Den vidunderliga krlekens historia

Vallgren, Carl-Johan

| 2002

Vinnare av Augustpriset som bsta svenska roman 2002. Det r inte bara hans krlek som r vidunderlig ? utan ocks han sjlv, Hercule Barfuss. Alltsedan han fddes p ett gldjehus i Knigsberg 1813 har han vckt mnniskors fasa med sin vanstlldhet. Han r ocks dv, och dvrg, men han har ftt en sllsynt gva ? frmgan att lsa andras tankar. Den kommer att sknka honom ett vldsamt och mrkligt de, och farliga fiender... Vi fljer Hercule till kloster och drhus, till Vatikanen och varietsllskap, Swedenborgianer och salonger, och fr ocks inblick i framvxten av de dvas sprk. Men frst och frmst r romanen en frunderlig och gripande krlekshistoria. Hercule Barfuss glmmer aldrig den flicka som fddes p bordellen samma natt som han, och samhrigheten med henne, Henriette Vogel, blir ledstjrnan fr hela hans liv. "Carl-Johan Vallgren har skrivit ett msterverk,...

Carl-Johan Vallgren har skrivit en riktigt vacker krlekshistoria, Sknheten och Odjuret vuxen version. Utspelar sig i brjan av 1800 talet och ger inblick i en tid d mnniskor var grymma mot allt som var annorlunda, konflikten mellan religionen och vetenskapet, och stora sociala klyftor. Sprket r vacker och Vallgren r mstare p att ge liv i historien genom detaljrika beskrivningar som fr lsaren att se allt framfr sig.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra

michael sivenbring

2016-10-24

Sprklig krlek. Vilken ordsmed Vallgren r.

Victoire Marcel

2016-01-24

En vldigt vlskriven och fascinerande berttelse - Vallgren har verkligen rik fantasi!

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Lite svr

Sara Green

2015-10-02

Underhllande och fascinerande berttarstil!

Anna Hassel

2015-07-21

Fantastisk!

Camilla Carlsson

2015-06-18

En spnnande, knslosam, krleksfull historia om vi mnniskor och vra ljusa och mrka sidor.

Elin Frans

2015-03-29

En av mina absoluta favoriter. Underbar historia och underbart sprk. Frfattaren r en finurlig, kompetent och riktigt bra frfattare.

Carola Sledd

2015-01-11

Ls den. Bara gr det.

Underbart gripande bok. Jag var helt uppslukad av den.

Marie Falk

2014-09-30

En av de bttre bcker jag har lst. Underbar vuxensaga och jag frundras ver hur frfattaren lyckas f till denna historia.

Johan L

2014-08-13

Helt underbar. Sprket, historien, Hercule...ALLT!!!

Y

Ylva jes

2014-08-10

Fantastiskt vackert sprk och en vidunderlig historia!

Merja A

2014-03-20

Vilken fascinerande vuxensaga! Den innehller mycket grymhet, vidunderlig krlek och vldigt mycket fantasieggande inslag. Det kndes lite vl verdrivet ibland, drfr blir betyget lgre r jag frst trodde.

Ann Augustsson

2014-02-10

Vrldens bsta bok.

Nina Andersson

2014-02-10

En underbar bok om godhet och dess motsatta. En resa in i sagans verkliga vrld

Bengt Girvall

2013-11-20

Vldigt lik Delblancs tidigare bcker! Ls grna Homunculus o Nattresa av Delblanc!

Min enda 5a! lskar boken!

Emma Andersson

2013-10-22

Marina Trenkoska

2013-09-18

underbart sprk, men inte s mycket mer. lste inte ut den

Karin Norlander

2013-09-11

Brjade s bra men sen dog den ut

Lotta Hgsten

2013-08-25

En underbar, fngslande bok.

Jonas Hennings

2013-08-16

Spnnande, vackert och en riktig resa! Det var precis s bra som jag hoppades p!

Emma Bjrklund

2013-07-09

mycket bra bok och gripande. Ls den!

Maritha .

2013-06-22

Nja. Sprket r vackert men sjlva historien fr mig egentligen mest att klentroget hja p gonbrynen. Tyvrr en besvikelse efter att ha hrt den lovordas s mycket.

Lars Isaksson

2013-06-20

P senare tid har jag brjat indela frfattare i olika fack. Ett fack fr de som ger gvan att komponera en bra historia, och ett fack fr de som har ett gott sprk som skiljer sig frn mngden. Carl-Johan Vallgren kan i och med denna bok placeras i bda facken. Sjlva historien r likt titeln vidunderlig. Berttelsen reser tillbaka i historien och placerar sig sjlv bland folk som i verkligheten existerat, vilket p ngot sett ger berttelsen en stabil grund att st p. Sprket ger en ngot hgtravande ton men i och med berttelsens historiska klang lmpar sig det alldeles utmrkt. Saknas gr egentligen bara ett smidigt stt att vva ihop berttelsen p. Den hoppar med jmna mellanrum frn olika hndelser till en annan, vilket skerligen underlttat skrivandet av boken, men vilket lmnar lsaren med en knsla av tomrum. Att lyckas binda samman en vidunderlig historia av denna kaliber r kanske r en omjlighet. I det stora hela har jag stor behllning av bokens vlmlade innehll. Kanske r ocks karaktrernas personlighet ngot platta och ointressanta, men likt den lngdhoppande kronologiska fljden r karaktrernas den fr vidunderliga fr vidunderliga personligheter, kanske.

Pernilla Lindholm

2013-06-19

En mycket omtyckt bok. Underligt nog gillade jag den bttre frsta gngen jag lste den, trots att jag var helt sker p att det skulle vara en av de dr bckerna som vxer mer och mer med tiden. Hur som helst, mer n lsvrd och en solklar fyra!

Karin Ljung

2013-06-17

Fr 10 r sedan gav jag boken en 5. Idag fr den bara en 4. Historien r svindlande, vacker och tragisk men lite vl osammanhngande. Det kan ven vara jag som r lite osammanhngande. Oklart.
Sprket dremot r som poesi. Ls!

Maria Linder

2013-06-05

Innehller mer elnde n lycka! Men absolut lsvrd, men det vl detaljerade sprket gr att det tar lite tid att komma igenom den.

Marc Moore

2013-04-20

H P Lovecraft mter Umberto Eco.
Frgstark och levande roman, den ger mig lust att gra efterforskningar i det som nmns.
Vacker och vlskriven.
Det lustiga r att det knns som om det utspelar sig under medeltiden snarare n under 1800-talet, men vad vet jag.

Moody Blue

2013-03-31

verlag en vldigt bra, och vlskriven, bok men med ett par sm hl i historien som frfattaren grna hade ftt utveckla fr en djupare insyn. Det blev lite platt.

Annechatrin Branden

2013-02-26

Vilken story! Gillade den mycket!

Anders Hildingsson

2012-12-11

Lite svrt sprk i brjan. Men man kommer snart in i det och tnker snart inte p det. Spnnande och originell bok.

christian calonne

2012-11-21

Eget sprk med passionerad vrme.

Hannes Skarin

2012-11-13

Det finns bara en anledning att betyget inte blir 4/5. Jag fullkomligt lskar kapitel 8 och 9. Kapitel 7 r ocks riktigt bra. Men. Det tog nstan 160 sidor innan jag verkligen blev berrd och intresserad. Innan dess r boken bra, men bara bra. Sedan, bortsett frn slutet, r jag i extas. Jag glmmer bort min omgivning och sugs in i berttelsen. Carl-Johan skriver s oerhrt vackert. Vilket sprk!, vilka beskrivningar av krlek, hat, svartsjuka. Alla liknelser. Om det nd hade brjat tidigare. 4/6

Linda F

2012-10-11

Fr mig finns bara en sak att sga, UNDERLIG! Boken r svr att greppa p nt vis.

Sara Marklund

Underbar och ofrglmlig

Carina Rejmus Cohen

2012-09-19

Ett msterverk!

En av de bsta bcker jag lst.

Jesper Strm

2012-09-08

Den missbildade, döve dvärgen Hercule Barfuss skildrar sin förhäxande resa genom 1800-talets Europa på jakt efter sin stora kärlek Henriette... med avancerad tankeläsning som främsta vapen!

Oj, vad omslaget lurade mig! Vad som verkade som en högstämd romantisk kärleksbok, är en fullständigt fantastiskt flödande skröna av yttersta världsklass, som får Baron Münchhausens fantasier att blekna i jämförelse!

Vallgrens iver att blanda paravetenskap med sagor av raffinerad Bröderna Grimm-kaliber är SÅ smittande... och hålls i effektiva tyglar genom sin relativt korta längd. Bloddrypande mustigt, intelligent omtumlande och lika gripande som berättelsen om John "Elefantmannen" Merrick - läs den NU!

Helena Rasmusson

2012-08-14

Tragisk, hemsk och alldeles underbar!!! Fantastisk historia om mnniskors frdomar, hat och krlek. Mste lsas! En 4 !!

Thomas Sievert

2012-07-16

Vldigt stark, gripande berttelse.

Markus Jonser

2012-07-03

Den vrkar spnnande

Smakar mera

Camilla Nilsson

2012-06-04

Gillar hur Vallgren bygger upp krlekshistorien utan att det ngonsin blir klyschigt, och sprket r s vldigt vackert och mustigt. Absolut en av de bsta bcker jag har lst hittills i r!

Viveca Sten

2012-05-21

En magisk berttelse.

Anna

2012-05-19

En fantastisk bok som tyvrr stter bort killar genom att ha ordet krlek i titeln, men de killar som jag tvingat lsa den blev helt saliga.
Underbar och annorlunda.

Johanna Tallroth

2012-04-11

Flera tummar upp!! En vidunderlig krlek

Felicia Dahlqvist

2012-04-07

Jag tyckte mycket om den hr boken och pendlade mycket mellan trea och fyra i betyg, den r alldeles p grnsen fr mig, men det blev nd en trea. Det r en vldigt fngslande historia och Vallgren r en ypperlig berttare, men boken r lite fr ojmn och inte tillrckligt stark fr ett hgre betyg. Dock mycket bra och absolut lsvrd!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Den hr boken kan jag veerkligen rekommendera fr den som gillar bcker som handlar om MNNISKOR- RIKTIGA MNNISKOR!

Eva Sonesson

2012-03-12

Fick brja om p boken flera gnger, tror det var frst 4e gngen som jag kom frbi dom frsta hundra doserna och upplevde att boken blev lsvrd. Till och med bra.

Eva-Lotta Bjrk

2012-03-12

En av de bsta bcker jag ngonsin lst. Ls den!

Erika Rnngrd

2012-02-15

Svag fyra. Vallgren har ett oerhrt fint sprk och boken brjar fantastiskt. Det r nr vi kommer till den senare halvans hmndaktioner som jag trttnar, men avslutningen blir trots allt fin.

Eva Grufman

2012-02-12

En av de absolut bsta bckerna jag ngonsin lst.

Kamali 

2012-01-17

Det var nu ver tio r sedan jag lste denna prla och bokens karaktrer framtrder fortfarande otroligt tydligt fr mig. En av mina absoluta favoriter genom tiderna!

Liva Bratthall

2012-01-07

Blev frtrollad!

elizabeth sundwall

2011-12-01

Fantastisk historia. Jag lyssnade p den och det var nog det bsta fr mig. Sprket r enastende och jag hade nog inte ftt samma behllning av boken om jag lst den. lskade den!!

Mauritz Jonasson

2011-11-29

Den hr fick en 5a.

Elin Rickmarker

2011-11-27

MYCKET bra bok!!

Lasse Nordenhem

2011-11-27

Riktigt bra bok. Vallgrens sprk r p hg niv.

Sari Karlsson

2011-11-26

Ville tycka om den, men det var ngot fr overkligt och vidunderligt med den. Den berrde mig aldrig personligen...

Maria W

2011-11-16

Magisk!

Anita H

2011-11-13

Mycket fngslande , annorlunda bok !

Victoria Antonsson

2011-11-03

Hade hga frvntningar p den hr boken men jag tycker inte ens att den r vrd att lsas ut. Visserligen skriver frfattaren bra, men jag knner ingen sympati med dvrgen och i mnga beskrivningar knner jag inget annat n obehag.

Kamali 

2011-09-26

Bsta boken ngonsin!

Jari Saarelainen

2011-09-25

Toppbetyg ! Vallgren r och kommer rknas som en av de strsta frfattarna i Sverige. En virtous sprkbehandling och en skapargldje som vrmer sjlen.

Anna Idrestam

2011-09-23

Fantastisk. Kan det bli bttre?!

En intressant och annorlunda berttelse, inte riktigt min typ av bcker.Betyget blir helt klart godknt,,kanske blivit lite mer om jag inte nyligen lst Parfymen av Patrick Sskind.Dessa bcker var lite lika p ngot stt..Helt klart en bra lsupplevelse

Alexandra Wahlstrm

2011-06-26

Jag slukade den! En bok jag letat efter utan att veta om det.

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Underbar bok. Vlskriven, rolig, fantasifull, romantisk, ofrutsgbar.

Helena Kihl

2011-06-16

En underbart fin historia som verkligen griper tag i en. Hemskt mn nd vacker historia, fick en att inse hur mycket en persons insida betyder! Lsvrd!

Mikaela Eriksson

2011-06-03

lskar boken! Har lst den flera gnger, en riktigt bra bok och jag grt mot slutet.

Sofie Petersson

2011-05-13

En roman om en missbildad dvrg som kan lsa folks tankar och vars hela liv kretsar kring hans krlek Henriette Vogel. En bra bok, men i mina gon verskattad.

Elin Olsson

2011-04-26

fasansfullt spnnande och underbart romantisk. nostalgisk och tragikomisk bok som lmnar stora spr.

peter rudbeck

2011-02-03

Den lille Hercule och hans krlek Fgel fr mig in i en skymmning under ngra kvllar d ljuskglor likt krigets luftvrnsstrlkastare sakta spelade ver himlen,beskt grsvarta moln med sndertrasat ljus och frvandlade dem till en lngsamt fallande knsla av dslighet och sorg. Nr dagen gryr och regnet fllt ljusen ner mot hstlv och smutsiga hgar av frtidig sn,d vxer optimismen i uppenbarelsen ver att ven det frskrckliga i tillvaron r ndvndigt fr att hitta ljuset i krva den.

Anna-Karin L

2011-01-14

Vidunderligt bra bok som jag r glad att ha lst! Ls den!

Anonym Boklskare

2010-12-21

Underbar bok - ls den!

Har avslutat en fantastisk frfattarupplsning av en helt otroligt frgstark, grym, knslofylld berttelse utspelad under 1800-talets frsta hlft men med applicerbarhet p nuet. Vilken krlekshistoria, vilket vackert sprk, vilken grymhet, vilken njutning!!! S befngt att jag ltit den st i bokhyllan sedan 2003 bara fr att jag inte trodde jag gillade att ?lyssna p bcker?. Att hra Vallgren lsa den var som att sitta med honom och att han lste den bara fr mig!!!

amanda hildur

2010-09-15

boken var bra men aldrig s bra att den gav mig ngon speciell lsupplevelse. ven om vallgren jobbar hrt med beskrivningar av karaktren tycker jag inte att jag lr knna denne tillrckligt fr att ge huvudpersonen den sympati han frtjnar. det blir lite krystat och ganska pretto ibland och de "fantastiska" krleksbeskrivningarna som finns r klychiga. nd fr boken en trea fr den hade trots allt en fin berttelse och handlade om ngot spnnande och ovanligt. ls den, fr all del!

Monika Hgg

2010-08-08

En underlig och vidunderlig historia. Knns bra att jag nu ntligen har lst den!

Ulla Edln

2010-08-07

verskattad

Ann-Lis Engbom

2010-08-02

En vacker och rik prosa, men jag kunde inte hlla intresset uppe hela tiden. Jag r inte s frtjust i den groteska lidelsen.

Moa Aarenstrup

2010-07-21

Originell och intressant.

Hillevi Good

2010-07-12

Spnnande och underhllande, men lite irriterande p nt stt. Det kanske r fr att CJV lskar beskriva mnga ckliga detaljer.

Susanna Rolfsdotter

2010-06-25

Att sakta sjunka ned i stolen, lngsamt sjunka in ngon annanstans, i ngon en annan tid... Hr lever du med i historien. Helt enkelt en underbar berttelse... .

Angelica Hvass

2010-06-22

En av de bsta bcker jag lst, mlande, vacker och mrk p samma gng. Jag tycker om bcker dr inte allt r verklighets baserat. Det ska vara lite mystik i det hela..mycket bra!!

Gunilla Andersson

2010-06-09

Sllsam,svrmodig berttelse som svl r vacker, smrtsam och ljuv.

Helena Niininen

2010-06-06

En helt underbar bok med en underbar historia som berttas. Rekommenderas fr dig som nnu inte har lst denna bok.

Nils Thor

2010-05-24

Det var verkligen en fantastisk historia. Tyckte nog att han verdrev vl mycket bde nr det gllde monstrets utseende och knslorna mellan Henriette och Hercule. Boken tappade helt trovrdighet i slutet. Blev ngot besviken.

miles andreas

2010-04-18

en usel bok! trist och patetisk. som parfymen fast tom s'mre! pretanti;s och likt alcemistenen bok fr; tr[km'nsar som kan k'nna sig f[ en inblick och en delaktighet i n[got som inte finns.,,

Julia Nilsson

2010-04-15

Okej, men jag hade hgre frvntningar p den. Tyckte dr var fr mycket ckligheter i den - tler inte riktigt snt...

Fredrik Evertsson

2010-04-14

Betagande!

Linda Lindblom

2010-03-19

Gillade boken till en brjan, men var nog alldeles fr okencentrerad i slutet, som jag tycker blev lite rrigt. Fr nog lsa om den s jag kan frst den!

Lisa Brink

2010-02-13

En underbar bok!

Lotta Norn

2010-02-10

Hade stora frvntningar p den hr boken. Men tyvrr blev det inte alls vad jag hade tnkt.

Christina Karlsson

2010-02-03

Min favoritbok!

Sara Sandquist

2010-01-22

Ett helt underbart sprk p en fin historia. Jag grt. Jag blev arg. Jag skrattade. Boken vckte minst sagt knslor hos mig.

Ellinor Karlberg

2010-01-07

En fantastisk bok och en riktig favorit som kommer sparas i bokhyllan fr omlsning..

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Jag tyckte inte att den var s bra.. Lade ner efter ett tag. Inte alls min typ av bok. Baksidan lovade mycket, men jag tyckte inte att det hll, alls.

Nedhal Pirababi

2009-12-16

Upplevelse och en bok av hg kvalit.

therese allvar

2009-11-28

Jag formligen lskade 2/3 av den hr boken, sprket, karaktrerna, berttelsen. Tyvrr tappade den mycket p slutet.

Helt vrdels bok enligt mig....

Maria Lindgren

2009-11-13

Jag lskade sprket i den hr boken och den annorlunda berttelsen. Boken var vacker, den gav mig insikter.

Lotta Norn

2009-10-19

Susanna Gyllenbga

2009-10-07

Tnk om man kunde skriva s hr... s vackert, s betagande s uppslukande

Elisabeth Ljungdahl

2009-09-26

En hrlig skrna!

Niklas Olsson

2009-09-24

En av de bsta...

victoria westermark

2009-09-23

Bland det bsta jag lst, en fantastisk berttare.

A L

2009-09-21

Men, men, men...? Varfr r det INGEN som har mrkt att detta r en tam kopia av Rvarna i Skuleskogen?

Christin Carlsson

2009-09-16

spnnande, fngslande om livet och krleken fr Hercul Barfuss

Jonas Olsson

2009-09-13

En vidunderlig bok

Anneli Neuman

2009-09-10

Den underbaraste boken i min bokhylla Rekommenderar den varmt.

marten l

2009-08-19

En av de bttre bcker producerad av en svensk de senaste 20 ren.

Tove Skarstedt

2009-08-13

ven om ni inte tnkt lsa den hr boken s ge tio minuter p att lsa det inledande kapitlet nr lkaren kommer till bordellen i Knigsberg p natten fr att frlsa huvudpersonen! Fantastiskt bra!

Maria Hamstrm

2009-08-12

En helt fantastisk historia full av fantasi, ventyr, sagor, krlek och mhet. Den krver att man ger sig hn men nr man gr det blir manfrtrollad.

2009-05-26

Denna vidunderligt vackra bok om krlek smrta och utanfrskap lste jag fr flera r sedan och den br jag med mig nra mitt hjrta, det var den frsta bok som jag frrade med understrykningar, utropstecken och andra sm noteringar. Jag var sjlv nyfrlskad och den knslan av alltings hrlighet i kombination med alltings skrhet, s srbar som krlek och nrhet till andra mnniskor r, stter Vallgren ord p, p ett fantastiskt stt. Samtidigt r det en historisk roman vilket jag lskar, dr jag dras med i historian och lr mig hur det var, hur det kndes vad som hnde...

Elin Petersson

2009-04-22

Efter att ha gjort otaliga frsk med Den vidunderliga krlekens historia har jag var gng lagt tillbaks den i bokhyllan efter de 30 frsta sidorna. Jag kan inte riktigt peka p varfr men sprket tilltalade mig helt enkelt inte fr ett par r sedan. Med ytterligare bokr p nacken samt en nyupptckt utav Carl-Johan Vallgren efter Kunzelmann & Kunzelmann bestmde jag mig sedemera att ge den en tredje chans. Det r jag mycket glad att jag gjorde. Den episka berttelsen om den vanskapta dvrgen Hercule Barfuss grep tag i mig p ett ovanligt stt. Miljerna och skildringarna i boken gav mig en resa in i 1800 talets Tyskland, Italien och Danmark. En resa jag inte vill vara utan. Boken hade till skillnad frn Kunzelmann & Kunzelmann ett sdant flyt att det var nstintill omjligt att lgga den ifrn sig. Jag ville veta allt om Hercule och hans drmmars kvinna Henriette Fogel. I boken beskrivs en krlek bortom all sorts yta, en krlek man sllan lser om i dagens romaner. En krlek som strcker sig ver ett helt liv. Man fr i boken flja Hercule genom hans liv i fngenskap, varitsllskap, Vatikanen, Berlin och slutligen ver Atlanten dr han slutar sina dagar. Den vidunderliga krlekens historia r en roman jag sent kommer att glmma.