Den vidunderliga kärlekens historia

Vallgren, Carl-Johan

| 2002

Vinnare av Augustpriset som bästa svenska roman 2002. Det är inte bara hans kärlek som är vidunderlig ? utan också han själv, Hercule Barfuss. Alltsedan han föddes på ett glädjehus i Königsberg 1813 har han väckt människors fasa med sin vanställdhet. Han är också döv, och dvärg, men han har fått en sällsynt gåva ? förmågan att läsa andras tankar. Den kommer att skänka honom ett våldsamt och märkligt öde, och farliga fiender... Vi följer Hercule till kloster och dårhus, till Vatikanen och varietésällskap, Swedenborgianer och salonger, och får också inblick i framväxten av de dövas språk. Men först och främst är romanen en förunderlig och gripande kärlekshistoria. Hercule Barfuss glömmer aldrig den flicka som föddes på bordellen samma natt som han, och samhörigheten med henne, Henriette Vogel, blir ledstjärnan för hela hans liv. "Carl-Johan Vallgren har skrivit ett mästerverk,...

Izabela Kosznik

2017-08-23

Carl-Johan Vallgren har skrivit en riktigt vacker kärlekshistoria, Skönheten och Odjuret vuxen version. Utspelar sig i början av 1800 talet och ger inblick i en tid då människor var grymma mot allt som var annorlunda, konflikten mellan religionen och vetenskapet, och stora sociala klyftor. Språket är vacker och Vallgren är mästare på att ge liv i historien genom detaljrika beskrivningar som får läsaren att se allt framför sig.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra

michael sivenbring

2016-10-24

Språklig kärlek. Vilken ordsmed Vallgren är.

Victoire Marcel

2016-01-24

En väldigt välskriven och fascinerande berättelse - Vallgren har verkligen rik fantasi!

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Lite svår

Sara Green

2015-10-02

Underhållande och fascinerande berättarstil!

Anna Hassel

2015-07-21

Fantastisk!

Camilla Carlsson

2015-06-18

En spännande, känslosam, kärleksfull historia om vi människor och våra ljusa och mörka sidor.

Elin Frans

2015-03-29

En av mina absoluta favoriter. Underbar historia och underbart språk. Författaren är en finurlig, kompetent och riktigt bra författare.

Carola Sledd

2015-01-11

Läs den. Bara gör det.

Underbart gripande bok. Jag var helt uppslukad av den.

Marie Falk

2014-09-30

En av de bättre böcker jag har läst. Underbar vuxensaga och jag förundras över hur författaren lyckas få till denna historia.

Johan L

2014-08-13

Helt underbar. Språket, historien, Hercule...ALLT!!!

Y

Ylva Öjes

2014-08-10

Fantastiskt vackert språk och en vidunderlig historia!

Merja A

2014-03-20

Vilken fascinerande vuxensaga! Den innehåller mycket grymhet, vidunderlig kärlek och väldigt mycket fantasieggande inslag. Det kändes lite väl överdrivet ibland, därför blir betyget lägre är jag först trodde.

Ann Augustsson

2014-02-10

Världens bästa bok.

Nina Andersson

2014-02-10

En underbar bok om godhet och dess motsatta. En resa in i sagans verkliga värld

Bengt Girvall

2013-11-20

Väldigt lik Delblancs tidigare böcker! Läs gärna Homunculus o Nattresa av Delblanc!

Min enda 5a! Älskar boken!

Emma Andersson

2013-10-22

Marina Trenkoska

2013-09-18

underbart språk, men inte så mycket mer. läste inte ut den

Karin Norlander

2013-09-11

Började så bra men sen dog den ut

Lotta Högsten

2013-08-25

En underbar, fängslande bok.

Jonas Hennings

2013-08-16

Spännande, vackert och en riktig resa! Det var precis så bra som jag hoppades på!

Emma Björklund

2013-07-09

mycket bra bok och gripande. Läs den!

Maritha .

2013-06-22

Nja. Språket är vackert men själva historien får mig egentligen mest att klentroget höja på ögonbrynen. Tyvärr en besvikelse efter att ha hört den lovordas så mycket.

Lars Isaksson

2013-06-20

På senare tid har jag börjat indela författare i olika fack. Ett fack för de som äger gåvan att komponera en bra historia, och ett fack för de som har ett gott språk som skiljer sig från mängden. Carl-Johan Vallgren kan i och med denna bok placeras i båda facken. Själva historien är likt titeln vidunderlig. Berättelsen reser tillbaka i historien och placerar sig själv bland folk som i verkligheten existerat, vilket på något sett ger berättelsen en stabil grund att stå på. Språket äger en något högtravande ton men i och med berättelsens historiska klang lämpar sig det alldeles utmärkt. Saknas gör egentligen bara ett smidigt sätt att väva ihop berättelsen på. Den hoppar med jämna mellanrum från olika händelser till en annan, vilket säkerligen underlättat skrivandet av boken, men vilket lämnar läsaren med en känsla av tomrum. Att lyckas binda samman en vidunderlig historia av denna kaliber är kanske är en omöjlighet. I det stora hela har jag stor behållning av bokens välmålade innehåll. Kanske är också karaktärernas personlighet något platta och ointressanta, men likt den längdhoppande kronologiska följden är karaktärernas öden för vidunderliga för vidunderliga personligheter, kanske.

Pernilla Lindholm

2013-06-19

En mycket omtyckt bok. Underligt nog gillade jag den bättre första gången jag läste den, trots att jag var helt säker på att det skulle vara en av de där böckerna som växer mer och mer med tiden. Hur som helst, mer än läsvärd och en solklar fyra!

Karin Ljung

2013-06-17

För 10 år sedan gav jag boken en 5. Idag får den bara en 4. Historien är svindlande, vacker och tragisk men lite väl osammanhängande. Det kan även vara jag som är lite osammanhängande. Oklart.
Språket däremot är som poesi. Läs!

Maria Linder

2013-06-05

Innehåller mer elände än lycka! Men absolut läsvärd, men det väl detaljerade språket gör att det tar lite tid att komma igenom den.

Marc Moore

2013-04-20

H P Lovecraft möter Umberto Eco.
Färgstark och levande roman, den ger mig lust att göra efterforskningar i det som nämns.
Vacker och välskriven.
Det lustiga är att det känns som om det utspelar sig under medeltiden snarare än under 1800-talet, men vad vet jag.

Moody Blue

2013-03-31

Överlag en väldigt bra, och välskriven, bok men med ett par små hål i historien som författaren gärna hade fått utveckla för en djupare insyn. Det blev lite platt.

Annechatrin Branden

2013-02-26

Vilken story! Gillade den mycket!

Anders Hildingsson

2012-12-11

Lite svårt språk i början. Men man kommer snart in i det och tänker snart inte på det. Spännande och originell bok.

christian calonne

2012-11-21

Eget språk med passionerad värme.

Hannes Skarin

2012-11-13

Det finns bara en anledning att betyget inte blir 4/5. Jag fullkomligt älskar kapitel 8 och 9. Kapitel 7 är också riktigt bra. Men. Det tog nästan 160 sidor innan jag verkligen blev berörd och intresserad. Innan dess är boken bra, men bara bra. Sedan, bortsett från slutet, är jag i extas. Jag glömmer bort min omgivning och sugs in i berättelsen. Carl-Johan skriver så oerhört vackert. Vilket språk!, vilka beskrivningar av kärlek, hat, svartsjuka. Alla liknelser. Om det ändå hade börjat tidigare. 4/6

Linda F

2012-10-11

För mig finns bara en sak att säga, UNDERLIG! Boken är svår att greppa på nåt vis.

Sara Marklund

Underbar och oförglömlig

Carina Rejmus Cohen

2012-09-19

Ett mästerverk!

En av de bästa böcker jag läst.

Jesper Ström

2012-09-08

Den missbildade, döve dvärgen Hercule Barfuss skildrar sin förhäxande resa genom 1800-talets Europa på jakt efter sin stora kärlek Henriette... med avancerad tankeläsning som främsta vapen!

Oj, vad omslaget lurade mig! Vad som verkade som en högstämd romantisk kärleksbok, är en fullständigt fantastiskt flödande skröna av yttersta världsklass, som får Baron Münchhausens fantasier att blekna i jämförelse!

Vallgrens iver att blanda paravetenskap med sagor av raffinerad Bröderna Grimm-kaliber är SÅ smittande... och hålls i effektiva tyglar genom sin relativt korta längd. Bloddrypande mustigt, intelligent omtumlande och lika gripande som berättelsen om John "Elefantmannen" Merrick - läs den NU!

Helena Rasmusson

2012-08-14

Tragisk, hemsk och alldeles underbar!!! Fantastisk historia om människors fördomar, hat och kärlek. Måste läsas! En 4 !!

Thomas Sievert

2012-07-16

Väldigt stark, gripande berättelse.

Markus Jonser

2012-07-03

Den värkar spännande

Smakar mera

Camilla Nilsson

2012-06-04

Gillar hur Vallgren bygger upp kärlekshistorien utan att det någonsin blir klyschigt, och språket är så väldigt vackert och mustigt. Absolut en av de bästa böcker jag har läst hittills i år!

Viveca Sten

2012-05-21

En magisk berättelse.

Anna

2012-05-19

En fantastisk bok som tyvärr stöter bort killar genom att ha ordet kärlek i titeln, men de killar som jag tvingat läsa den blev helt saliga.
Underbar och annorlunda.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Flera tummar upp!! En vidunderlig kärlek

Felicia Dahlqvist

2012-04-07

Jag tyckte mycket om den här boken och pendlade mycket mellan trea och fyra i betyg, den är alldeles på gränsen för mig, men det blev ändå en trea. Det är en väldigt fängslande historia och Vallgren är en ypperlig berättare, men boken är lite för ojämn och inte tillräckligt stark för ett högre betyg. Dock mycket bra och absolut läsvärd!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Den här boken kan jag veerkligen rekommendera för den som gillar böcker som handlar om MÄNNISKOR- RIKTIGA MÄNNISKOR!

Eva Sonesson

2012-03-12

Fick börja om på boken flera gånger, tror det var först 4e gången som jag kom förbi dom första hundra doserna och upplevde att boken blev läsvärd. Till och med bra.

Eva-Lotta Björk

2012-03-12

En av de bästa böcker jag någonsin läst. Läs den!

Erika Rönngård

2012-02-15

Svag fyra. Vallgren har ett oerhört fint språk och boken börjar fantastiskt. Det är när vi kommer till den senare halvans hämndaktioner som jag tröttnar, men avslutningen blir trots allt fin.

Eva Grufman

2012-02-12

En av de absolut bästa böckerna jag någonsin läst.

Kamali 

2012-01-17

Det var nu över tio år sedan jag läste denna pärla och bokens karaktärer framträder fortfarande otroligt tydligt för mig. En av mina absoluta favoriter genom tiderna!

Liva Bratthall

2012-01-07

Blev förtrollad!

elizabeth sundwall

2011-12-01

Fantastisk historia. Jag lyssnade på den och det var nog det bästa för mig. Språket är enastående och jag hade nog inte fått samma behållning av boken om jag läst den. Älskade den!!

Mauritz Jonasson

2011-11-29

Den här fick en 5a.

Elin Rickmarker

2011-11-27

MYCKET bra bok!!

Lasse Nordenhem

2011-11-27

Riktigt bra bok. Vallgrens språk är på hög nivå.

Sari Karlsson

2011-11-26

Ville tycka om den, men det var något för overkligt och vidunderligt med den. Den berörde mig aldrig personligen...

Maria W

2011-11-16

Magisk!

Anita H

2011-11-13

Mycket fängslande , annorlunda bok !

Victoria Antonsson

2011-11-03

Hade höga förväntningar på den här boken men jag tycker inte ens att den är värd att läsas ut. Visserligen skriver författaren bra, men jag känner ingen sympati med dvärgen och i många beskrivningar känner jag inget annat än obehag.

Kamali 

2011-09-26

Bästa boken någonsin!

Jari Saarelainen

2011-09-25

Toppbetyg ! Vallgren är och kommer räknas som en av de största författarna i Sverige. En virtous språkbehandling och en skaparglädje som värmer själen.

Anna Idrestam

2011-09-23

Fantastisk. Kan det bli bättre?!

En intressant och annorlunda berättelse, inte riktigt min typ av böcker.Betyget blir helt klart godkänt,,kanske blivit lite mer om jag inte nyligen läst Parfymen av Patrick Süskind.Dessa böcker var lite lika på något sätt..Helt klart en bra läsupplevelse

Jag slukade den! En bok jag letat efter utan att veta om det.

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Underbar bok. Välskriven, rolig, fantasifull, romantisk, oförutsägbar.

Helena Kihl

2011-06-16

En underbart fin historia som verkligen griper tag i en. Hemskt män ändå vacker historia, fick en att inse hur mycket en persons insida betyder! Läsvärd!

Mikaela Eriksson

2011-06-03

Älskar boken! Har läst den flera gånger, en riktigt bra bok och jag grät mot slutet.

Sofie Petersson

2011-05-13

En roman om en missbildad dvärg som kan läsa folks tankar och vars hela liv kretsar kring hans kärlek Henriette Vogel. En bra bok, men i mina ögon överskattad.

Elin Olsson

2011-04-26

fasansfullt spännande och underbart romantisk. nostalgisk och tragikomisk bok som lämnar stora spår.

peter rudbeck

2011-02-03

Den lille Hercule och hans kärlek Fågel för mig in i en skymmning under några kvällar då ljuskäglor likt krigets luftvärnsstrålkastare sakta spelade över himlen,besköt gråsvarta moln med söndertrasat ljus och förvandlade dem till en långsamt fallande känsla av ödslighet och sorg. När dagen gryr och regnet fällt ljusen ner mot höstlöv och smutsiga högar av förtidig snö,då växer optimismen i uppenbarelsen över att även det förskräckliga i tillvaron är nödvändigt för att hitta ljuset i kärva öden.

Anna-Karin L

2011-01-14

Vidunderligt bra bok som jag är glad att ha läst! Läs den!

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Underbar bok - läs den!

Har avslutat en fantastisk författaruppläsning av en helt otroligt färgstark, grym, känslofylld berättelse utspelad under 1800-talets första hälft men med applicerbarhet på nuet. Vilken kärlekshistoria, vilket vackert språk, vilken grymhet, vilken njutning!!! Så befängt att jag låtit den stå i bokhyllan sedan 2003 bara för att jag inte trodde jag gillade att ?lyssna på böcker?. Att höra Vallgren läsa den var som att sitta med honom och att han läste den bara för mig!!!

amanda hildur

2010-09-15

boken var bra men aldrig så bra att den gav mig någon speciell läsupplevelse. även om vallgren jobbar hårt med beskrivningar av karaktären tycker jag inte att jag lär känna denne tillräckligt för att ge huvudpersonen den sympati han förtjänar. det blir lite krystat och ganska pretto ibland och de "fantastiska" kärleksbeskrivningarna som finns är klychiga. ändå får boken en trea för den hade trots allt en fin berättelse och handlade om något spännande och ovanligt. läs den, för all del!

Monika Häägg

2010-08-08

En underlig och vidunderlig historia. Känns bra att jag nu äntligen har läst den!

Ulla Edlén

2010-08-07

Överskattad

Ann-Lis Engbom

2010-08-02

En vacker och rik prosa, men jag kunde inte hålla intresset uppe hela tiden. Jag är inte så förtjust i den groteska lidelsen.

Moa Aarenstrup

2010-07-21

Originell och intressant.

Hillevi Good

2010-07-12

Spännande och underhållande, men lite irriterande på nåt sätt. Det kanske är för att CJV älskar beskriva många äckliga detaljer.

Susanna Rolfsdotter

2010-06-25

Att sakta sjunka ned i stolen, långsamt sjunka in någon annanstans, i någon en annan tid... Här lever du med i historien. Helt enkelt en underbar berättelse... .

Angelica Hvass

2010-06-22

En av de bästa böcker jag läst, målande, vacker och mörk på samma gång. Jag tycker om böcker där inte allt är verklighets baserat. Det ska vara lite mystik i det hela..mycket bra!!

Gunilla Andersson

2010-06-09

Sällsam,svårmodig berättelse som såväl är vacker, smärtsam och ljuv.

Helena Niininen

2010-06-06

En helt underbar bok med en underbar historia som berättas. Rekommenderas för dig som ännu inte har läst denna bok.

Nils Thor

2010-05-24

Det var verkligen en fantastisk historia. Tyckte nog att han överdrev väl mycket både när det gällde monstrets utseende och känslorna mellan Henriette och Hercule. Boken tappade helt trovärdighet i slutet. Blev något besviken.

miles andreas

2010-04-18

en usel bok! trist och patetisk. som parfymen fast tom s'mre! pretanti;s och likt alcemistenen bok fr; tr[km'nsar som kan k'nna sig f[ en inblick och en delaktighet i n[got som inte finns.,,

Julia Nilsson

2010-04-15

Okej, men jag hade högre förväntningar på den. Tyckte där var för mycket äckligheter i den - tåler inte riktigt sånt...

Fredrik Evertsson

2010-04-14

Betagande!

Linda Lindblom

2010-03-19

Gillade boken till en början, men var nog alldeles för okencentrerad i slutet, som jag tycker blev lite rörigt. Får nog läsa om den så jag kan förstå den!

Lisa Brink

2010-02-13

En underbar bok!

Lotta Norén

2010-02-10

Hade stora förväntningar på den här boken. Men tyvärr blev det inte alls vad jag hade tänkt.

Christina Karlsson

2010-02-03

Min favoritbok!

Sara Sandquist

2010-01-22

Ett helt underbart språk på en fin historia. Jag grät. Jag blev arg. Jag skrattade. Boken väckte minst sagt känslor hos mig.

Ellinor Karlberg

2010-01-07

En fantastisk bok och en riktig favorit som kommer sparas i bokhyllan för omläsning..

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Jag tyckte inte att den var så bra.. Lade ner efter ett tag. Inte alls min typ av bok. Baksidan lovade mycket, men jag tyckte inte att det höll, alls.

Nedhal Pirababi

2009-12-16

Upplevelse och en bok av hög kvalité.

therese allvar

2009-11-28

Jag formligen älskade 2/3 av den här boken, språket, karaktärerna, berättelsen. Tyvärr tappade den mycket på slutet.

Helt värdelös bok enligt mig....

Maria Lindgren

2009-11-13

Jag älskade språket i den här boken och den annorlunda berättelsen. Boken var vacker, den gav mig insikter.

Lotta Norén

2009-10-19

Susanna Gyllenbåga

2009-10-07

Tänk om man kunde skriva så här... så vackert, så betagande så uppslukande

Elisabeth Ljungdahl

2009-09-26

En härlig skröna!

Niklas Olsson

2009-09-24

En av de bästa...

victoria westermark

2009-09-23

Bland det bästa jag läst, en fantastisk berättare.

A L

2009-09-21

Men, men, men...? Varför är det INGEN som har märkt att detta är en tam kopia av Rövarna i Skuleskogen?

Christin Carlsson

2009-09-16

spännande, fängslande om livet och kärleken för Hercul Barfuss

Jonas Olsson

2009-09-13

En vidunderlig bok

Anneli Neuman

2009-09-10

Den underbaraste boken i min bokhylla Rekommenderar den varmt.

marten l

2009-08-19

En av de bättre böcker producerad av en svensk de senaste 20 åren.

Tove Skarstedt

2009-08-13

Även om ni inte tänkt läsa den här boken så ge tio minuter på att läsa det inledande kapitlet när läkaren kommer till bordellen i Königsberg på natten för att förlösa huvudpersonen! Fantastiskt bra!

Maria Hamström

2009-08-12

En helt fantastisk historia full av fantasi, äventyr, sagor, kärlek och ömhet. Den kräver att man ger sig hän men när man gör det blir manförtrollad.

2009-05-26

Denna vidunderligt vackra bok om kärlek smärta och utanförskap läste jag för flera år sedan och den bär jag med mig nära mitt hjärta, det var den första bok som jag förärade med understrykningar, utropstecken och andra små noteringar. Jag var själv nyförälskad och den känslan av alltings härlighet i kombination med alltings skörhet, så sårbar som kärlek och närhet till andra människor är, sätter Vallgren ord på, på ett fantastiskt sätt. Samtidigt är det en historisk roman vilket jag älskar, där jag dras med i historian och lär mig hur det var, hur det kändes vad som hände...

Elin Petersson

2009-04-22

Efter att ha gjort otaliga försök med Den vidunderliga kärlekens historia har jag var gång lagt tillbaks den i bokhyllan efter de 30 första sidorna. Jag kan inte riktigt peka på varför men språket tilltalade mig helt enkelt inte för ett par år sedan. Med ytterligare bokår på nacken samt en nyupptäckt utav Carl-Johan Vallgren efter Kunzelmann & Kunzelmann bestämde jag mig sedemera att ge den en tredje chans. Det är jag mycket glad att jag gjorde. Den episka berättelsen om den vanskapta dvärgen Hercule Barfuss grep tag i mig på ett ovanligt sätt. Miljöerna och skildringarna i boken gav mig en resa in i 1800 talets Tyskland, Italien och Danmark. En resa jag inte vill vara utan. Boken hade till skillnad från Kunzelmann & Kunzelmann ett sådant flyt att det var nästintill omöjligt att lägga den ifrån sig. Jag ville veta allt om Hercule och hans drämmars kvinna Henriette Fogel. I boken beskrivs en kärlek bortom all sorts yta, en kärlek man sällan läser om i dagens romaner. En kärlek som sträcker sig över ett helt liv. Man får i boken följa Hercule genom hans liv i fångenskap, varitésällskap, Vatikanen, Berlin och slutligen över Atlanten där han slutar sina dagar. Den vidunderliga kärlekens historia är en roman jag sent kommer att glömma.