Den vita drottningen

Gregory, Philippa

| 2010

Krlek, makt och ddliga intrigerRosornas krig r en serie inbrdeskrig som utspelade sig i England under ren 1455 till 1485 mellan slkterna Lancaster (med en rd ros i vapensklden) och York (med en vit ros i vapensklden). I Den vita drottningen fr vi flja en kvinna som slss fr att verleva och fr att f makt, mitt under ett brinnande krig.Elisabet Woodville r nka. Hennes man har, som s mnga andra, dtt i inbrdeskriget. Hon tillhr slkten Lancaster som har frlorat mnga mn, mycket mark och nstan all makt. En dag mter Elizabeth en man och blir blixtfrlskad. Men mannen tillhr slkten York, den fr tillfllet segrande sidan i rosornas krig. De bda gifter sig, trots slkternas reservationer. Och s smningom installeras de som kung och drottning av England.Elizabeth stttas av den makthungriga slkten Lancaster men verallt finns det konspirationer. Mnga mn och kvinnor...

Izabela Horn

2021-01-29

Jag blev frlskad i Philippa Gregory efter att ha lst Den andra systern Boley. Har efter det lst fler bcker av henne och fast ingen r lika bra som den boken r det nd fantastisk lsning. Det samma gller Den Vita Drottningen. Hade historien lektionerna under min skoltid varit lina spnnande samtidigt lrorika som Gregorys bcker hade jag idag varit professor.
Kommer sjlvklart fortstta p serien Rosornas k

Nerdy Books

2019-04-17

Jag r ett fan av Philippa Gregory och tyckte om den hr boken faktiskt. Berttelsen var intressant med sina intriger, dtidens kultur och synstt samt alla krig. Dock kan jag hlla med om att den ibland var lite lngrandig, vilket kunde ha gjorts bttre. Men verlag var den vldigt bra!

Malin Sundman

2016-08-08

Svag trea. Lite hndelsels och dligt slut. Gillar dock hennes sprk.

Therese stman

2014-06-30

En bra bok, man drogs tillbaka i tiden. Den kndes lngdragen p vissa stllen. Betyg: 3,5

Detta var en bra bok tycker jag =)

Jessica Lundh

2013-09-28

Lite lngdragen, inte hennes bsta bik

Elisabeth E

2013-02-25

Bsta Gregoryboken hittills!

lskar hennes bcker!

Linn Lagerstrm

2011-03-15

Inte alls samma standard som Gregorys andra bcker.

Josefine D

2010-06-15

Tyckte verkligen om denna bok, ven om den kunde bli lite seg ibland. Tidsepoken och de historiska personerna som boken speglar r som vanligt vldigt intressanta att lsa om! :)

2010-05-27

Verkligen en klent berttad historia. Men tiden och personerna r ju intressanta. Hennes ldsta dotter blev mor till Henrik VIII. Hoppas fortsttnigen blir bttre.