Den vntade : frsta boken om Maria Magdalenas ttelinje

McGowan, Kathleen

| 2007

lskad och hatad. Sanning eller ren fantasi? Irlndska journalisten Kathleen McGowans roman om Maria Magdalena lmnar ingen oberrd. Lsaren fr flja med p en fantastisk resa genom dagens Europa och frfattaren ger sin egen tolkning av Jesus som make och far. DEN VNTADE har slts till 14 lnder och ligger hgt p listorna. Fr tvtusen r sedan gmde Maria Magdalena ett evangelium som innehll hennes egen version av hndelserna i Nya Testamentet. Skyddade av starka krafter kan dessa heliga bokrullar upptckas endast av en person, en som uppfyller den urldriga profetian om Den vntade. Nr frfattaren och journalisten Maureen Paschal gr efterforskningar fr en ny bok anar hon inte att hon hamnar mitt i ett mysterium som tusentals mnniskor dtt eller blivit ddade fr att bevara hemligt. Och nr hon upptcker vem det r profetian syftar p inser hon att hennes liv kan vara i fara. Profetian...

2020-06-28

Sjlva berttelsen om Maria och Esa tyckte jag mycket om. Den kndes bttre berttad och sympatisk. Men resten kring Maureen kndes tillrttalagt, lite barnsligt och ogenomtnkt. Jag fick mest upplevelsen av att Maureen gick runt och trffade personer som berttade saker fr henne. Berttade och frklarade, rabblade. Maureen sjlv kndes inte s upplyftande. Dremot Maria som person och kanske ocks symbol. Jag r inte sjlv troende och har drfr ingen direkt knslomssig koppling till Bibelhistoria, men jag frstr att den hr romanen kan vara provocerande fr mnga. Srskilt som frfattaren sger att i stort sett allt hon skriver r sant.

2016-07-31

Grundidn till sjlva boken tycker jag r ganska bra och engagerande. nd lste jag inte ut den. Fr det frsta r den alldeles fr lng, den hade behvt kortats ner rejlt. Fr det andra upplever jag den som ganska svr med alla religisa faktorer. Kanske dock att jag ger den en ny chans i framtiden. Vi fr vnta och se!

Hade S hga frvntningar, lngtade verkligen efter att f lsa/lyssna p den. Men blev S besviken. Jag brukar gilla Ewerlf som upplsare, men denna gng tappade jag fokus hela tiden. Kanske borde lst den sjlv. Blir en svag 3:a.

Helena Rasmusson

2012-01-19

Historisk roman som r bde spnnande och vlskriven!

Tina Lantz

2011-11-09

Just de historiska terblickarna r snyggt berttade och syftar tillbaka p hndelser man hrt om i bibeln. De nutida bitarna r lite vl mycket Da Vinci wannabe (light) men funkar. Tankarna gr ocks till bckerna av Kate Mosse. Mycket trg start men nr man vl kom en bit var den svr att lgga frn sig.

Ciccis bokblogg

2011-03-20

Den hr boken hade jag lnge sett fram emot att lsa. Just nu knns det dock tveksamt om jag kommer lsa fortsttningen inom snar framtid, tyvrr. Boken tog mig vldigt lng tid att lsa och tyvrr levde den inte upp till mina frvntningar. Jag gillar konceptet med hemliga sllskap, ttlingar frn Maria Magdalena och att hon skulle ha skrivit ett hemligt evangelium m.m. men tyvrr s knns det som kiosklitteratur. Det r en sorts kvinnlig variant av Da Vinci Koden fast utan cliffhangers och med mer religisa anspelningar. Jag gillade dock avsnitten om Maria Magdalena och Jesus men det rckte inte fr att det skulle bli en riktigt bra bok, tyvrr.

2010-07-28

??? Frstr ingenting. Den hr borde passa mig och i synnerhet eftersom det r Ewerlf som lser. Men oj, s trkig. Hrde inte hela.

A Bookaholic Swede

2009-10-28

Kathleen McGowan har som en mngd andra frfattare frskt sig p att skriva en bok om Maria Magdalena och hennes relation med Jesus. Personligen har jag svrt att se Maria Magdalena gift med Jesus ven om jag anser att hon och andra kvinnor var lika mycket lrjunge till Jesus som Petrus och resten var. Boken var dock ngot underhllade att lsa, ngot sger jag, fr i stort sett kndes den mest som ett frsk att tjna pengar p Da Vinci hysterin dock med skillnaden att denna bok saknar all spnning som Da Vinci koden har och istllet knns som en feministisk hvdelse mot kyrkan och hela kristendomen.

Sofia Wessung

2009-06-21

Bra som tusan, lyssnar p den i bilen, min frsta ljudbok. Den knns lite vl lng, men jag ska nog lsa den ocks s jag kan mta den med vanliga mtt :)