Den tysta patienten

Michaelides, Alex

2019 års stora thriller-hype »Smart, sofistikerat berättande genomsyrat av genuin spänning.« Lee Child  »Fullkomligt briljant!« Stephen Fry Alicia Berensons liv är till synes perfekt. Hon är en känd konstnär gift med en eftertraktad modefotograf. Tillsammans bor de i ett lyxhus med stora fönster och utsikt över en park i ett av Londons mest fashionabla områden. En kväll kommer Alicias make hem från en modefotografering - och Alicia avlossar fem skott i hans ansikte, för att därefter aldrig mer säga ett ord. Alicias vägran att prata eller komma med någon som helst form av förklaring förvandlar en våldsam familjetragedi till någonting mycket större: Ett mysterium som fångar allmänhetens fantasi och gör Alicia - den tysta patienten - ökänd. Theo Faber, rättsmedicinsk psykoterapeut, har väntat länge när han till sist får chansen att ta sig an fallet. Hans...

Trots höga förväntningar var den här thrillern väldigt bra med en oväntad tvist på slutet som gjorde den än bättre!

Riktigt bra! Såg inte det slutet komma!

Annorlunda och mycket bra.

Lysande, fascinerande & spännande!

Mycket bra bladvändare med en annorlunda tvist. Människor, relationer, svek och skuld. Livet.

Oj! Ojojoj! Jag hade höga förhoppningar när jag började läsa ”Den tysta patienten” av Alex Michaelides eftersom jag läst mycket om boken. Och oj vad den var spännande.

Boken handlar om en kvinna som blir anhållen för att ha mördat sin man. Ingen får ur henne ett ord och hon blir inlagd på en psykiatrisk anstalt. Boken växlar mellan nutid och kvinnans dagboksanteckningar före mordet. Vi får även följa psykoterapeuten som försöker få henne att prata igen.
Författaren bygger upp spänningen väldigt bra och växlingarna mellan dagboksanteckningar och nutid är bra skrivna. Boken är bra och slutet oväntat. Mycket mer kan jag inte säga utan att avslöja för mycket. En mycket bra thriller för läsning i sommar.