Den unge Stalin

Korgosse. Poet. Prstseminarist. Bank-rnare. Bolsjevik. Frfrare. Gangster. Sjrvare. Revolutionr. Son. Make. Pappa. Mrdare. Den unge Stalin r den hpnadsvckande berttelsen om en alldeles speciell ung man - p en gng lrdomsljus och ligist - som fddes som son till en skomakare och slutade som "den rde tsaren", en msterlig politiker och en overtrffad massmrdare. I denna andlst spnnande skildring fr vi lra knna en ung terroristledares hemliga och kringflackande liv - n befann han sig i ngon europeisk storstad, n i det arktiska Sibirien. Simon Sebag Montefiore trnger djupt in i Stalins mordiska psyke och skildrar ingende hans relationer till sina frldrar och vnner, till Lenin och till sina mnga lskarinnor. Hr fr vi flja hur den lille pojken blev till den rde tsar vars paranoida blodtrst skulle dominera det sovjetiska imperiet. Boken, en uppfljare...

Jennie Carlander

2020-07-21

Mycket intressant!

Peter Johansson

2019-02-23

Fantastiskt intressant bok! Lrde mig enormt mycket. Montefiore har en frmga att skriva och levandegra historia p ett fenomenalt stt. Hgsta betyg!

Jonas Utterstrm

2012-05-10

Montefiore gr en aldrig besviken. Inte ltt att komma in p livet p mannen som ansg att "Sanningen skyddas av en bataljon av lgner".

Mary G

2011-08-17

Ibland var boken lite tungrodd men det r fantastiskt att kunna bibehlla lsarens intresse genom en sdan hr tegelsten. Montefiore har lagt ner ett digert arbete p den hr boken vilket mrks bde i sprk och innehll.

Heidi Karlsson

2011-04-08

Jag har vldigt varierande intryck av denna bok. Den r fascinerande, skrmmande, intressant, seg, spnnande och rrig.