Den vedervrdige mannen frn Sffle

Gunvald Larsson lyfte luren, slog nittiotusen, begrde polislarm och sa: - Det hr r Gunvald Larsson. I fastigheten Dalagatan trettiofyra finns just nu en vansinnig mnniska som skjuter frn taket eller versta vningen med ett automatgevr. Det ligger tv dda poliser i fontnen framfr Eastmaninstitutet. Sl larm i alla innerstadsdistrikt. Sprra Dalagatan och Vstmannagatan frn Norra Bantorget till Karlbergsvgen och Odengatan frn Odenplan till S:t Eriksplan. Dessutom alla tvrgator i omrdet. Vsterut frn Vstmannagatan och i sydlig riktning frn Karlbergsvgen. r det hr uppfattat? Frord av Jens Lapidus. Innehller ven extra material om bokens tillkomst. Mellan ren 1965 och 1975 skrev Maj Sjwall och Per Wahl tio polisromaner i boksviten Roman om ett brott. Med bckerna om Martin Beck och hans kollegor lade de grunden fr den moderna kriminalromanen - bcker som sedan...

Trttsam samhllskritik

Jag lste de hr bckerna som barn och har lst dem, men vrderar dem olika frn gng till gng.
gen massor av gngerEn mer genomtnkt komentar kommer nr jag lst boken

PL *

2015-06-11

Bttre n de tidigare. Gunvald fixar biffen!

freddy johansson

2013-02-28

den bsta beck boken.lst den nog flest gnger

Marita Ryen

2012-07-03

Gillar dessa bcker om poliskommisarie Martin Beck. Betyg 3,5

2011-12-28

Denna deckarbok r bra tycker jag och den r helt klart vrd sin 4a.=)

Christian Flodin

2011-08-22

vldigt bra bok, men knns ngot kort och detektivarbetet knns ngot rumphugget. ett av f fall dr filmen faktiskt r bttre n boken.

Cecilia Eriksson

2011-05-12

Njuter av omlsning av Sjwall Wahl. Detta r helt klart en av de bsta.

Anette Marcusson

2011-03-17

Anette Marcusson

2011-03-15

2010-08-14

av Maj Sjwall och Per Wahl 1971

Den vedervrdige mannen frn Sffle ingick i en serie "Roman om ett brott", som innefattade tio titlar.

En MYCKET sevrd filmatisering 1976, av Bo Widerberg, d hette den "Mannen p taket". Med fina Carl-Gustaf Lindstedt som kommissarie Martin Beck. Sven Wollter, Thomas Hellberg och Eva Remaeus var andra skdespelare i filmen.

Se DET var en riktig Beck det!

md frelin

2009-12-13

Svensk kriminaldeckare nr den r som allra bst!

Lennart Egerfjord

2009-09-09

Som Stockholmare och uppvuxen p 60-talet r dessa ttio bcker om stockholm och kritiken mot polisen n aktuella idag. Dessa tio bcker i serien om Martin Beck tillhr mina mste-lsa-bcker. Det finns episoder s finns i mitt minne fr alltid. Sprket r ltt och flytande.