Den utstötte

Jones, Sadie

| 2009

Året är 1957, och Lewis Albright reser tillbaka till sitt hem i södra England. Han är nitton år gammal och har precis släppts ut ur fängelset. Hans återkomst kommer inte bara att leda till en familjs sammanbrott, utan till ett helt samhälles. Ett decennium tidigare tar sig hans fars återkomst ett helt annat uttryck.  Kriget är över och Gilbert har precis lämnat det militära. Han ställer snabbt om till förortslivet - cocktail vid halv sju, kyrkan på söndagar - men hans fru och sonen Lewis protesterar mot de stela och polerade livet. De rymmer ut på picknickar i skogen, precis som de gjorde under krigsåren. Ingen förvånas över att Gilberts fru motsätter sig konventionerna, men alla chockas när Lewis en dag, efter ett av deras äventyr, kommer hem utan henne. Efter moderns tragiska död går Lewis in i sig själv, blir tyst och alltmer destruktiv. Snart är han ensam och utstött. Endast vännen...

Izabela Horn

2018-03-16

En välskriven bok, en historia som är fylld av sorg och mörker. Kunde inte sluta läsa när jag väl började

Evelina Austen

2014-11-18

Fick boken som present och hade aldrig hört talas om den innan. Den låg oläst i bokhyllan länge. Men sedan började jag läsa och kunde inte sluta. Väldigt välskriven, intressant handling och karaktärer.

Ulla Englund

2013-04-09

Skildringen av den 10-årige Lewis traumatiska och obearbetade upplevelser i samband med moderns död är fantastiskt inkännande. Jag riktigt ser hans försök att få kontakt med fadern, hur han står i skuggan var kväll när fadern väntas hem, hans glada leende när han träffar pojken med båten tills en okänslig kommentar om modern tar bort det.
Att jag inte ger boken full poäng beror på att jag tycker slutet kunde vara mindre blodigt, lite för mycket Jan Guillous ?Ondskan? över det hela. Men kunde jag ge 4,5 poäng så skulle jag gjort det.

Klinga

2012-04-11

Jag råkade köpa "fel" bok, trodde att det var Sadie Smith. Men vilken överraskning. Inget nydanande språk och en historia man hört förr. Men vilken känsla för nyanser och känslotillstånd. Effektivt berättat -- inte ord för mycket. Jag lever mig in i Lewis öde och älskar att författaren lyckas undvika det sentimentala. Det är inte god mot ond, även om det är svårt att hitta något försonande hos Dicky Carmichael. En riktigt bra berättelse som jag tror kommer att bli film. En bra engelsk välberättad film.

Elisabeth Karlberg

2012-01-15

En gripande bok om hur svårt det kan vara att växa upp. En bok om känslokyla och utanförskap.

Odile A

2010-12-09

Nej, jag fattar inte hypen kring denna bok alls. Bitvis stereotypa karaktärer, och histoiren var inte särskilt originell, även om jag kan förstå om man finner den gripande. Nu läste jag i och för sig översättningen, men språket imponerade inte heller.
Alltså en helt OK bok, men som sagt - vad som föranlett hyllningarna förstår jag inte.

Tarja Ahlgrén

2010-06-04

En av de absolut starkaste böcker jag någonsin läst. Mot slutet kunde jag inte stoppa tårarna. Vet inte när det senast har hänt när jag läst en bok. Om någonsin.

harriet karlsson

2010-03-21

På gränsen för mycket händelser för huvudpersonen som skulle ha kunnat rättas till, svårt att ta.

2010-02-22

Romanen börjar så bra, ett mästerverk, tänker jag. Efter katastrofen mattar berättelsen betänkligt, blir ensidig, platt. En speed på slutet gör dock att boken ändå kan klassas som läsvärd.