Den tysta patienten

Michaelides, Alex

2019 års stora thriller-hype »Smart, sofistikerat berättande genomsyrat av genuin spänning.« Lee Child  »Fullkomligt briljant!« Stephen Fry Alicia Berensons liv är till synes perfekt. Hon är en känd konstnär gift med en eftertraktad modefotograf. Tillsammans bor de i ett lyxhus med stora fönster och utsikt över en park i ett av Londons mest fashionabla områden. En kväll kommer Alicias make hem från en modefotografering - och Alicia avlossar fem skott i hans ansikte, för att därefter aldrig mer säga ett ord. Alicias vägran att prata eller komma med någon som helst form av förklaring förvandlar en våldsam familjetragedi till någonting mycket större: Ett mysterium som fångar allmänhetens fantasi och gör Alicia - den tysta patienten - ökänd. Theo Faber, rättsmedicinsk psykoterapeut, har väntat länge när han till sist får chansen att ta sig an fallet. Hans...

Tack så mycket Modernista för recensionsexemplar!

"Du ska veta att någonting av det svåraste som finns är att medge att man inte har blivit älskad när man behövde det som mest. Det är en fruktansvärd känsla, smärtan i att inte vara älskad"

Oj, vilken stark början denna boken hade! Jag fullkomligt slukade de första 200 sidorna och kunde inte sluta läsa. Jag trodde verkligen att detta skulle bli min första 5-stjärniga thriller. Det handlar om en kvinna vars blir anhållen för att ha mördat sin man - och yttrar inte ett enda ord. Hon blir senare inlagd på sluten psykologisk anstalt. Man får följa henne tillbaka i tiden via dagboksanteckningar, men även följa en psykoterapeut och hans försök till att få kvinnan att prata igen.

Jag såg absolut inte slutet komma, men tyckte ändå att det var ett lite tråkigt avslut? Det var som så typiskt att det var just så. Även fast boken var skriven på ett fantastiskt sätt så tyckte jag ändå att slutet kändes platt - speciellt efter en sådan fruktansvärt bra början. Hade varit roligare om författaren hade kommit på något nytt.

Jag tycker att författaren gör ett väldigt bra jobb att bearbeta olika tidszoner. Även karaktärernas personligheter kommer bra ut och hela boken kan spelas upp som en film i huvudet - vilket jag älskar. Karaktärerna har olika personligheter och det känns som att jag känner karaktärerna på riktigt, att de lika gärna kan vara mina grannar. Tyckte det var dåligt med miljöbeskrivning över hur anstalten såg ut generellt, utan jag fick enbart vaga bilder över hur platserna såg ut, och för denna typ av bok tycker jag att bra miljöbeskrivningar är viktigt för att få den rätta känslan.

Hade önskat att denna hade kommit som film i framtiden, då jag tycker att det hade kunnat bli succé!

Julia Gedin

2019-07-23

Trots höga förväntningar var den här thrillern väldigt bra med en oväntad tvist på slutet som gjorde den än bättre!

Andreas Olsson

2019-07-19

Riktigt bra! Såg inte det slutet komma!

2019-07-17

Annorlunda och mycket bra.

Lysande, fascinerande & spännande!

2019-06-27

Mycket bra bladvändare med en annorlunda tvist. Människor, relationer, svek och skuld. Livet.

Lollos Bokhörna

2019-06-25

Oj! Ojojoj! Jag hade höga förhoppningar när jag började läsa ”Den tysta patienten” av Alex Michaelides eftersom jag läst mycket om boken. Och oj vad den var spännande.

Boken handlar om en kvinna som blir anhållen för att ha mördat sin man. Ingen får ur henne ett ord och hon blir inlagd på en psykiatrisk anstalt. Boken växlar mellan nutid och kvinnans dagboksanteckningar före mordet. Vi får även följa psykoterapeuten som försöker få henne att prata igen.
Författaren bygger upp spänningen väldigt bra och växlingarna mellan dagboksanteckningar och nutid är bra skrivna. Boken är bra och slutet oväntat. Mycket mer kan jag inte säga utan att avslöja för mycket. En mycket bra thriller för läsning i sommar.