en bok (serie) som jag varmt kan rekommendera!

annie åsbrink

2011-07-09

Åh så bra!! Älskar de här lite mörka i boken! Passar till den som är trött på twilight gullegullet, men ändå vill ha lite romantik och fantasy. I like!