Den vedervärdige mannen från Säffle

CD-bok Uppläsare: Torsten Wahlund Speltid: ca 6 tim En polis har blivit brutalt nedhuggen med en bajonett. Martin Beck utgår ganska snart ifrån att det rör sig om hämnd, begången av en sinnessjuk. Senare tvingas han själv plötsligt ta ställning till frågan om han är beredd att riskera livet för sitt arbete.

Lars B.

2023-08-19

I hård konkurrens med Mannen på balkongen bäst i serien.

Per Englund

2017-08-03

Tröttsam samhällskritik

Jag läste de här böckerna som barn och har läst dem, men värderar dem olika från gång till gång.
gen massor av gångerEn mer genomtänkt komentar kommer när jag läst boken

PL *

2015-06-11

Bättre än de tidigare. Gunvald fixar biffen!

freddy johansson

2013-02-28

den bästa beck boken.läst den nog flest gånger

Marita Ryen

2012-07-03

Gillar dessa böcker om poliskommisarie Martin Beck. Betyg 3,5

Denna deckarbok är bra tycker jag och den är helt klart värd sin 4a.=)

Christian Flodin

2011-08-22

väldigt bra bok, men känns något kort och detektivarbetet känns något rumphugget. ett av få fall där filmen faktiskt är bättre än boken.

Anette Marcusson

2011-03-17

Anette Marcusson

2011-03-15

2010-08-14

av Maj Sjöwall och Per Wahlöö 1971

Den vedervärdige mannen från Säffle ingick i en serie "Roman om ett brott", som innefattade tio titlar.

En MYCKET sevärd filmatisering 1976, av Bo Widerberg, då hette den "Mannen på taket". Med fina Carl-Gustaf Lindstedt som kommissarie Martin Beck. Sven Wollter, Thomas Hellberg och Eva Remaeus var andra skådespelare i filmen.

Se DET var en riktig Beck det!

måd frelin

2009-12-13

Svensk kriminaldeckare när den är som allra bäst!

Lennart Egerfjord

2009-09-09

Som Stockholmare och uppvuxen på 60-talet är dessa ttio böcker om stockholm och kritiken mot polisen än aktuella idag. Dessa tio böcker i serien om Martin Beck tillhör mina måste-läsa-böcker. Det finns episoder så finns i mitt minne för alltid. Språket är lätt och flytande.