Den vita frun

Skybäck, Frida

| 2012

Bok 2 av den hyllade historieläraren från Lund!År 1784 reser Maria som sällskap till Juliana Bielke och hennes mor Dorotea från Stockholm till Borgeby slott i Skåne. Den vackra och utmanande Juliana har förargat sin mor genom att i hemlighet förlova sig med den unge fattige konstnären Kasper, och av den anledningen beslutar Dorotea sig för att ta med dottern bort från storstadens lockelser till Borgeby, där inte mindre än tre unga, ogifta och adliga män befinner sig. Maria, som levt tillsammans med familjen Bielke sedan hennes mor dog i dysenteri, är i jämförelse med Juliana alldaglig och tillbakadragen och van att befinna sig i skuggan av sin välgörares dotter. Familjen som residerar på Borgeby slott präglas av inre motsättningar och mörka hemligheter. Petronella Rosenhielm har två söner, Elias och Hugo Grave. Hon är änka och omgift med ryttmästare William Rosenhielm som i sin tur har sonen...

Emma Sundström

2022-03-13

En bra bok, värd att läsas, men lite förutsägbart.

villa-freja.se

2018-09-27

Jag har läst ännu en historisk roman av Frida Skybäck. Hennes bokhandel-bok med nutida handling har fått stor uppmärksamhet, men jag tycker bäst om hennes historiska verk. Så är också Skybäck före detta lärare i historia och svenska.

Den vita frun är kanske en aningens förutsägbar, men det kan vara skönt att läsa en sådan bok mellan varven också.

Annika Sjöström

2017-05-28

Så banal. Stereotypa personligheter och helt förutsägbar handling.

Den här boken var spännande och bra tycker jag

2013-11-16

Jag tycker att själva grundidén är helt okej. Men språket är banalt, och ursäkta mig- men konversationerna karaktärerna emellan är så orealistisk skrivna med någon form av modern touch att det enbart blir pinsamt. Jag lyssnade på ljudboken, något jag verkligen inte kan rekommendera. Uppläsaren Hanna någonting- är utan tvekan den sämsta uppläsaren jag någonsin hört! Och gudarna ska veta att jag har hört många bedrövliga uppläsare. Hon borde förbjudas från att läsa in fler ljudböcker!

Sara Eriksson

2013-08-17

Jag tycker mycket om historiska romaner som utspelar sig i svensk miljö.. Det får mig att känna mig lite delaktig på något vis :) Språket flöt på, och historien var lätt att ta till sig.

Maria Nordström

2013-06-13

Roligt att Frida Skybäck ger sig på att skriva historiska romaner.