Den tyska flickan

»Vacker, sorglig och väldigt rörande. Jag blev helt uppslukad av berättelsen, sträckläste och älskade den! En oerhört imponerande debutroman.« Bina's Books »Correas version lägger inte några faktamässiga nyheter till historien. Men den ger den en mänsklig dimension, får exilens och förlusternas smärta att komma obehagligt nära.« Björn Gunnarsson, GP Unga Hannah Rosenthal levde ett sorglöst liv innan allt förändrades. Men nu, 1939, är Berlins gator draperade med röd-vit-svarta flaggor, hennes familjs ägodelar fraktas bort och de är inte längre välkomna på platser som tidigare känts som hemma. Hannah och hennes bästa vän Leo Martin sluter en pakt: vad framtiden än har i sitt sköte, så ska de möta den tillsammans. Nytt hopp anländer när familjerna Rosenthal och Martin lyckas få visum till Kuba och avseglar med lyxångaren M/S St. Louis mot Havanna. Men snart börjar det gå illavarslande...

15/4 2024

Bokdjungeln

2023-06-19

I ärlighetens namn så har jag inte haft så stor koll på Kuba och dess ledares agerande under andra världskriget. Efter denna bok har dock min kunskapsbank utökats. Det är fruktansvärt hur de behandlade människorna som flydde för sina liv med fartyg över Atlanten.

För inte alls längesen läste jag Correas andra bok - Dotterns berättelse. Dessa två böcker påminner om varandra. Handlingarna är båda starka och tar upp andra världskriget ur ett barnperspektiv. Böckerna blandar även in då- & nutid där jag anser att den dåtida berättelsen är starkare än den nutida.
Handlingen (i båda böckerna) förs framåt i ett lugnt tempo men mitt intresse hålls ändå kvar. Bokens handling är vacker, stark och så klart även ledsam och tragisk.
Båda böckerna är absolut värda att läsa.

Anita Karlsson

2021-09-16

En bok alla borde läsa. Stark och gripande.

Katarina Nord

2021-03-09

Intressant att läsa om flykten till Kuba och vad som hände. Men berättelsen är trög och fångar mig inte.

Katarina Nord

2021-03-09

Mathias Thormann

2019-04-24

Gripande historia med 2 olika livsöden som har ändå så mycket likheter. En judiskt familj som flyr undan nazisterna och den 3 generationen som söker sina släktingar för att utforska varifrån dem kom. Spännande skildring av Kuba efter andra världskriget och revolutionen. Ibland bara svårt läst på grund av dem två olika historier som spelar sig ut i boken.

Ingrid Bergenudd

2019-01-27

Intressant bok om händelser som inte var bekanta för mig. Man drar många paralleller till nutiden. En del i handlingen är lite stereotypt, men jag tycker ändå att det är en bok som jag vill rekommendera.

Helena Rasmusson

2019-01-18

Fin & egentligen en gripande historia, men den kändes inte riktigt på djupet. Hade förväntat mig mer!

Kent Wallman

2018-11-02

En gripande historia om hur nazismen totalt förändrade livet för judiska familjer.

Karin Johansson

2018-07-03

Får dåligt samvete att skriva att en boks händelser, som utsatte så enormt många människor för fruktansvärda öden inte var ”min stil”, men så är det. Samtidigt är boken viktig och bör läsas bara för det.

2018-06-10

En för mig okänd del av historien om flyktingarna på St Louis öde. Om hur historien påverkar generationer men att vi för den delen inte nödvändigtvis lär oss av den.

2018-06-09

När den här boken plötsligt dök upp hos mig så kan jag inte påstå att den lockade mig speciellt mycket. Jag har läst otaliga böcker om andra världskriget och har även haft det på nära håll, eftersom båda mina föräldrar upplevde det på plats. Den tyska flickan är dock inte den vanliga boken om de fasorna. Det här handlar om något som jag inte ens visste hade hänt. Läs mer på min blogg

Alexandra Coard

2018-04-01

Intressant historisk händelse som skildras med ganska stereotypa romanfigurer . Men förmedlar ändå på ett övertygande sätt hur det är att vara flykting och lämna allt bakom sig, utan att ha någonstans att ta vägen.

Hillevi Wahl

2018-01-14

Som jag har gråtit. De blev så verkliga allihop. Så vackert. Så sorgligt. Otroligt stark berättelse. Om något som jag inte ens visste hade hänt. Nu vet jag. 🙏❤

2017-07-22

Det här är en dålig roman. Det bästa med den är att M/S St Louis öde 1939 uppmärksammas. Då, som nu, ville man inte ta emot flyktingar av integrationsskäl. https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_St._Louis
Så till det sämsta. Berättelsen läggs till största delen i två tolvåriga flickors mun. Det ger ett väldigt begränsat perspektiv. Den manlige författaren har heller inte något större insikt i flickors psykologi. Flickor har i regel fler intressen än pappa och pojkvän. Att boken förbjöds på en bokmässa i Kuba, kan jag förstå. Landet är en diktatur och författaren en exilkuban som beskriver även de första revolutionärerna som onda människor. Det är mycket svart eller vitt i romanen som helhet.

2017-05-28

En historisk händelse från 2:a världskriget som inte är så känd men ändå hemsk. Judar som flyr Tyskland med båt över Atlanten. Att vara så nära friheten och sedan inte få landstiga på Kuba som man blivit lovat.