Den vita borgen

Pamuk, Orhan

| 2002

En ung italiensk dling tas under en sjresa till fnga av turkiska sjrvare och frs till Istanbul. Tiden r 1600-tal. Han blir slav hos vetenskapsmannen och astrologen Hodja. De bda mnnen visar sig vara lika varandra till frvxling. Tillsammans arbetar de tv med en rad uppfinningar och astrologiska frutsgelser fr sultanen. Fr dennes rkning konstruerar de ocks en gigantisk krigsmaskin som anvnds fr att i ett stort flttg mot Polen belgra den vita borg som titeln omtalar. Den vita borgen har versatts till 14 sprk och har etablerat den turkiske frfattaren Orhan Pamuk (fdd 1952) som ett av de stora namnen i samtidslitteraturen. Denna stllning har sedan ytterligare strkts med Den svarta boken (p svenska 1995) och Mitt namn r rd (2002). versttning frn turkiskan av Kemal Yamanlar i samarbete med Anne-Marie zkk.

Katrin Lindh

2019-11-22

Victoire Marcel

2015-10-23

Fascinerande, vlskriven berttelse. Jag tyckte om den mrkliga dynamiken mellan de tv mnnen.

Joel Sjstrand

2012-08-24

grnslandet mellan kulturer och en mnniskas identitet tycker jag knns som huvudtemat. Ena huvudpersonen lever historiels i ett samhlle han r total frmling i. Kanske kan berttelsen lsas som en utvecklingshistoria fr relationen mellan st/vst, men det frskte jag inte mig p.

ven relationen sjl/kropp r intressant att lsa in. Fast nej, varenda dynamisk relation man kan komma p kan nog f en ny idebild.

Helt enkelt: Bra skit, det hr!

Nanna Naumann

2011-09-07

Helt ok snabb lsning. Om en man som blir tillfngatagen och sld som slav till en annan man som ser likadan ut. En psykologisk studie kring hur ngon anpassar sig som slav, utan att vara srskilt djup.

Nedhal Pirababi

2010-01-07

En sagobok. Bra

Meltem Dzakin

2009-12-02

En liten, till synes ansprkls bok som har hittat sig till svenska lngt innan Pamuks nobelpris. Msterlig berttarteknik! Pamuk lyckas beskriva de universella karaktrsdragen hos mnniskan. Dessutom en bttre guide till den historiska staden Istanbul n Pamuks bok som just heter Istanbul.