Den utbrände kronofogden som fann lyckan

Sjöberg, Fredrik

| 2008

Författaren Fredrik Sjöberg, som nådde en stor publik med sin Augustnominerade bok "Flugfällan" (Nya Doxa 2004), ger nu ut några av sina bästa och mest omtalade essäer i bokform. Under titlar som bl a "Gladporr för feminister", "Koffeinets kulturhistoria" och "Världens mest omskrivna skärgård" döljer sig lättillgängliga och underhållande texter om vår naturhistoria i vid mening. Åtskilligt handlar om sex, annat mer om naturen och den biologiska mångfalden. I urvalet finns också några naturpolitiskt viktiga texter, som "Det läsbara landskapet och dess analfabeter". Essäerna i boken har tidigare varit publicerade i Svenska Dagbladet, BLM, Res Publica, Sveriges Natur och andra tidskrifter. De är alla omisskännliga i stilen, underhållande och lärorika.

Kenneth Olausson

2012-08-15

När det är mulet väder - meteorologiskt eller på annat sätt - är det uppiggande att läsa Fredrik Sjöbergs essäer om stort och smått. Mest stort, faktiskt. Och riktigt pigg blir man (dvs i vart fall jag) av hans ironiska, och för den delen medkännande, lustmord på religionens dumheter och vanföreställningar.