Den underjordiska järnvägen

Whitehead, Colson

Sextonåriga Cora lever som slav på en bomullsplantage i Georgia. Hon är utstött och utsatt efter att modern försvunnit, och till slut flyr hon tillsammans med Caesar som känner till en underjordisk järnväg som kan hjälpa slavar till friheten i norr. Snart får den skoningslöse slavjägaren Ridgeway upp spåret efter dem. Han kommer att jaga Cora från stat till stat och drömmer om att förgöra henne och den hemliga rörelse som gjort flykten möjlig. Den underjordiska järnvägen har hyllats som en historisk roman som äger sällsynt relevans för vår tid. I verkligheten blev ?den underjordiska järnvägen? benämningen på det nätverk av frivilliga som hjälpte slavar att fly från söder till norr, men i Colson Whiteheads roman är järnvägen en konkret underjordisk flyktväg som tar Cora till olika delar av USA i jakten på ett värdigt liv. Det är en gastkramande berättelse om en ung kvinnas...

Ännu en bra bok om de svartas situation i USA under slaveriet. Skickligt ihopvävda grymma historier med Cora i centrum men även om motstånd och hopp genom alla som riskerade sina liv för en tro på ett land utan slavar.

Sara Bengtsson

2018-02-18

Susanna Svanberg

2017-11-22

Inte alls så bra som jag trött. Kanske för att jag lyssnade på den? Det var svårt att hänga med.

2017-11-15

Lysande, fruktansvärd skildring av slaveriet i Amerika och om den här rent fysiska underjordiska järnvägen. I verkligheten var den en livlina uppbyggd av ett nätverk som hjälpte slavar att fly. Colson Whitehead har ett oerhört skickligt skrivsätt, det är precist och effektivt och rör sig med lätthet mellan olika personers öden. Läs den, förförs och förfäras!

Henrik Johansson

2017-11-01

Lite annorlunda berättad, karaktärerna har djup tycker jag. En i grunden välkänd historia som får nytt liv.

Zack Simone

2017-09-16

Bara huvud. Inte mycket som hållet igång känslorna under läsningen... DN tror det blir en klassiker. Det tror verkligen inte jag.

Engelska Väninnan

2017-08-23

Kära nån, jag trodde att den här skulle vara bra, men icke. På svenska flyter inte språket, det hackar, får aldrig en läsrytm. Innehållet är inte heller greppbart.