Den vita döden

Hellberg, Björn

| 2009

Sportjournalisten Kim Stockman får av den mäktige förlagschefen Anselm Lorin ett intressant uppdrag: att skriva en omfattande dokumentär bok om tennis. Hon kastar sig med stor entusiasm över projektet, men får snart annat att tänka på. Sommaren 1991 blev hon uttagen till Båstad för en sammandragning för lovande tennisspelare. Så småningom blir det uppenbart för henne att någon långt i efterhand önskar tillfoga gruppen största möjliga skada. Den vita sporten förvandlas till den vita döden för de forna lägerdeltagarna, och Kim befinner sig själv i den direkta riskzonen. BJÖRN HELLBERG är sedan decennier en etablerad världsauktoritet i tennis. Totalt har han bevakat uppemot hundra Grand Slam-turneringar, däribland Wimbledon varje år sedan 1967, utan en missad speldag. Han har producerat ett tjugotal böcker om ämnet och tiotusentals artiklar i dags- och fackpress samt varit flitig medarbetare...

Rasmusmatte .

2013-07-24

Ojj detta är då inte den bästa Hellbergaren

Mats Olander

2011-05-19

En av hans bättre böcker. Ovanligt sköna karaktärer, bra handling. Sen vet ju han allt om tennis, så lite tennis historia har han även tryckt in. Lätt läst.

Boken hade säkert varit bra - om man gillar tennis.
Mycket fakta om tennisens historia. Alldeles för mycket tennis, för lite deckare.

Patricia B

2009-11-11

Hade jag varit det minsta intresserad av tennis hade jag älskat boken, nu tycker jag "bara" att den är bra :) Hellberg är så bra!!